2013-06-11, 10:59
Medlem
237s avatar
Glad Amatör som börjat nosa på att filma och klippa. 3-5 minuters filmer, där jag experimenterar med hastighet, ljud effekter osv.

Trots att det är en laptop, 3 år gammal och har Windows, så är det inte HELT kört. Tro mig, jag är medveten om att det prestanda mässigt är patetiskt för ändamålet och att det laggar överraskar mig inte det minsta. Om vi bortser från "Köp en Mac istället", vad är det som gör att det laggar mest? Antal färger, ett ljudspår, om kameran står stilla vid filmning eller om man filmat handhållen?

Förväntar mig inga mirakellösningar, bara en vägvisare om vad i filmredigeringen som är de största laggningsbovarna.

Kör med Windows basic-program för stunden. Finns såklart massvis av bättre program down the road, men jag är ju nybörjare. Ju enklare desto bättre.

Tack
Citera
2013-06-11, 14:00
Medlem
Sadomans avatar
Din video laggar främst för att du använder lapens interna HDD gissar jag. Man ska aldrig redigera med systemdisken sommediadisk då den är alltför upptagen med annat. Enklaste fixen för dig är att köpa till en extern disk. Om din lap har eSATA s kär på en sån. Går på runt tusenlappen för en 1Tb.

Har du redan en snabb extern HDD och det laggar ändå så kanske datorns processor är för slö. Du kanske jobbar med videocodecs som är för tunga för den att avkoda i realtid. De flesta konsumentkameror kör med codecs som avchd som är extremt komprimerade och som kräver mycket processorkraft. Här är det inte så lätt att bara köpa till något. Du skulle behöva mer ramminne och snabbare processor. Alternativet är att konvertera materialet till något mer lättsmält. Kanske nerkonvertera ända ner till gammal hederlig DV. Filerna blir mycket större men har du en extern HDD så kommer den avlasta processorn. Program som Prism video konverter kan göra om det mesta till det mesta.
Citera
2013-06-12, 18:00
Medlem
237s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Din video laggar främst för att du använder lapens interna HDD gissar jag. Man ska aldrig redigera med systemdisken sommediadisk då den är alltför upptagen med annat. Enklaste fixen för dig är att köpa till en extern disk. Om din lap har eSATA s kär på en sån. Går på runt tusenlappen för en 1Tb.

Har du redan en snabb extern HDD och det laggar ändå så kanske datorns processor är för slö. Du kanske jobbar med videocodecs som är för tunga för den att avkoda i realtid. De flesta konsumentkameror kör med codecs som avchd som är extremt komprimerade och som kräver mycket processorkraft. Här är det inte så lätt att bara köpa till något. Du skulle behöva mer ramminne och snabbare processor. Alternativet är att konvertera materialet till något mer lättsmält. Kanske nerkonvertera ända ner till gammal hederlig DV. Filerna blir mycket större men har du en extern HDD så kommer den avlasta processorn. Program som Prism video konverter kan göra om det mesta till det mesta.

Kör redigeringen från datorn. Ska prova köra redigeringen från extern. Tack på förhand
Citera
2013-06-18, 14:40
Medlem
http://www.youtube.com/watch?v=3l5P4se-KQQ
där förklarar han hur du ska gå tillväga!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in