Citat:
Ursprungligen postat av
Kyrpator
Jo, men då går det inte att fälla ned locket. Om det nu inte finns plats att svänga in handtaget över gallret. I vilket fall handtaget lär bli så varmt att det är tveksamt om det räcker med en vante för att skydda handen när man ska ta av järnet. Nu har mitt pannkaksjärn dessutom trähandtag, men det problemet lär ju å andra sidan försvinna vid första användningen...
Vilken trevlig tråd , är man ute efter att baka pizza så billigt som möjligt behöver man en ordentlig pizzasten.
(själv bakar jag på gamla sten (eldfast tegel).
I skogen eller på grillen med kol eller ved bygger jag upp med vanlig gråsten så att det blir en höjd på ca 17 - 20 cm ( källarplan sedan lägger jag en ugnsplåt som ett plan och eldfast tegelsten sedan lägger man helt enkelt mer gråsten för att forma väggar ca 10 - 15 cm i höjd .. därefter är det bara att lägga ytterligare en ugnsplåt som tak..
nu är ugnen färdig (man har 2 plan så att säga), i det understa planet där eldar man .. det gör inget om man eldar på ordentligt en timma ungefär ,, då har man en ordentlig glödbädd ... nu är det ca 350 grader i det övre planet och stenarna är mycket varma ... här på bakar man pizzorna med en form i rostfritt stål eller ett gammalt tillplattat grytlock i aluminium..eller någon annan aluminium form som är platt.. baktiden brukar vara 3 minuter för varjepizza och det blir frasiga och lite lite så där gott mörk brunbrända i botten ..