2013-06-09, 19:09
Medlem
Jag har bulimi/anorexi. Eller har inte fått det diagnostiserat eftersom jag inte har berättat för någon. Men under 4 år har jag antingen spytt upp maten eller svält mig. Och jag vet att det är fel men det behöver ingen skriva för det handlar inte om de.

Min mens har ballat ut helt, det är ca 70 dagar mellan varje mens och har vart i ca 3 år, men nu har jag inte haft den på 140 dagar. Jag vet att det kan ha något att göra med bulimi och de men jag undrar om det kan vara farligt och förstöra så att jag någon gång inte kommer kunna få barn osv...
Citera
2013-06-09, 19:49
Medlem
Först och främst sök hjälp, de är ju för ditt eget bästa. Du är tillräckligt frisk för att veta att du är sjuk, vilket är väldigt bra.

att säga rakt ut hur ditt tillstånd är vad gillar graviditet är svårt.
självklart förstör sjukdomen en del, tror att mycket handlar om hormon förändringarna, och hur de / eller om de återställs till sitt normala tillstånd.
Vissa har lätt att få barn när de har tillfrisknat, även om deras mens har uteblivit eller varit oregelbunden.
medan andra kan glömma barn i framtiden.
tycker verkligen att du ska hjälpa dig själv på traven och sök hjälpt, där får du även svar på dina frågor.
lycka till
Citera
2013-06-09, 19:49
Medlem
Vad lång och hur mycket väger du? Känns som om din kropp fokuserar mer på att hålla sig vid liv än att sköta fortplantningsförmågan. Du borde söka hjälp, om du inte sköter din kost så kan det hända vad som helst.
Citera
2013-06-09, 20:54
Medlem
maryjane.s avatar
Jag själv hade utebliven mens i långa perioder, detta påverkades utav stress/depressioner, dåliga matvanor (åt förlite) osv.
Du bör uppsöka läkare, inte endast för din uteblivna mens (som är ett tecken på att den kvinnliga kroppen fungerar som den ska), anorexia/bulimi - ätstörningar är någonting som ska tas på allvar, och speciellt i ditt fall. Så nu går du in till dina föräldrar och säger som det är
Citera
2013-06-09, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smlofb
Jag har bulimi/anorexi. Eller har inte fått det diagnostiserat eftersom jag inte har berättat för någon. Men under 4 år har jag antingen spytt upp maten eller svält mig. Och jag vet att det är fel men det behöver ingen skriva för det handlar inte om de.

Min mens har ballat ut helt, det är ca 70 dagar mellan varje mens och har vart i ca 3 år, men nu har jag inte haft den på 140 dagar. Jag vet att det kan ha något att göra med bulimi och de men jag undrar om det kan vara farligt och förstöra så att jag någon gång inte kommer kunna få barn osv...

Ja. Det är farligt för kroppen på flera sätt att inte ha mens. Troligen har du pajat hormonerna i din kropp pga att kroppen får signaler om att den är i svält. Att inte få mens betyder att dina halter av det kvinnliga könshormonet östrogen är alldeles för låga. Du har med andra ord hamnat i ett tillstånd som liknar klimakteriet och löper stor risk att drabbas av benskörhet (dvs du bryter dig lätt, får förskjutningar på ryggkotorna så att du blir "krum" etc, etc). Att under såpass lång tid ha oregelbunden mens är naturligtvis inte heller bra om du en dag vill skaffa barn. Men både benskörhet och infertilitet till följd av ätstörning går att reparera... om du söker hjälp NU!
Citera
2013-06-12, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Battler
Vad lång och hur mycket väger du? Känns som om din kropp fokuserar mer på att hålla sig vid liv än att sköta fortplantningsförmågan. Du borde söka hjälp, om du inte sköter din kost så kan det hända vad som helst.

Jag är 166 cm lång och väger 47 kg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in