2013-06-16, 22:48
Medlem
Men neurologen kan ge mig ett "muntligt körförbud" ? eftersom han sa att han inte skulle skicka in om han kunde lita på mig?..

Har ätit medicinen drygt en vecka nu och den hjälper bra, så kör bil gör jag med gott samvete.
Citera
2013-06-17, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rozakatt
Men neurologen kan ge mig ett "muntligt körförbud" ? eftersom han sa att han inte skulle skicka in om han kunde lita på mig?..

Har ätit medicinen drygt en vecka nu och den hjälper bra, så kör bil gör jag med gott samvete.

Hoppas att ditt samvete är lika gott när du har kört ihjäl någon på grund av ett anfall även om den döda personen som ligger under bilen är en anhörig eller nära vän.

Jag hade inte svårt att bestämma mig för att låta bli att köra när jag hamnade i samma situation som du för 6 år sedan. Nu kör jag däremot med gott samvete eftersom jag bara fick ett anfall och väntade ett år innan jag körde igen. Det var iofs jobbigt men mitt goda samvete hjälpte mig.

Jag hoppas bara att du bor långt från mig så att jag inte råkar vara den du kör över.

För din omgivnings skull (inte din egen) hoppas jag att du har tur.

---/Thomas
Citera
2013-06-17, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av samoht
Hoppas att ditt samvete är lika gott när du har kört ihjäl någon på grund av ett anfall även om den döda personen som ligger under bilen är en anhörig eller nära vän.

Jag hade inte svårt att bestämma mig för att låta bli att köra när jag hamnade i samma situation som du för 6 år sedan. Nu kör jag däremot med gott samvete eftersom jag bara fick ett anfall och väntade ett år innan jag körde igen. Det var iofs jobbigt men mitt goda samvete hjälpte mig.

Jag hoppas bara att du bor långt från mig så att jag inte råkar vara den du kör över.

För din omgivnings skull (inte din egen) hoppas jag att du har tur.

---/Thomas

Mitt samvete blir inte bättre bara för att jag följer föreskrifter om att inte köra på ett år.
Citera
2013-06-17, 22:04
Moderator
v50s avatar
Citat:
Mitt samvete blir inte bättre bara för att jag följer föreskrifter om att inte köra på ett år.

Då får vi hoppas att någon anhörig / bekant anmäler dig så ditt körkort dras in då du inte är kapabel att inse faran med att köra när du inte är helt anfallsfri. Du skrev att du börjat med mediciner för ca en vecka sedan och varit anfallsfri i några dagar det är inte tillräckligt för att säga att du inte kommer få fler anfall men det vill du väl inte kännas vid.
Citera
2013-07-27, 21:11
Medlem
Har nu varit anfallsfri i snart 2 månader. Om jag nu skulle bli stoppad i en rutinkontroll, och det nu skulle visa sig att läkaren skickat in ändå, tar dom bara mitt körkort då också får jag tillbaka det efter ett år och gjort EEG? Eller blir jag tvungen att ta om det?
Citera
2013-07-28, 11:42
Medlem
imperatrixs avatar
Citat:
Jag har haft körkort i ganska precis snart 2 år. Epilepsi har jag haft sedan 5-6 år tillbaka.
Missminner jag mig, eller fyller man inte i sjukdomstillstånd när man ansöker om att få ta körkort? Eller är det nya regler?

Är det på grund av medicinen eller epilepsin läkaren inte vill att du kör bil? I "foldern" på vissa mediciner brukar det ju stå att den är olämplig att använda i samband med bilkörning (men att föraren själv ofta tar ansvar för att bedöma huruvida denne är körduglig eller inte).
Citera
2013-07-29, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imperatrix
Missminner jag mig, eller fyller man inte i sjukdomstillstånd när man ansöker om att få ta körkort? Eller är det nya regler?

Är det på grund av medicinen eller epilepsin läkaren inte vill att du kör bil? I "foldern" på vissa mediciner brukar det ju stå att den är olämplig att använda i samband med bilkörning (men att föraren själv ofta tar ansvar för att bedöma huruvida denne är körduglig eller inte).

Det är på grund utav epilepsin.. På medicinen står det som du säger att man själv får bedöma om man är kapabel till att köra eller ej. Känns riktigt tärt att ha kört med anfall i 2 år och nu när man väl är anfallsfri ska man inte få köra..
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in