Flashback bygger pepparkakshus!
2014-07-03, 19:18
Medlem
Efter 10.9.4 uppdateringen funkar inte min externa display som är kopplad via en mini displayport adapter och vga kabel. Någon som vet nån lösning, har testat det mesta. Bytt sladdar, reset'a macbooken osv...

Tack&Hej
Citera
2014-07-03, 23:04
Medlem
Pajosvs avatar
Hej!

Jag har tidigare slagit ihop/sammanfogat flera pdf-filer till en större pdf-fil i Macens Förhandsvisning. Det har alltid varit hur enkelt som helst. Jag öppnar bara respektive pdf och öppnar sidofältet så att att man ser alla miniatyrer av samtliga sidor i pdf:en. Sedan drar man bara över de enskilda sidorna i respektive psf-fil till "huvuddokumentet" och sparar det som en ny fil.

Men numera när jag har Mavericks så fungerar inte detta.

Jah har fyra stycken ensidiga pdf-filer och jag vill sammanfoga dessa till ett pdf-dokument. Jag markerar miniatyrer i verktygsraden och då öppnas ett sidofält i samtliga öppna pdf-dokument. Jag drar över de tre övrigas miniatyrer till huvuddokumentet och försöker sedan att spara. Då händer ingenting. Om jag istället väljer att exportera pdf:en så sparas ändå bara en sida.

Hur gör man detta i Mavericks???

Edit: Nu fick jag det att fungera. Jag glömde att man måste dra in respektive pdf-sida ovanför ett vist streck i sidofältet...
Senast redigerad av Pajosv 2014-07-03 kl. 23:23.
Citera
2014-07-11, 08:28
Medlem
Hur gör man för att uppdatera sin webbläsare. Min mejl säger att jag måste göra det, jag fattar inte hur man ska göra, försökt med allt. Snälla hjälp mig!
Citera
2014-07-11, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emmaemmalarsson
Hur gör man för att uppdatera sin webbläsare. Min mejl säger att jag måste göra det, jag fattar inte hur man ska göra, försökt med allt. Snälla hjälp mig!

Använder du Safari som webbläsare? (den med blå kompass till ikon)

Isåfall klickar du på äpplet längst uppe till vänster. Sen på andra knappen uppifrån som heter något i stil med "uppdatering", min är på tyska och heter här softwareaktualisierung.

Det kommer stå att datorn letar efter uppdateringar, om det finns några så klickar du på "uppdatera alla".

Svårare än så är det inte.

Har du någon annan webbläsare brukar man ibland gå in via "about chrome" menyn eller "om firefox", och där sköts uppdateringen för de webbläsarna.
Citera
2014-07-11, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emmaemmalarsson
Vilken webbläsare har du? Det finns tre alternativ: Safari, Firefox, Chrome.

Safari är standardwebbläsaren och finns på alla Macar. Om du har Safari, klicka på "Safari" bredvid äpplet uppe i vänstra hörnet. Välj sedan "Om Safari". Där står det vilken version, t.ex. 5, 6 eller 7.

Som Weyoun9 skriver kan man uppdatera Safari (och andra program från Apple) genom att gå till Äpple > Programuppdatering.

Ett problem är att man ibland måste uppdatera hela systemet för att få senaste versionen av Safari. Hur man gör det beror på vilken nuvarande version av systemet man har. Klicka på äpplet och välj "Om den här datorn" för att se vilken version av systemet du har.

Om du har Firefox eller Google Chrome så kan du kontrollera vilken version du har genom att välja Firefox > Om Firefox respektive Chrome > Om Google Chrome i menyn bredvid äpplet. Både Chrome och Firefox ska dock uppdateras helt automatiskt utan att man ska behöva göra någonting.
Senast redigerad av Xe89 2014-07-11 kl. 19:32.
Citera
2014-07-27, 17:40
Medlem
Tjenare!

Tänkte fråga en sak angående detta OS X 10.9.4 som jag har på min mac.
Jag uppdaterade till detta operativsystem för ett antal månader sedan och sedan dess har datorn blivit ganska seg i uppstarten och under endel utföranden och det är väl förståeligt då min dator är från 2009.

Eftersom jag är ganska så okunnig på området så måste jag fråga:
Är det pga av för lite RAM-minne eller min processor som det har börjat gått segare med detta operativ system?

Min dator:
MacBook Pro
15 tum, 2,53*GHz, mitten 2009
Processor 2,53 GHz Intel Core 2 Duo
Minne 4 GB 1067 MHz DDR3
Grafik NVIDIA GeForce 9400M 256 MB
Programvara OS X 10.9.4 (13E28)

Vore tacksam om någon kunnig kunde svara på denna fråga.
Citera
2014-07-27, 19:24
Bannlyst
Känner att allt går mycket snabbare igen efter 10.9.4-uppdateringen.
Citera
2014-07-27, 21:10
Medlem
Mugsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Werdegast
Tjenare!

Tänkte fråga en sak angående detta OS X 10.9.4 som jag har på min mac.
Jag uppdaterade till detta operativsystem för ett antal månader sedan och sedan dess har datorn blivit ganska seg i uppstarten och under endel utföranden och det är väl förståeligt då min dator är från 2009.

Eftersom jag är ganska så okunnig på området så måste jag fråga:
Är det pga av för lite RAM-minne eller min processor som det har börjat gått segare med detta operativ system?

Min dator:
MacBook Pro
15 tum, 2,53*GHz, mitten 2009
Processor 2,53 GHz Intel Core 2 Duo
Minne 4 GB 1067 MHz DDR3
Grafik NVIDIA GeForce 9400M 256 MB
Programvara OS X 10.9.4 (13E28)

Vore tacksam om någon kunnig kunde svara på denna fråga.
Du har en aning lite RAM, men det ska funka.
Kolla i Apple-menyn > Systeminställningar > Användare och grupper > Startobjekt om du har något startobjekt som kan misstänkas slöar ner datorn och som kan avvaras.
Citera
2014-07-28, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mugsy
Du har en aning lite RAM, men det ska funka.
Kolla i Apple-menyn > Systeminställningar > Användare och grupper > Startobjekt om du har något startobjekt som kan misstänkas slöar ner datorn och som kan avvaras.

Har bara F-secure som startobjekt och det funkade bra innan jag uppdaterade till OS X 10.9.
Men du har nog rätt, jag måste nog lägga till lite RAM-minne till min mac, tack för svaret.
Citera
2014-08-17, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
I OS X kan man ju välja att skriva ut till en pdf. Har du testat markera alla mail och sedan välja skriva ut, därefter klicka på PDF-knappen längst ner till vänster i utskriftsdialogen och välja "Spara som PDF...". Tycker dock det är dumt att spara mail i pdf-format, då t.ex. bilagor och liknande inte kommer med. Jag skulle nog göra backup på hela ~Library/Mail-mappen. Då har jag åtminstone kvar mail inklusive bilagor. Fast det finns nog inget enkelt sätt att gå tillbaka till dem, mer än att kopiera tillbaka till samma mapp igen, men då tappar man antagligen de nya mailen som ligger där.

Glömde av att svara! Problemet är att det blir verkar bli för mycket jobb för datorn att tugga igenom så mycket många mail. Dessutom så vill jag kunna mailen som jag vill spara som en separat mail så man lättare skulle hitta om man skulle vilja. Det är vissa mail där man har haft konversation som jag skulle vilja spara så att det är en enda pdf annars vill jag ha mailen separat. Antar att jag får gå igenom mailen manuellt Tack för att du svarade

Nu har jag förresten fått en grej som är lite störande. När jag får tex nyhetsbrev så vill Mail katalogisera det som skräppost. Det är rätt irriterande nästa gång de kommer så anser Mail att det är skräp fast jag har markerat att det inte skall vara skräppost. Det här har jag inte haft problemet innan :S
Citera
2014-08-26, 11:53
Medlem
Köpte en Macbook Pro för några dagar sedan. Jag vill ha så att man kan svepa med två fingrar för att backa i Chrome men kan inte få det att fungera. Har redan letat i inställningar på "Styrplatta > Fler gester" men utan resultat. Någon vänlig själ som kan hjälpa mig?
Citera
2014-08-26, 13:26
Medlem
Quwerrt93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guld-Igor
Köpte en Macbook Pro för några dagar sedan. Jag vill ha så att man kan svepa med två fingrar för att backa i Chrome men kan inte få det att fungera. Har redan letat i inställningar på "Styrplatta > Fler gester" men utan resultat. Någon vänlig själ som kan hjälpa mig?
Själv har jag att man kan använda tre fingrar för att gå bakåt eller framåt i Chrome. Tycker jag är enklast, för två fingrar använder man om man har en så pass bred sida så att man måste scrolla i sidled.
Men om du nu vill använda två fingrar så kollar du där du redan har kollat under "Svep mellan sidor" och ändrar till "Svep med två eller tre fingrar".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in