2013-06-11, 11:12
Medlem
På Skatteverkets hemsida står det så här:

Citat:
"Från den 11 juni kan du se ditt slutskattebesked i e-tjänsten Skattebesked, både på webben och i appen."

http://www.skatteverket.se/privat/de...800016003.html

Och det är ju den 11 juni idag, men jag kan fortfarande inte se något slutskattebesked. I "gör dina val" kan jag bara se år 2012 (plus äldre) och när jag väljer det är allt nollat. Min flickvän har också precis samma sak.

Vet någon vad som händer? Kön för att ringa till Skatteverket är lååång..
Citera
2013-06-11, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robinjoeh
På Skatteverkets hemsida står det så här:

Och det är ju den 11 juni idag, men jag kan fortfarande inte se något slutskattebesked. I "gör dina val" kan jag bara se år 2012 (plus äldre) och när jag väljer det är allt nollat. Min flickvän har också precis samma sak.

Vet någon vad som händer? Kön för att ringa till Skatteverket är lååång..

Det är ju 2012 års deklaration du gjort nu.
Citera
2013-06-11, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sockarring
Det är ju 2012 års deklaration du gjort nu.

Korrekt, och den är nollad.
Citera
2013-06-11, 22:11
Bannlyst
verkar inte som dom uppdaterat sidan?

för mig står 2012 som vad jag tjänade 2011 inte vad jag tjänade 2012
Citera
2013-06-20, 13:16
Medlem
Aspings avatar
Här bör påpekas att Skatteverket har ett rejält fel på sin hemsida, vilket jag fick bekräftat när jag talade med en skattehandläggare. Går man in på Skatteverkets hemsida och väljer e-tjänsten Skattebesked för privatpersoner, så kommer man till följande sida:

http://www.skatteverket.se/4.14f4761...de8000756.html

Förutsatt man inte hunnit rätta texten, lyder den första meningen "I den här e-tjänsten kan du från och med den 12 juni se ditt slutskattebesked. ", vilket alltså inte stämmer. Det borde ha stått någonting i stil med "I den här e-tjänsten kan du se ditt slutskattebesked när din deklaration granskats." Datumet 12 juni gäller endast om deklarationen granskats i första omgången. Ingen deklarant kan veta när deklarationen granskats förrän slutskattebeskedet dykt upp med pappersposten. Det återstår flera granskningsomgångar, och nästa omgång slutskattebesked kommer i augusti.

För min del var det tydligen så att min deklaration ännu inte hade granskats, trots att jag deklarerat via Internet och haft en enkel deklaration. Det enda jag behövde komplettera med var anskaffningsvärden för aktier jag sålt under året. Detta kollar väl antagligen Skatteverket ändå med Avanza, så man kan ju tycka att det var onödigt för mig att fylla i dessa uppgifter. I vilket fall som helst borde hela kontrollen av min deklaration kunnat ske automatiskt utan medverkan av någon mänsklig hjärna på Skatteverket, så det är ju rätt märkligt att jag nu får vänta till augusti för slutskattebesked.
Citera
2013-06-20, 15:39
Medlem
Mulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asping
För min del var det tydligen så att min deklaration ännu inte hade granskats, trots att jag deklarerat via Internet och haft en enkel deklaration. Det enda jag behövde komplettera med var anskaffningsvärden för aktier jag sålt under året. Detta kollar väl antagligen Skatteverket ändå med Avanza, så man kan ju tycka att det var onödigt för mig att fylla i dessa uppgifter. I vilket fall som helst borde hela kontrollen av min deklaration kunnat ske automatiskt utan medverkan av någon mänsklig hjärna på Skatteverket, så det är ju rätt märkligt att jag nu får vänta till augusti för slutskattebesked.

Detta verkar ha hänt ganska många - inkl mig- med deklarationer som innehåller bilagor, även relativt enkla K4or.
Inget har hänt på skattekontot, ingen uppdatering av slutskattebesked, inga brev i lådan än. De verkar helt enkelt ha struntat i att köra dessa deklarationer den här gången. Däremot verkar de allra flesta utan bilagor ha fått sina slutskattebsked redan. Ja, det är rätt störigt att behöva vänta till efter sommaren trots att de säger att man ska få tillbaka pengarna i Juni...
Citera
2013-06-20, 17:22
Medlem
Husings avatar
Det är alltså inte bara jag som har "drabbats". Gött att veta. Jag har ju lämnat in en K4 och lite sånt, men det har aldrig tagit extra tid förut, så jag blev nästan lite orolig för att något inte stämde.
Citera
2013-06-30, 17:09
Medlem
Aspings avatar
Satt och kollade runt lite på Skatteverkets webplats, och hittade under Startsida/Privat/Svar på vanliga frågor/Deklaration/Hur gör jag för att få mina skattepengar i juni?, http://www.skatteverket.se/privat/sv...800096310.html, följande mening:

"Du som har lämnat pappersdeklaration eller har skatt att betala kan inte få skattebesked i juni."

Det spelar med andra ord ingen roll hur enkel deklarationen är, om man lämnat in deklarationen elektroniskt, om man använt K4-blankett eller inte, eller vad som helst. Kommer man att få restskatt kan det aldrig bli tal om slutskattebesked i juni.

Totalt har jag lyckats hitta tre nödvändiga villkor på Skatteverkets webplats för slutskattebesked i juni:

1) Elektroniskt (d v s via Internet) inlämnad deklaration.

2) Du har skatt att få tillbaka.

3) Deklarationen ska inte vara uttagen för granskning.

Den motsägande informationen under Skattebesked för privatpersoner är, som jag påpekade tidigare i tråden, felaktig. Med den formulering som Skatteverket valt under Skattebesked för privatpersoner, skulle faktiskt samtliga privatpersoner kunna läsa sina slutskattebesked med den valda e-tjänsten från och med 12 juni, vilket alltså inte stämmer.

Man får i alla fall hoppas att Skatteverket lyckas formulera sig rätt till nästa års deklaration.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in