2013-06-08, 12:40
Moderator
Kyrpators avatar
Är det någon som har erfarenhet av att laga pizza på kolgrill, eller i värsta fall gasolgrill? Måste det i så fall vara en grill med lock? Är pizzasten ett måste? Kan det inte fungera med en panpizzaform i stålplåt ( en sådan har jag nämligen redan) om man har en bra glödbädd? Jag såg i en blogg att någon la pizzan direkt på gallret, men det verkar minst sagt vanskligt.
Citera
2013-06-08, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Är det någon som har erfarenhet av att laga pizza på kolgrill, eller i värsta fall gasolgrill? Måste det i så fall vara en grill med lock? Är pizzasten ett måste? Kan det inte fungera med en panpizzaform i stålplåt ( en sådan har jag nämligen redan) om man har en bra glödbädd? Jag såg i en blogg att någon la pizzan direkt på gallret, men det verkar minst sagt vanskligt.

Icas tidning Buffé har ett antal recept på grillad pizza, ett exempel är att man lägger den utkavlade degen i en form med polenta, så att botten inte är kladdig, på det viset kan man lägga pizzan direkt på grillgallret. Jag har dock inte testat själv, men det ser riktigt gott ut! Ta en titt på ica.se klkicka vidare på senaste buffé och recept. Lycka till!
Citera
2013-06-08, 15:48
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsAnnie
Icas tidning Buffé har ett antal recept på grillad pizza, ett exempel är att man lägger den utkavlade degen i en form med polenta, så att botten inte är kladdig, på det viset kan man lägga pizzan direkt på grillgallret. Jag har dock inte testat själv, men det ser riktigt gott ut! Ta en titt på ica.se klkicka vidare på senaste buffé och recept. Lycka till!
Tack för tipset, men jag känner mig lite tveksam inför pizza med torra och kanske brända polentagryn på undersidan. Men jag ska försöka få tag på tidningen och studera den noga.
Citera
2013-06-08, 16:03
Moderator
Kyrpators avatar
Aha. Jag ser här nu (Buffé finns tacknämligt nog på nätet) att man enligt Ica först ska grilla pizzans ovansida, och sedan ta av den, lägga på toppingen och grilla undersidan. Polentagrynen skulle vara till ovansidan, medan undersidan skulle doppas i ströbröd. Varför man inte skulle kunna använda ströbröd genomgående framgår inte.

Jag känner mig dock lite tveksam till metoden. Är det verkligen nödvändigt att grilla båda sidorna? Riktiga pizzaugnar har väl bara undervärme?
Citera
2013-06-08, 18:00
Medlem
christerys avatar
Citat:
<klipp>
Jag känner mig dock lite tveksam till metoden. Är det verkligen nödvändigt att grilla båda sidorna? Riktiga pizzaugnar har väl bara undervärme?

Hmm, kanske nåt för dig då? http://www.youtube.com/watch?v=I1O1x4bdpC0
Över och undervärme iofs, vilket jag antar att man får i en pizzaugn åxå.
Citera
2013-06-08, 18:32
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Hmm, kanske nåt för dig då? http://www.youtube.com/watch?v=I1O1x4bdpC0
Över och undervärme iofs, vilket jag antar att man får i en pizzaugn åxå.
Jag gillar när han visar upp en bit som är helt svart på undersidan och säger "good crust!" med belåten min.
Citera
2013-06-08, 19:11
Medlem
christerys avatar
Citat:
Jag gillar när han visar upp en bit som är helt svart på undersidan och säger "good crust!" med belåten min.

Jo 5:22 är lite special. Men vad jag menade var att det går, tja eller det finns folk som experimenterar i alla fall.

Tjockare sten under och den tunna ovanpå istället för tvärtom som nu var fallet kanske är bättre.
Citera
2013-06-08, 20:00
Medlem
Citat:
Aha. Jag ser här nu (Buffé finns tacknämligt nog på nätet) att man enligt Ica först ska grilla pizzans ovansida, och sedan ta av den, lägga på toppingen och grilla undersidan. Polentagrynen skulle vara till ovansidan, medan undersidan skulle doppas i ströbröd. Varför man inte skulle kunna använda ströbröd genomgående framgår inte.

Jag läste kanske inte så jättenoga... Håller med om att det känns onödigt att grilla båda sidor. Jag skulle nog testa med småpizzor först.
Citera
2013-06-09, 11:31
Medlem
Cantorass avatar
Grillar pizza lite då och då, har en liten weber gasol med gjutjärnsgaller och det funkar hur bra som helst. Slänger den utkavlade degen på det varma gallret och låter den gå ~5 minuter under lock - på med fyllningen och sedan 5-10 minuter till. På gjutjärn behövs ingen sten.
Citera
2013-06-09, 12:11
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:

I de flesta metoder jag sett för att baka pizza på grill ingår att grilla det som blir ovansidan av pizzan först. Det verkar vettigt, känns som om det kan bli degigt annars.

I en riktig pizzaugn kommer värmen från alla håll eftersom den är formad ungefär som en halvsfär, men den den starkaste värmen kommer från vedhögen som altstrar värmen. Det är därför pizzabagaren måste vrida på pizzan lite då och då för att undvika ojämn bakning.

Jag skulle byta ut både majsmjöl och ströbröd mot durumvete. Majs ger en smak som jag inte gillar, och ströbröd är redan tillagat, så det riskerar att brännas vid.
Citera
2013-06-09, 13:16
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
I de flesta metoder jag sett för att baka pizza på grill ingår att grilla det som blir ovansidan av pizzan först. Det verkar vettigt, känns som om det kan bli degigt annars.

I en riktig pizzaugn kommer värmen från alla håll eftersom den är formad ungefär som en halvsfär, men den den starkaste värmen kommer från vedhögen som altstrar värmen. Det är därför pizzabagaren måste vrida på pizzan lite då och då för att undvika ojämn bakning.

Jag skulle byta ut både majsmjöl och ströbröd mot durumvete. Majs ger en smak som jag inte gillar, och ströbröd är redan tillagat, så det riskerar att brännas vid.
Ja, jag antar att man måste göra pizzabottnarna ganska tjocka om man ska lägga dem direkt på gallret. I alla fall om man vill kunna ta av dem efteråt utan att de går i bitar. Då är det kanske vettigt att förgrilla ovansidan. Vilket sammantaget får mig att undra om det inte är bättre att satsa på en pizzasten. Eller en grill med tätt gjutjärnsgaller.

Cantoras, du som har erfarenhet, jag antar att ett nedfällbart lock är ett måste? Jag äger ingen grill i dag, och den här diskussionen kan få stor betydelse för valet av modell. Det är ett tungt ansvar som vilar på era axlar.
Citera
2013-06-09, 13:23
Medlem
TheSituations avatar
Borde väl fungera med ett typ pannkaksjärn i gjutjärn på en klotgrill. Blir förstås lite mindre pizzor men det kan man kanske leva med?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in