2013-06-07, 21:39
Medlem
Gx740s avatar
Tjena

Har börjat följa ett träningsschema för löpning. Är inne på femte veckan nu.

Men jag har i princip lika mycket mjölksyra i vaderna, anklarna, fötter som när jag började...

Jag kan springa en kortare stund, sen blir jag tvungen att stanna pga att vaderna å fötterna håller på att domna bort av mjölksyran. Oftast så är jag inte ens uppe i maxflås utan har massor med energi kvar i övrigt.

Jag har testat att både landa på hälen och på framfoten, de blir samma sak ändå. Men jag har körit framfota stilen dom senaste 5 veckorna ändå, verkar som att de ska vara bäst oavsett.

Jag kör med ett par Asic skor, tjock sula. Har även testat ett par Salomon med tunnare sula.

Var på butiken och sprang på bandet där. Dom tyckte väl att jag landade bra å allt, men jag pronerade en del. Jag är väldigt plattfotad.

Va fan.. man blir ju less på detta... vad ska jag ta mig till ?

Tack på förhand !
Senast redigerad av Gx740 2013-06-07 kl. 22:05.
Citera
2013-06-07, 21:52
Medlem
Jag har precis samma problem, men vet tyvärr inte vad det beror på. Hoppas ngt geni kommer med ett svar.
Citera
2013-06-07, 22:01
Medlem
Gx740s avatar
Läste nånstans att det kan funka att lyfta upp tårna lite när man landar i sitt löpsteg, så att man inte utför tåhävningar varje gång.

Sen kanske man skulle testa på djupmassage av vaderna.
Citera
2013-06-07, 22:03
Medlem
Hallonrems avatar
Du får vara väldigt noggrann med att stretcha lite lätt innan löpningen och även värm upp. Det kan vara något av detta som spökar lite för dig och kroppen behöver värmas upp.
Jag vet att uppvärmning är väldigt viktigt så man inte får mjölksyrra annars så vet jag helt ärligt inte vad som kan vara felet.
En annan sak också är att du borde inte stanna upp utan gå i rask takt om du tycker det gör ont.
Citera
2013-06-07, 23:26
Medlem
god.childs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gx740
Tjena

Har börjat följa ett träningsschema för löpning. Är inne på femte veckan nu.

Men jag har i princip lika mycket mjölksyra i vaderna, anklarna, fötter som när jag började...

Jag kan springa en kortare stund, sen blir jag tvungen att stanna pga att vaderna å fötterna håller på att domna bort av mjölksyran. Oftast så är jag inte ens uppe i maxflås utan har massor med energi kvar i övrigt.

Jag har testat att både landa på hälen och på framfoten, de blir samma sak ändå. Men jag har körit framfota stilen dom senaste 5 veckorna ändå, verkar som att de ska vara bäst oavsett.

Jag kör med ett par Asic skor, tjock sula. Har även testat ett par Salomon med tunnare sula.

Var på butiken och sprang på bandet där. Dom tyckte väl att jag landade bra å allt, men jag pronerade en del. Jag är väldigt plattfotad.

Va fan.. man blir ju less på detta... vad ska jag ta mig till ?

Tack på förhand !

Jag tror att problemen kommer Ebba ut med tiden då du sakta vänjer kroppen vid löpning. Hur ofta och långt brukar du springa?

Om du tränar upp styrkan i vadmusklerna vore det till hjälp. Kör tåhövningar, lyft med bägge fötter och sjunk ner med en. Börja med 3*15 per ben och öka på vartefter du blir starkare.
Citera
2013-06-09, 13:18
Medlem
Gx740s avatar
3ggr i veckan, 4km per gång.
Citera
2013-06-10, 13:12
Medlem
neqers avatar
Jag hade samma problem i vintras och jag tror det berodde på löparovana och att jag vägde några kilo för mycket för när jag hade gått ner lite så kände jag mig jättelätt och mjölksyran försvann helt. Men det var helt sjukligt vilken mjölksyra det var men jag härdade ut hela rundan. Kunde knappt gå efteråt, tog 1 minut att gå 20 meter till bilen.
Citera
2013-06-12, 19:22
Medlem
Gx740s avatar
Ja jag fattar fan inte... inne på sjätte veckan nu och fortfarande den mjölksyra/kramp i vaderna. Var precis ute och sprang, jag härdade ut hela skiten men det gör nästan ont i vaderna efteråt... Outhärdligt under passet oxå... Tror fan om stretching eller massage skulle hjälpa ..? Bokade i alla fall in mig på massage nästa vecka, det är bara så oerhört frustrerande när man har hur mycket flås som helst kvar men vaderna är helt slut. Jag är tvungen att stanna var 90 sekund när jag springer, rullar och lyfter upp fötterna för att få in (blod/syre?) i vaderna,annars går det inte alls. Vaderna känns stenhårda under passet, men de är väl normal antar jag. Måste jag besöka en sjukgymnast eller vad ? x( Är inte överviktig eller otränad sen tidigare heller. Promenerade 30-60 min per dag och gick på gym 3 dar i veckan.
Senast redigerad av Gx740 2013-06-12 kl. 19:46.
Citera
2013-06-13, 22:46
Medlem
neqers avatar
Citat:
Ja jag fattar fan inte... inne på sjätte veckan nu och fortfarande den mjölksyra/kramp i vaderna. Var precis ute och sprang, jag härdade ut hela skiten men det gör nästan ont i vaderna efteråt... Outhärdligt under passet oxå... Tror fan om stretching eller massage skulle hjälpa ..? Bokade i alla fall in mig på massage nästa vecka, det är bara så oerhört frustrerande när man har hur mycket flås som helst kvar men vaderna är helt slut. Jag är tvungen att stanna var 90 sekund när jag springer, rullar och lyfter upp fötterna för att få in (blod/syre?) i vaderna,annars går det inte alls. Vaderna känns stenhårda under passet, men de är väl normal antar jag. Måste jag besöka en sjukgymnast eller vad ? x( Är inte överviktig eller otränad sen tidigare heller. Promenerade 30-60 min per dag och gick på gym 3 dar i veckan.
Se till att promenera varje dag, kan lova att det kommer försvinna då till slut.
Citera
2013-06-14, 00:21
Medlem
god.childs avatar
Citat:

Häng i där och fortsätt träna samma mängd. Stela vader kan du härda ut i 4km det kan ta tid att.vänja kroppen vid löpning. Men om det dröjer länge eller du ledsnar på smärtan kontakta sjukgymnast. De kan sånt här!

Om det börjar släppa kan du sakta öka distansen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in