• 2
  • 3
2013-06-13, 13:40
Medlem
eilahtans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Okej, du påstår alltså att du vid 19 års ålder har >35k månadslön men trots dina minimala utgifter och det faktum att du bor kvar hemma inte lyckats spara ihop 50k?

Du har noll trovärdighet, försök lista ut varför.

Jo, det lät faktiskt riktigt skumt.. Förklaring tack.
Citera
2013-06-13, 15:28
Medlem
Rothts avatar
Tillräckligt för att kunna ha ett tak över huvudet, mat på bordet, fina resor och en bil. Egentligen så är det tillräckligt så länge du har mat och tak över huvudet. Resor, bil, kläder och allt sånt är bara ett bra komplement.

Jag tror nog det räcker med 30k om inte mindre, beroende på kvalitén på saker och ting. Vill du ha en sunkig lägenhet, käka pasta 5 gånger om dagen och en ful Mazda så räcker det nog med 15k. Om du däremot vill ha en stor och fin lägenhet, lite dyrare och godare mat och en Audi så är det nog bra och ha runt 30k i inkomst.

Det är i alla fall min subjektiva åsikt. Alla har inte samma definition av hur ett gott liv ska vara. Därför kommer du aldrig få ett enda svar.
Citera
2013-06-13, 17:34
Medlem
Det enkla svaret är verkligen "så mycket du själv behöver". Du får inte ett gott liv med en 80 kvm lya på Söder, det kan jag garantera dig. Jag har ett mycket gott liv och jag har just nu ingen inkomst alls.
Citera
2013-06-13, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daajaa
Satt och funderade på hur mycket man som minst bör tjäna om man ska leva ett gott liv. Med gott liv menar jag typ en rolig bil (säg en helt ny för minst 350 000:- i nypris), ett hyfsat boende (kanske en lägenhet på minst 80 kvm på Södermalm), kunna åka utomlands minst 2 gånger om året och ha råd att gå ut och käka något gott minst en gång i veckan. Sedan kan man ju så klart ha med i beräkningarna att man förmodligen bor tillsammans med ytterligare en person i samma hushåll och därmed har ännu en inkomst att leva av. Vad tror ni?

Antar att du inte bara menar "ett gott liv för dagen" utan i ett längre perspektiv och i så fall är det nog rimligt att satsa på, att få ut efter skatt, minst en halv miljon om året i dagens penningvärde under de mest produktiva åren mellan 30 och 55 årsåldern
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in