2013-06-08, 23:23
Medlem
Klappadens avatar
Hallå flashback.

Är det någon här som är haj på ljudinställningar vid användning av ett ljudkort? Alla dessa förkortningar gör mig förvirrad och vet inte hur man ska ställa in det för att få ut det bästa utav det hela.

Första jag undrar över är vad PCM betyder, kan välja 44.1kHz, 48kHz, 96kHz och 192kHz

Spelar det någon roll på vad för ljudkanal jag har på? Kan välja 2 channels, 4 channels, 6 channels och 8 channels.

Ska dolby pro logic IIx vara aktiverat?

Något specifikt med equalizern eller ska den stå som vanligt?

Har även något som kallas för Flexbass, hur ska det vara där?

och sen en flik med VocalFX.

... Hjälp?
Citera
2013-06-09, 01:33
Medlem
Polyklorfenols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappaden
Hallå flashback.

Är det någon här som är haj på ljudinställningar vid användning av ett ljudkort? Alla dessa förkortningar gör mig förvirrad och vet inte hur man ska ställa in det för att få ut det bästa utav det hela.

Första jag undrar över är vad PCM betyder, kan välja 44.1kHz, 48kHz, 96kHz och 192kHz

Spelar det någon roll på vad för ljudkanal jag har på? Kan välja 2 channels, 4 channels, 6 channels och 8 channels.

Ska dolby pro logic IIx vara aktiverat?

Något specifikt med equalizern eller ska den stå som vanligt?

Har även något som kallas för Flexbass, hur ska det vara där?

och sen en flik med VocalFX.

... Hjälp?
Vad ska du koppla ljudkortet till? Om det är en förstärkare med egen möjlighet till avkodning eller ej spelar roll.

44,1 kHz PCM är okomprimerat ljud från CD, färdigt att spelas upp utan avkodning. Bitstream används för att skicka komprimerat, kodat ljud direkt till en förstärkare, som kan koda upp det (t.ex. DTS Master HD).

Ska ljudet till en förstärkare bör ingen equalizer användas.

Om det ska till en datorhögtalare kan du behöva justera ljudbilden efter tycke och smak.

Antalet kanaler är antalet högtalare.
FlexBass låter som basförstärkning. Brukar bara bli mullrigt och detaljlöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in