2013-06-11, 18:20
Medlem
Kusin Klusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaro Paro
Ska man se SD som "ett tredje block" så är det väll inte så jätte dumt att det blocket med störst väljarstöd ska få regera? Det är ett rätt konstigt system om ett parti med 8-10% av väljarstödet kan bestämma vilket "block" som ska få bilda regering.

Det blir för mycket makt för ett litet parti i mina ögon. Och det är inget specifikt riktad mot SD vill minnas att MP höll på och ställde krav om att de minsann skulle ha ministerposter hit och dit sist sossarna satt i regeringen.
Det är väl inte konstigare än att du i din förening el.dyl. kan vinna/förlora en omröstning med 5-4?
Är det små marginaler är det få som avgör.
Citera
2013-06-11, 18:24
Medlem
Draup.s avatar
Det börjar spåra ur på riktigt nu, och det blir mer och mer uppenbart att vår Riksdag endast är ett dockhus fyllt av marionetter. Dessa själslösa varelser har blivit övertalade att Europa nu har gjort ett vägval - vi ska bli federation. Utan självständiga nationer med trygga, självständiga medborgare och kulturell mångfald.

Tror säkert många "förtroendevalda" har gått med på den här kursen inom politiken av genuint god tro och förhoppning om en konfliktfri framtid där alla ser likadana ut och alla motsättningar på något magiskt sätt försvunnit. Resten, som åtminstone är smarta nog att satsa fult ut på sin egen välgång och fortlevnad har rena gräddfilen in i maktens finrum. Där de kan avnjuta ekonomiskt oberoende och välja att bo under skydd från sin egen skapelse - precis som i Sovjet och i Kina efter kulturrevolutionen.

Bilderberggruppens nyfunna intresse av Stefan Löfven skvallrar ganska avslöjande om att det är dags att blanda om korten och ge vår nye överste-marionett ett nytt ansikte. Det är inget annat som kommer förändras, några nya namn och ansikten och prat om en helt ny riktning för landet. Den lugnande vaggvisan börjar således om - och Svensken kan åter slumra in.
Citera
2013-06-11, 18:33
Medlem
Grävulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draup.
Det börjar spåra ur på riktigt nu, och det blir mer och mer uppenbart att vår Riksdag endast är ett dockhus fyllt av marionetter. Dessa själslösa varelser har blivit övertalade att Europa nu har gjort ett vägval - vi ska bli federation. Utan självständiga nationer med trygga, självständiga medborgare och kulturell mångfald.

Tror säkert många "förtroendevalda" har gått med på den här kursen inom politiken av genuint god tro och förhoppning om en konfliktfri framtid där alla ser likadana ut och alla motsättningar på något magiskt sätt försvunnit. Resten, som åtminstone är smarta nog att satsa fult ut på sin egen välgång och fortlevnad har rena gräddfilen in i maktens finrum. Där de kan avnjuta ekonomiskt oberoende och välja att bo under skydd från sin egen skapelse - precis som i Sovjet och i Kina efter kulturrevolutionen.

Bilderberggruppens nyfunna intresse av Stefan Löfven skvallrar ganska avslöjande om att det är dags att blanda om korten och ge vår nye överste-marionett ett nytt ansikte. Det är inget annat som kommer förändras, några nya namn och ansikten och prat om en helt ny riktning för landet. Den lugnande vaggvisan börjar således om - och Svensken kan åter slumra in.

Exakt så är det. De tror att de gör gott vilket de kanske gör beroende hur man ser på saken. Det är ju inte så att Reinfelt och Bilderberg älskar araber och negrer. De vill ju bara föra in dem i 2000-talet, registrera dem i det judiska banksystemet, skuldsätta dem för all framtid och därefter korrumpera deras religion och traditioner för att minska deras barnafödande för att sätta stopp för befolkningstillväxten.

I den ordningen.
Citera
2013-06-11, 18:34
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Detta handlar nog också om att han vill ha en tydlig blockpolitik. De rödgröna brukar ju göra skäl för epitetet "den rödrgöna röran" när de ska försöka samarbeta.

Så det finns nog två förklaringar till uttalandet: Få till en blockpolitik som inte de rödgröna klarar av samt markera avstånd till SD.

Detta tror jag ligger nära sanningen kring hur Reinfeldt resonerar. De rödgröna har försökt tona ner blockpolitiken och nu vill Reinfeldt lyfta fram det igen. Detta så att han kan köra sitt "ni har inget regeringsalternativ" kort året innan valet. Jag tror även att han vill att väljarna ska känna att det lönlöst att rösta på SD. Då tror jag dock att Reinfeldt underskattat hur totalt förbrukat förtroendet för sjuklövern är hos stora delar av väljarna.
Citera
2013-06-11, 18:35
Medlem
svallerbyttans avatar
Haha, blir nästan komiskt när man sitter här i tråden läsande och Novus/tv4 ringer upp och frågar vad man hade röstat på om det vore val idag
Citera
2013-06-11, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.arne
Om man ska tro SVT Valpejl så har de redan börjat överge M - för S!

Kolla igen, de går från M till S och Sd... Reinfeldt kommer avgå dagen efter valet.

Det sjuka här är att majoriteten av de moderata väljarna föredrar Sds migrationspolitik framför Ms. Reinfeldt försöker skrämma folk från att rösta Sd genom att säga att de inte kommer få inflytande. Problemet är bara att Sd politik kommer genomföras med eller utan Sd, finns inte en chans att detta kan fortsätta många år till.
Citera
2013-06-11, 18:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan
Om SD blir vågmästare nästa val så kan de välja vem som blir statsminister om båda blocken ställer upp med en kandidat. Detta vill nu statsminister stänga ute genom att relativ demokrati ska tillämpas. Blir rödgröna största blocket och SD vågmästare så ska de borgliga rösta på Löfven istället för Reinfeldt som statsminister. Nu kräver statsministern också att de rödgröna går med på att göra detsamma i omvända situationen. Är ett lite konstlat men nästan komiskt uttalande som ni nog får lyssna på själva för att riktigt kunna försöka greppa.

05:17
http://www.expressen.se/nyheter/reinfeldt-klart-att-man-begar-misstag/

Statsministern berättar också nöjt att detta sättet att stänga ute ett högerextrem parti är unikt i Europa då andra länder tvärtom har närmat sig dessa partier. Kan vi bli det första landet i världen som utser en statsminister med relativ demokrati?
Nej SD kan inte välja statsminister. Är du född i farstun eller röstar du på SD?
Nu passar Expressen som källa? Tillåt mig småle.
Senast redigerad av Shahpour 2013-06-11 kl. 18:42.
Citera
2013-06-11, 18:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Undra vem fan som är född i farstun, är du inte läskunnig eller?
Förklara då för mig hur ett litet parti kan välja statsminister? I min enfald tror jag att det största partiet får en chans att bilda regering och inte det näst minsta.
Jo tack läskunnig är jag, och vet du vad så kan jag tänka själv och inte bara vara "PK" på Flashback.
Senast redigerad av Shahpour 2013-06-11 kl. 18:50.
Citera
2013-06-11, 18:47
Medlem
Draup.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grävulen
Exakt så är det. De tror att de gör gott vilket de kanske gör beroende hur man ser på saken. Det är ju inte så att Reinfelt och Bilderberg älskar araber och negrer. De vill ju bara föra in dem i 2000-talet, registrera dem i det judiska banksystemet, skuldsätta dem för all framtid och därefter korrumpera deras religion och traditioner för att minska deras barnafödande för att sätta stopp för befolkningstillväxten.

I den ordningen.

Mycket, mycket riktigt. Allt finns ju ute till beskådan. Räcker med en gnutta intresse så ser man vart det barkar. Men våra folk totalt pacifiserade av skönmålade lögner och smutskastade sanningar.

Framtiden tycks irriversibel. Och att det kommer krävas en enormt våldsanvändande och förtryckande väg för att nå den råder det nog inga tvivel om.
Citera
2013-06-11, 18:55
Medlem
braxds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shahpour
Förklara då för mig hur ett litet parti kan välja statsminister? I min enfald tror jag att det största partiet får en chans att bilda regering och inte det näst minsta.
Jo tack läskunnig är jag, och vet du vad så kan jag tänka själv och inte bara vara "PK" på Flashback.

Okej låt mig förklara det för dig min lille vän. När det är dags att välja statsminister så röster alla partierna i riksdagen, precis som vid en motion/proposition. Den kandidat som får starkast stöd blir då statsminister var efter han/hon väljer sin regering. Så därför kommer SD vara med och rösta på en kandidat alternativt helt lägga ner sin röst.

Förmodligen innehållslöst skitsnack från Reinfeldt. Han är allt för maktgirig för att helt ta platsen som dörrmatta för S/V/MP. Möjligen så har han någon baktanke med att försöka använda SD som något slagträ i den kommande debatten om regeringsalternativ.

Edit: temporärt hjärnsläpp där jag på något sätt lyckades byta ut motion med resolution. Fixat nu.
Citera
2013-06-11, 18:55
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Observera att det här är samme Statsminister som på fullt allvar och det första han gjorde efter förra valet, rusa över till extremisterna i Mp för att göra upp med dem i invandringsfrågor och om "papperslösa" BARA för att STRAFFA de c.a 6% av Sveriges väljare som röstade in SD i Riksdagen.

Mannen som dessutom påstår sig bära en lapp i innerfickan på kavajen, ständigt och jämt, med antalet SD-väljare 2010 nedskrivet!

Ollonskallen är inte frisk! Han beter sig inte statsmannamässigt och ger närmast ett rabiat intryck när han möter Åkesson i Riksdagsdebatten. Någon borde försöka prata med Reinfeldt om det här, för han är ju för fan inte tillräknelig!

Det här jävla uttalandet visar tydligt att Reinfeldt är beredd att gå precis hur långt som helst för att göra sig av med SD. Jag håller inte valfusk för otroligt! Jag är rätt så säker på att Fredde skulle kunna tänka sig att släppa loss en ordentlig skitstorm av våld och trakasserier mot SD-politiker om han kunde vara någorlunda säker på att komma undan med det. Denna osunda fixering vid SD har gjort att Fredde tappat koncepterna helt, förlorat det politiska perspektivet och förmågan att tänka klart. Mannen är borderline-galen.

Han tangerar fan Palme numera.... Hoppas han ska på bio i närtid!

Gapflabb på biokommentaren

Nä, Fredde har drömt om att vara stadsminister och en stor stadsman i över 20 år. Allt var planerat. SD fanns aldrig i kalkylen. När SD kom in och snodde nära 6% av rösterna blev det en käftsmäll på Fredde. Att han sedan tokförlorade debatten och kommer för evigt att bli ihågkommen som Nero som spelar fiol istället för att göra sitt jobb, blev droppen för Fredde som nu skyr ett patologiskt hat mot SD.
Han måste avsättas som partiledare, både för landet och moderaternas bästa. Eller så få han gå på bio.
Citera
2013-06-11, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan
Om SD blir vågmästare nästa val så kan de välja vem som blir statsminister om båda blocken ställer upp med en kandidat. Detta vill nu statsminister stänga ute genom att relativ demokrati ska tillämpas. Blir rödgröna största blocket och SD vågmästare så ska de borgliga rösta på Löfven istället för Reinfeldt som statsminister. Nu kräver statsministern också att de rödgröna går med på att göra detsamma i omvända situationen.

Trevligt, men i praktiken inget nytt. FP skulle redan gjort samma sak. Förövrigt MP också, om det blivit alliansmajoritet. Men det kan vara bra och sätta lite kläm på Lövet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in