2013-06-09, 18:02
Medlem
Någon som har erfarenheter av
mossrivare
vertikalskärare
gräsmatteluftare

många gånger skriver företagen att de har kombonationer.
har hört man ska passa sig för att riva gräset då man då får göra det hela tiden.

vertikalskärare har jag hört att är bra.

dela med era erfarenheter
Citera
2013-06-09, 18:11
Medlem
Jo det är klart att de funkar, men det beror på vilken utsträckning din mossa ligger på.

Finns både medel och rivare som funkar.

Hör med närmsta butik och förklara för dem och fråga vad de tycker är bäst att använda.

Det går ju att hyra grejerna oftast, mycket bättre om det inte är ett så stort problem.

Jag själv har använt mossa-gti eftersom problemet var väldigt utspritt, funkade prima för mig.
Citera
2013-06-09, 22:35
Medlem
Melange5738s avatar
1. Fixa till grundläggande faktorer som ljusnivåer och vattennivåer först (antagligen för mycket skugga och för mycket vatten?).

2. En vertikalskärare är inte bara för mossa utan rensar bort "tatch", d.v.s stoloner och dylikt som växer ovanför gräset framförallt. Det ska man absolut inte göra för ofta eftersom det skadar gräset men kan vara bra att göra emellanåt. Kommer inte ihåg exakt när man ska göra det i Sverige, gissar i början av säsongen när man klippt gräset nån gång. Det ska nog inte kombineras med gräsklippningen utan göras ett par dagar innan eller efter.

3. Mossa kan vara ett tecken på att du har för kompakterad jord.
Citera
2013-06-10, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sponsorn
Jo det är klart att de funkar, men det beror på vilken utsträckning din mossa ligger på.

Finns både medel och rivare som funkar.

Hör med närmsta butik och förklara för dem och fråga vad de tycker är bäst att använda.

Det går ju att hyra grejerna oftast, mycket bättre om det inte är ett så stort problem.

Jag själv har använt mossa-gti eftersom problemet var väldigt utspritt, funkade prima för mig.

har kört mossa gti o blev svart som fan o var omöjligt att räfsa upp. vill helst inte köra med mossrivare då det river upp som fan. men ska testa vertikalskärare. men vill ha en black dekker men hittar inga
Citera
2013-06-11, 13:44
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbm2013
har kört mossa gti o blev svart som fan o var omöjligt att räfsa upp. vill helst inte köra med mossrivare då det river upp som fan. men ska testa vertikalskärare. men vill ha en black dekker men hittar inga

Kom ihåg att det börjar bli sent på säsongen för att köra med vertikalskärare på vanliga gräsmattor. Det är bara specialgräs som återhämtar sig fort man kör hela säsongen. Som sagt det första du bör göra är att se över ljus och vattennivåer. Grästypen kanske inte är anpassad för ljusnivåerna, och om du har automatiskt bevattningssystem kanske du bör minska på vattnet. Om jorden är kompakterad spelar det inte någon roll hur dyr vertikalskärare du köper.
Citera
2013-06-14, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Kom ihåg att det börjar bli sent på säsongen för att köra med vertikalskärare på vanliga gräsmattor. Det är bara specialgräs som återhämtar sig fort man kör hela säsongen. Som sagt det första du bör göra är att se över ljus och vattennivåer. Grästypen kanske inte är anpassad för ljusnivåerna, och om du har automatiskt bevattningssystem kanske du bör minska på vattnet. Om jorden är kompakterad spelar det inte någon roll hur dyr vertikalskärare du köper.

såg en billig mossrivare/gräsmatteluftare
men inte fattat skillnad mellan vertikalskärare o gräsmatteluftare mer än att V brukar vara dyrare.
blir nog en vertskärare i vinter, då är de nog billigare o finns. verkar slut överallt
Citera
2013-06-15, 13:09
Medlem
Melange5738s avatar
Vertikalskärare skär bort stoloner (d.v.s stam-rötter som växer över marken). Exakt varför man vill använda det är för att få bort en del av den s.k. "tatchen" som bildas i lagret närmast jorden. En del tatch är fördelaktigt så man vill inte ta bort allt. Problemet med vertikalskärare är att du ALLTID skadar gräset när du kör den.

En gräsluftare vet jag inte exakt vad det är men jag gissar att det är en grej som antingen blåser ner luft i porerna via tryckluft eller skär med knivar långt ner i jorden. Om det är den förstnämnda är det ganska harmlöst för gräset och du skulle antagligen kunna köra den rätt ofta, däremot en sån som skär ner skadar givetvis gräset hårt och såna kan du bara köra med tidigt på säsongen.

För att motverka kompaktion (och därmed mossa): ett alternativ till tryckluft (vilket är standard i professionella sammanhang) är att du pluggar gräset med en metallplugg á 1-2cm (tar bort pluggarna med rötter som bildas) samt trycker ner en ca 5mm bred metallstång ca 50cm eller mer i hålen efter pluggarna (ju djupare destå bättre) och bänder runt så jordkompaktionen bryts sönder. Du måste givetvis göra det ganska tätt och minst en gång i månaden eller så, speciellt där du går på gräset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in