2013-06-08, 23:14
Medlem
Jag fick nyligen en Audi sport 80 1991 och har kört den i några dagar. Den är i bra men begagnat skick och går som den ska. Men ibland när jag vred på nyckeln så startade den inte på en gång utan jag fick försöka flera gånger. Först trodde jag att det var något med låset så jag tog i och tryckte till lite mer när jag vred om och då funkade det bättre. Som sagt är den begagnad och nyckeln lika så. Nyckeln var väldigt sliten sedan innan och jag såg att den var ihop-limmad sedan tidigare. När jag senare skulle starta bilen så startade den aldrig och jag tog i mer tills jag vred sönder den svarta plasten där chippet sitter (vilket jag inte visste då) så jag slängde det och fortsatte försöka.

Ni som har koll på detta med startspärrar och dylikt skulle gärna få tala om för mig vad jag ska göra, om det går att fixa det själv eller vart jag ska höra av mig för att fixa det.
Tacksam för svar / nybliven bilägare
Citera
2013-06-08, 23:23
Medlem
ni4ns avatar
Verkstad kirrar det, lättast så om du inte vill spendera massa mer cash på utrustning du inte kommer behöva senare.
Citera
2013-06-08, 23:24
Medlem
Tror inte det är chip i en så gammal bil som 91.
Tror mer på starttändkontakten, (eldel heter den på VAG).
En liten plastbit bakom tändningslåset, kostar under hundringen på VAG och tar runt 25 minuter att byta.
Lossa ratten, kåpor runt rattstången, eldelen sitter fast med en liten skruv i tändningslåset.
Montera i omvänd ordning.
Citera
2013-06-09, 01:14
Medlem
Det är väl bara en "hitta låset lampa" i nyckeln på gamla VAG bilar om jag inte minns galet.
En stor rund knapp och en lite liten vit lampa vid sidan om själva metallnyckeln.
Immobilizer är nog inte troligt att det är på en 91a som sagt, men de kan ju hända.

Eldelen på t-låset låter mer troligt då en immobilizer brukar bryta bränsle eller tändning men inte startmotorn, ibland startar motorn nån sekund för att sedan stendö.
Citera
2013-06-09, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boaormen
Det är väl bara en "hitta låset lampa" i nyckeln på gamla VAG bilar om jag inte minns galet.
En stor rund knapp och en lite liten vit lampa vid sidan om själva metallnyckeln.
Immobilizer är nog inte troligt att det är på en 91a som sagt, men de kan ju hända.

låter vettigt! jag är väldigt okunnig om bilar och så. men i såna fall är det nå jox med startmotorn.
Citera
2013-06-09, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FiDDe94
låter vettigt! jag är väldigt okunnig om bilar och så. men i såna fall är det nå jox med startmotorn.

Nja de behöver ju inte vara startmotorn, el-delen på t-låset som sagt, det är den som du vrider med nyckeln, finns lite släpskor ock kontakter i den typ och dessa blir med åren slitna oavsett fabrikat på bilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in