2013-06-10, 11:29
Medlem
Vi kanske kan byta fråga till hur stor inkomst som krävs för ett stabilt ekonomiskt och bekvämt liv.

Är ni två och båda får ut 25000 efter skatt så har man det rätt bra.
Citera
2013-06-10, 12:14
Medlem
Smulhamsterns avatar
Jag delar inte din definition av ett "gott liv" så jag tycker att diskussionen blir lite konstig när du redan har definierat det i trådstarten. På grund av detta blir även din fråga egentligen bara ett sätt att säga "Hur mycket behöver jag tjäna för att göra av med X om året?" Svaret på det är såklart "X", plus allt oförutsett du glömt att räkna med...

Personligen hade mitt liv troligtvis varit en aning bättre om jag tjänade lite mindre, eller då framförallt jobbade lite mindre, men det är såklart helt individuellt vad man har för behov och även vilken lägsta standard man kan tänka sig i livet. Min erfarenhet är dock att behovet inte sällan lätt drar ifrån de tillgängliga resurserna för vissa typer av människor, så trots att de har "allt" så är de inte nöjda och ofta varken mer eller mindre lyckliga än någon som har mindre.

Så för mig är det mesta fokuserandet på att ha det materiellt gott och den höga lön som krävs lite av en hedonistisk återvändsgränd, eftersom ens behov lätt bara växer med ens nya materiella standard.
Citera
2013-06-10, 21:48
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smulhamstern
Jag delar inte din definition av ett "gott liv" så jag tycker att diskussionen blir lite konstig när du redan har definierat det i trådstarten. På grund av detta blir även din fråga egentligen bara ett sätt att säga "Hur mycket behöver jag tjäna för att göra av med X om året?" Svaret på det är såklart "X", plus allt oförutsett du glömt att räkna med...

Pengar förenklar ett gott liv, men är naturligtvis inte allt.

Citat:
Personligen hade mitt liv troligtvis varit en aning bättre om jag tjänade lite mindre, eller då framförallt jobbade lite mindre, men det är såklart helt individuellt vad man har för behov och även vilken lägsta standard man kan tänka sig i livet. Min erfarenhet är dock att behovet inte sällan lätt drar ifrån de tillgängliga resurserna för vissa typer av människor, så trots att de har "allt" så är de inte nöjda och ofta varken mer eller mindre lyckliga än någon som har mindre.

Att arbeta mindre vill nog alla, men att uttrycka det som att man vill tjäna mindre blir lite löjligt.

Citat:
Så för mig är det mesta fokuserandet på att ha det materiellt gott och den höga lön som krävs lite av en hedonistisk återvändsgränd, eftersom ens behov lätt bara växer med ens nya materiella standard.

Kan vara så, men om detta är målet för TS så kan det vara det som ger honom tillfredsställelse. Och det är ofta det vi alla vill ha, men behoven är olika. Ingen idé (snarare kontraproduktivt) att försöka argumentera emot ett känslomässigt behov om man inte erbjuder ett fullgott alternativ.
Citera
2013-06-10, 22:51
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daajaa
Satt och funderade på hur mycket man som minst bör tjäna om man ska leva ett gott liv. Med gott liv menar jag typ en rolig bil (säg en helt ny för minst 350 000:- i nypris), ett hyfsat boende (kanske en lägenhet på minst 80 kvm på Södermalm), kunna åka utomlands minst 2 gånger om året och ha råd att gå ut och käka något gott minst en gång i veckan. Sedan kan man ju så klart ha med i beräkningarna att man förmodligen bor tillsammans med ytterligare en person i samma hushåll och därmed har ännu en inkomst att leva av. Vad tror ni?

80kvm på Södermalm kostar ungefär 4 miljoner. Säg för enkelhetens skull att man lånar hela beloppet och binder räntan på tio år (3,84% hos Swedbank). Detta blir då 4''*0.0384=153600. Skattereduktionen är 30 000 + 11 256. Lånekostnaden per år blir då 112344. Per månad 9362. Avgiften är runt 3' per månad. 9362+3' = 12362. Säg totalt 13' inklusive el, vatten, bredband och så vidare.

Säg att bilen då kostar 350', att ni behåller den i fyra år och att den är värd 200 vid försäljning. Det innebär 350-200=150. 150/4 = 37,5 i värdeminskning per år. Det blir 3125 per månad. Men det tillkommer massa kostnader. Säg totalt 8' i månaden (i enlighet med Swedbanks kalkyl)

Att åka utomlands kan vara väldigt dyrt, men behöver verkligen inte vara det. Två resor á 10' är inte jättedyrt, men ändå lite över vad medelsvensken lägger per år (enligt en nordeas undersökning). 20'/12 = 1.6

Att käka ute ett par personer brukar kosta runt en tusenlapp. 4*1' = 4'/månad. Den här posten kan ju variera väldigt mycket beroende på vad du avser med att "käka ute".

Alltså:
Boendekostnad: 13'/månad
Bil: 8'/månad
Resor: 1.6'/månad
Äta ute: 4'/månad
Totalt: 26.6/månad. Och då är det mängder av kostnader som vi inte har tagit hänsyn till här. Räkna med absolut minst 32'/månad.
Detta innebär att, givet att de två personerna tjänar lika mycket (vilket är det bästa ur skattehänsyn) måste de tjäna ungefär 21'/månad var för att få ut 32'/månad netto. Notera att det inte finns något sparande, inga amorteringar eller liknande här och ett snålt konto för mat och övriga utgifter. Dessutom är utgifterna beräknade i lägsta/snålaste laget.
Senast redigerad av Aimbert 2013-06-10 kl. 23:02.
Citera
2013-06-11, 05:00
Medlem
LegaliseItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strode
Varför i helvete då?
Den gamla bilen tar mig vart jag vill, precis som en vanlig bil.
Hemma med föräldrarna kan jag sova, äta, spela och vejpa.
Den gamla datorn? mjaa, det laggar inte när jag spelar Starcraft 1 brood war. Det spelet dög ju för folk ifrån 1999 till 2009. Så varför inte för mig nu, 2D grafik passar mig bra.

Sen så är känslan att sitta på en stor hög med pengar skönt.
Citera
2013-06-11, 10:40
Medlem
eilahtans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LegaliseItNow
Den gamla bilen tar mig vart jag vill, precis som en vanlig bil.
Hemma med föräldrarna kan jag sova, äta, spela och vejpa.
Den gamla datorn? mjaa, det laggar inte när jag spelar Starcraft 1 brood war. Det spelet dög ju för folk ifrån 1999 till 2009. Så varför inte för mig nu, 2D grafik passar mig bra.

Sen så är känslan att sitta på en stor hög med pengar skönt.

Bor du hemma så du kan blaza vaporizer?

Herregud.. Du låter som en polare till mig, jävlat exakt. Han bor hemma vid 25 års ålder, endast uppe på nätterna för då kan han röka sin bong.

True story

Edit: Förutom att han inte har någon bil, så där vinner du..
Citera
2013-06-11, 17:01
Medlem
LegaliseItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eilahtan
Bor du hemma så du kan blaza vaporizer?

Herregud.. Du låter som en polare till mig, jävlat exakt. Han bor hemma vid 25 års ålder, endast uppe på nätterna för då kan han röka sin bong.

True story

Edit: Förutom att han inte har någon bil, så där vinner du..
what? Nej jag slutade precis röka så jag började vejpa e-cigg istället. Min mamma är största hälsofreaket och tål inte rökare, men e-cig är hon dock ok med.

Gräs röker jag lite då och då, men oftast så jobbar jag och vill inte blanda de två.
Citera
2013-06-11, 17:16
Medlem
eilahtans avatar
Citat:
what? Nej jag slutade precis röka så jag började vejpa e-cigg istället. Min mamma är största hälsofreaket och tål inte rökare, men e-cig är hon dock ok med.

Gräs röker jag lite då och då, men oftast så jobbar jag och vill inte blanda de två.

Vafan har du slutat röka gräs?

Citera
2013-06-11, 18:03
Medlem
JBugsters avatar
De flesta hade kunnat ha det livet du beskriver. Problemet är att de som kallar sig "fattiga" i Sverige ofta tynger sig med laster som att röka, spela och supa bort flera tiotusentals kronor om året. I Sverige bör det inte finnas en enda människa som inte kan försörja sig och ha ett gott liv om de skär ner på dylikt "nöjesslösande" med tanke på alla de bidrag och förmåner vi får utan att behöva prestera.

Börjar jag själv tjäna mycket så skär jag hellre ner arbetstiden och spenderar mer tid med det jag gillar än suktar efter att tjäna mer. Å andra sidan, avancerar jag och börjar tjäna mer så kan jag skära ner arbetstiden ännu mer senare.. värt att fundera på.
Citera
2013-06-12, 14:04
Medlem
Denoms avatar
Citat:

Hur gammal är du då? Tror du inte dina föräldrar vill att du ska flytta ut?
Citera
2013-06-13, 07:19
Medlem
LegaliseItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Hur gammal är du då? Tror du inte dina föräldrar vill att du ska flytta ut?
Är 19, de har inte sagt någonting men jag är skitnöjd som det redan är. Tror att flytta ut nu kommer ge mig mera bekymmer. Vore schysst att ha 50 lax sparat utifall att man får sparken när man bor hemmifrån, liten försäkring liksom.
Citera
2013-06-13, 10:43
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Är 19, de har inte sagt någonting men jag är skitnöjd som det redan är. Tror att flytta ut nu kommer ge mig mera bekymmer. Vore schysst att ha 50 lax sparat utifall att man får sparken när man bor hemmifrån, liten försäkring liksom.
Okej, du påstår alltså att du vid 19 års ålder har >35k månadslön men trots dina minimala utgifter och det faktum att du bor kvar hemma inte lyckats spara ihop 50k?

Du har noll trovärdighet, försök lista ut varför.
Senast redigerad av Denom 2013-06-13 kl. 10:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in