2013-06-08, 17:32
Medlem
TheDevilFreds avatar
Jag har ett problem. Jag skulle ominstallera Win8 på en G75V och var dum nog att försöka använda den inbyggda återställningsfunktionen. Den tog en sån jävla evighet att efter några timmar när den låg på knappt tjugo procent gav jag upp. Jag gjorde då det ännu dummare att bara norska datorn mitt i formateringen. No problem tänkte jag iom att jag ändå kommer köra om allt med en skiva.

Nu är problemet att när jag kommer in i BIOS på datorn så finns inte DVD-spelaren som ett alternativ att boota från. Jag har en till likadan dator och där finns den som den skall i BIOS.

Notera. Datorn har inget fungerande OS på sig nu så jag kan inte gå in och köra program för att försöka fixa det.

Hur skall jag gå tillväga?
Citera
2013-06-08, 18:02
Medlem
pontus.cs avatar
Ja, det var nog inte de smartaste valen i ditt liv!

Jag tror drivrutinerna saknas. Har ingen aning alls till hur du ska få in dem i datorn, men en början är att få tag på drivrutinerna från tillverkarens webbplats, spara ner det på ex. USB-minne och sen typ installera Linux och få in dem. Den här artikeln hjälper dig att installera Linux, men gör inget förhastat, då jag inte vet om det här ens kommer lösa problemet.
Citera
2013-06-08, 18:34
Medlem
TheDevilFreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontus.c

Jag tror drivrutinerna saknas. Har ingen aning alls till hur du ska få in dem i datorn, men en början är att få tag på drivrutinerna från tillverkarens webbplats, spara ner det på ex. USB-minne och sen typ installera Linux och få in dem. Den här artikeln hjälper dig att installera Linux, men gör inget förhastat, då jag inte vet om det här ens kommer lösa problemet.

Tack för snabbt svar men hur skall jag boota Linux menar du? Jag hittar inga enheter att boota från bortsett från hårddisken. Det är ju det som är hela problemet.
Citera
2013-06-08, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontus.c

Drivrutiner laddas ju enbart när Windows laddas. Behöver ej drivrutiner för att använda DVD-spelare i BIOS eller under boot.
Citera
2013-06-08, 18:45
Medlem
TheDevilFred:
Vilken återställning funktion använde du för det finns 2 st?
Windows (Microsofts) och dator tillverkarens.

Kan du återställa inställningar i bios?
Vad händer om du stoppar in DVD skivorna?
Vad finns det för alternativ i bios? Hur ser det ut?

Jag har stött på personer som är så vana att klicka 2 gånger i Windows att det gör samma sak i bios och då går direkt in i det översta alternativet och därför inte ser de vanliga alternativen.

Man ska kunna trycka på en eller 2 knappar för att få upp en återställnings meny. Vilka knappar varierar men en av F-knapparna längst upp bruka vara med.

Tyvärr så sabbas den här funktionen lätt av olika fel, buggar, virus, formaterat Windows partitionen osv trots att den är på en annan (gömd) partition. Även OS skivor tex Linux, Ubuntu, köpta Windows DVD från Microsoft sabbar återställnings funktionen om du installerar.

pontus.c:
Även utan drivrutiner så ska DVD ska synas i bios som ett alternativ så möjligen kollar han på fel ställe eller så är DVD urkopplar eller trasig.

Du tänker på det andra felet när man lyckats starta datorn från Win DVD och den inte hittar hårddisken i listan man vill installera på.
Senast redigerad av panpo98 2013-06-08 kl. 18:48.
Citera
2013-06-08, 19:06
Medlem
In i BIOS, leta upp och stäng av Fastboot / Secure Boot samt möjligtvis slå på Legacy Boot / CSM (compability support module).

Sedan skall du nog få välja att boota från andra enheter.
Citera
2013-06-08, 20:29
Medlem
TheDevilFreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av decent
In i BIOS, leta upp och stäng av Fastboot / Secure Boot samt möjligtvis slå på Legacy Boot / CSM (compability support module).

Sedan skall du nog få välja att boota från andra enheter.

Tack så mycket! Du besparade mig 6h bilfärd imorgon.

Mvh Fredrik
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in