Citat:
Ursprungligen postat av
coolingen
Ja, skulle det inte kunna vara så?
"Gud" har inte skapat oss, vi skapades likt bakterier i hans "hjärna", att vi är en del av en större livsform liksom. Det finns ju likheter i rymdens symmetrier och sånt vi har i vår hjärna.
Och det här med med att saker poppar in och ut ur existens som man hört om, kallas det kvantmekanik? Hursomhelst, skulle det kunna ha med tankar att göra? Universums tankar ungefär? Vad fan är tankar liksom.
Vad tror ni om det här? Att vi lever i en otroligt stor hjärna ungefär?
Man skulle kunna se det som så att universum i sin helhet är en manifestation av Gud, Guds medvetande eller Guds ''hjärna'' om man väljer att använda det ordet, och att alla livsformer - bergarter, växter, djur, människor, planeter; allting som kan sägas ha ''liv'' i någon grad - är manifestationer av olika nivåer av Gudsmedvetenhet, därav de många olika livsformerna.
Nu tror jag inte på Gud i en religiös/andlig mening, men utesluter inte tanken på att det kan finnas en högre nivå av verklighet som man skulle kunna kalla för Gud i brist på ett annat ord.
Däremot tror jag inte att det är ''Guds''
tankar som har gett upphov till universum, men jag tänker mig att universum som vi känner till det inte existerar som en isolerad företeelse utan kan ha ett annat ursprung som vi människor inte har upptäckt ännu.