2013-06-11, 19:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av braxd
Jag antar helt enkelt att du vet att alliansen existerar och om du vill ha källor på hur det diskuteras inom det rödgröna alternativet så finns det många. Exempel http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5086137. Annars så nämnde ju Sjöstedt det under V:s senaste kongress. (tänker inte gå in på kommunisternas hemsida för att leta fram källan åt dig).

Edit: Kan tillläggas att redan idag så regerar de rödgröna tillsammans på både kommunalt och regionalt håll. Exempel är https://rodgrontvasteras.wordpress.com/
Gillar din Edit, vad den nu ska bevisa????
Citera
2013-06-11, 19:36
Bannlyst
Fanns det någon som seriöst trodde att M skulle liera sig med SD för att få majoriteten? Hahahah, åh, kissar nästan på mig.
Citera
2013-06-11, 19:37
Medlem
HumpingDogs avatar
Visar med all önskvärd tydlighet hur in i he... rädd Reinfeldt är.
Citera
2013-06-11, 19:38
Medlem
Traditions avatar
Citat:
Här skall det firas stora triumfer när den feta skallige jävlen avgår

Och istället få nån gammal fackpamps-liknande betonghäck till statsminister, plus kanske Miljöpartiet de Röda och V(PK)? Jag avskyr både staten och politikerna, men måste jag välja mellan de båda kandidaterna så blir valet Rajraj. Han är, precis som nästan alla politiker, en stor frihetsfientlig pajas, men rent ekonomiskt har han inte fuckat upp Sverige fullt lika mycket som en sosse hade gjort (även om nya moderaterna egentligen är sossar, men ni fattar nog).
Citera
2013-06-11, 19:39
Bannlyst
Reinfeldt kommer att gå till historien som en av Sveriges mest misslyckade statsministrar genom tiderna. Hans familj och släkt kommer att skämmas för honom!
Citera
Medlem
HumpingDogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av powermonger
Fanns det någon som seriöst trodde att M skulle liera sig med SD för att få majoriteten? Hahahah, åh, kissar nästan på mig.

Så länge Reinfeldt är partiledare ja. Hans dagar är räknade om de gör ett dåligt val. Det är många i M som starkt ogillar karln. han anses av många som burdus, hotfull och odemokratisk.
Citera
Medlem
Mullrets avatar
En statschef skall se till landets bästa. Precis som en företagsledare sköter sitt jobb. Sandlådebeteende skall man inte hålla på med i någon form. De som fattar kommer inte rösta på Reinfeldt där personligt agg går före plikterna som statschef.. Enda som vinner på detta utspel är SD och möjligtsvis Jaws.
Citera
2013-06-11, 19:40
Medlem
Ajskrims avatar
Att de övriga riksdagspartierna och den absolut största delen av det svenska folket inte finner en situation där SD får välja statsminister önskvärd är ingen hemlighet. Minoritetsregeringar är det vanliga i Sverige. Att man för stabilitetens skull undviker att fälla en regering bara för att, trots att man inte har ett eget stabilt alternativ är långt ifrån unikt i svensk politisk historia.

Det som jag ser det intressanta dimensionen här är Reinfeldts försök att få de rödgröna att gemensamt uttala sig som ett block innan valet. Vill de inte göra gemensamma utspel kan Reinfeldt nu säga att man med en röst på de rödgröna inte alls vet vad alternativet blir, kanske kan SD få inflytande. Kan Reinfeldt mot Löfvens vilja få de rödgröna till ett gemensamt uttalande i den här frågan cementeras bilden att Vänsterpartiet är en del av det rödgröna alternativet. Win-win för Reinfeldt således.
Citera
2013-06-11, 19:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ajskrim
Att de övriga riksdagspartierna och den absolut största delen av det svenska folket inte finner en situation där SD får välja statsminister önskvärd är ingen hemlighet. Minoritetsregeringar är det vanliga i Sverige. Att man för stabilitetens skull undviker att fälla en regering bara för att, trots att man inte har ett eget stabilt alternativ är långt ifrån unikt i svensk politisk historia.

Det som jag ser det intressanta dimensionen här är Reinfeldts försök att få de rödgröna att gemensamt uttala sig som ett block innan valet. Vill de inte göra gemensamma utspel kan Reinfeldt nu säga att man med en röst på de rödgröna inte alls vet vad alternativet blir, kanske kan SD få inflytande. Kan Reinfeldt mot Löfvens vilja få de rödgröna till ett gemensamt uttalande i den här frågan cementeras bilden att Vänsterpartiet är en del av det rödgröna alternativet. Win-win för Reinfeldt således.
Men inte är minoritetsregeringar vanligast? Kan ha fel.
Citera
2013-06-11, 19:46
Medlem
braxds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shahpour
Jo vet att alliansen finns nu, vet ej det efter nästa val. Vad säger att det ser likadant ut efter nästa val? Det är väl ändå största partiet som får luska ut det och inte du?
Men fascinerande att ni tar till Sjöstedt som källa nu.
Ja det är möjligt att alliansen upphör men det under förutsättningen att alliansen kommer vara så försvagat på grund av att ett eller flera partier åker ur. Det finns för C/FP/M/KD ingen anledning att bryta sig ur alliansen eftersom dom tjänar på det. Om man om man ändå ska anta att alliansen upphör så får vi kolla i de senaste opinionsundersökningarna (kolla i opinionsundersökningstråden här på FB, där finns länkar) där det existerar en möjlighet för C eller KD att åka ur.

Men om vi nu antar att alliansen upphör, vilka skulle då sossarna eller moderaterna kunna rekrytera till sin sak? Sossarna kan ju knappast vinna över C eller KD. Då återstår Fp och om man jämför deras politik så finns det inte mycket som skulle kunna binda ihop dom med S. Vidare så kan ju M inte vinna över V så då återstår MP och det har man ju redan försökt göra men de har ju stretat emot. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/miljopartiet-rostar-oftast-med-socialdemokraterna_8204628.svd .

M och S kan inte bilda regering eftersom de försöker agera som varandras motpoler och eftersom att regeringsalternativet står emellan dom och du kan väl inte vara puckad nog att tro att något parti kommer kunna få egen majoritet?

Citat:
Gillar din Edit, vad den nu ska bevisa????
Min förra edit var för att bevisa att det redan idag existerar ett rödgrönt block på flera ställen runt om i landet och eftersom du verkar vara helt ignorant om det faktumet så ville jag visa upp ett exempel för dig.

Ber förövrigt om ursäkt till moderatorerna för att ha avvikit från ämnet men ibland så måste stollarna upplysas.
Senast redigerad av braxd 2013-06-11 kl. 19:50.
Citera
2013-06-11, 19:47
Medlem
Ajskrims avatar
Citat:
Men inte är minoritetsregeringar vanligast? Kan ha fel.
Det var ju det jag skrev?
Citera
2013-06-11, 19:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ajskrim
Det var ju det jag skrev?
Nä . Läs igen förstå.
Senast redigerad av Shahpour 2013-06-11 kl. 20:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in