• 1
  • 2
2013-06-07, 17:36
Medlem
Hej!

Jag ska ta studenten om en vecka.
Mitt problem är att jag inte vet hur man firar studenten, jag har aldrig varit på ett utspring eller mottagning. Liksom hur firar man detta? När man springer ut vad ska man göra? På mottagningen vad ska man göra?
Det är tänkt att mina vänner och släktingar ska vara med på utspringet och mottagningen, jag vill inte att de har det tråkigt, bara för jag inte vet hur man lägger upp en studentfirande.
Detta firande gör så jag får ångest, ist för att vara glad.

Skylten med studenten som litet barn har jag fixat, kostym har jag fixat, student-tårta har jag fixat. Alla nallar man har runt halsen vem är det som ska fixa detta? Vart finns dessa nallar att köpa i Stockholm? Är det något mer som ska fixas/köpas? Isf vad?

Återkommer om hur min studentfirande var, om någon är intresserad.

Tacksam för hjälp och seriösa svar!
Senast redigerad av studenten2013 2013-06-07 kl. 17:42.
Citera
2013-06-07, 17:39
Medlem
Prollus avatar
Mottagning är väll som en vanlig fest? Fixa något gott och äta och dricka så blir det bra.
Citera
2013-06-07, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prollu
Mottagning är väll som en vanlig fest? Fixa något gott och äta och dricka så blir det bra.
Nallarna då?
Citera
2013-06-07, 17:46
Medlem
Prollus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten2013
Nallarna då?

Dom får man väll av nära och kära?
Citera
2013-06-07, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prollu
Dom får man väll av nära och kära?
Jasså, så det är de som ska ge det till mig, inget jag ska köpa?
Citera
2013-06-07, 17:53
Medlem
ojojros avatar
Citat:
Jasså, så det är de som ska ge det till mig, inget jag ska köpa?
Vet inte om du trollar nu men.. såhär var min studentdag 2012.

Skolan på morgonen och ta farväl av lärare och äta lite gott och lyssna på tal (detta gör hela skolan).
KL 13:00 sprang vi ut och detta första jag gjorde var att krama pappa och syster som stod och höll i en skylt på mig som barn, efter det så krama jag övriga släkten och dom hängde saker kring min hals (var självklart lite dragen vid detta tillfälle).
Senare ca 13:30 så gick klassen upp på flaket och där drack vi champagne osv som vi fått av släkt o vänner, flaket var väldigt roligt och vi åkte väl runt kanske 1 timme. Efter det så tog vi farväl av gammla klasskompisar som inte skulle följa med senare på kvällen och jag åkte hem och åt tårta med släkten, men hade givetvis ganska brottom eftersom klassen skulle träffas igen och dricka hemma hos mig. Senare på kvällen när alla var nog dragna så drog vi till studentfesten som där alla studenter sammlas och skålar och har sig. Blev full gick hem vaknade som en arbetslös man och livet suger

glömde tillägga studentfrukosten kl 7:00 på morgonen, det var trevligt.
Citera
2013-06-07, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ojojro
Vet inte om du trollar nu men.. såhär var min studentdag 2012.

Skolan på morgonen och ta farväl av lärare och äta lite gott och lyssna på tal (detta gör hela skolan).
KL 13:00 sprang vi ut och detta första jag gjorde var att krama pappa och syster som stod och höll i en skylt på mig som barn, efter det så krama jag övriga släkten och dom hängde saker kring min hals (var självklart lite dragen vid detta tillfälle).
Senare ca 13:30 så gick klassen upp på flaket och där drack vi champagne osv som vi fått av släkt o vänner, flaket var väldigt roligt och vi åkte väl runt kanske 1 timme. Efter det så tog vi farväl av gammla klasskompisar som inte skulle följa med senare på kvällen och jag åkte hem och åt tårta med släkten, men hade givetvis ganska brottom eftersom klassen skulle träffas igen och dricka hemma hos mig. Senare på kvällen när alla var nog dragna så drog vi till studentfesten som där alla studenter sammlas och skålar och har sig. Blev full gick hem vaknade som en arbetslös man och livet suger

glömde tillägga studentfrukosten kl 7:00 på morgonen, det var trevligt.
Tack, tack!
Wow, nu får man ångest. Tänk om jag inte får några nallebjörnar? Vilket jävla I-landsproblem.
Citera
2013-06-07, 18:13
Medlem
Citat:
Tack, tack!
Wow, nu får man ångest. Tänk om jag inte får några nallebjörnar? Vilket jävla I-landsproblem.

Nallar e väll inte så viktigt? Jag fick jäger och vodka istället av släktingar. Blev lika glad för det!
Citera
2013-06-07, 18:13
Medlem
anonpeds avatar
Glöm för guds skull inte att du måste be någon köpa en 200ml-pava tyskt fulmousserande(förslagsvis Henkell) som du kan hänga runt halsen.
Senast redigerad av anonped 2013-06-07 kl. 18:18.
Citera
2013-06-07, 18:15
Medlem
Citat:
Skylten med studenten som litet barn har jag fixat, kostym har jag fixat, student-tårta har jag fixat. Alla nallar man har runt halsen vem är det som ska fixa detta? Vart finns dessa nallar att köpa i Stockholm? Är det något mer som ska fixas/köpas? Isf vad?!
Det enda, och jag menar enda, du ska göra är att klä dig snyggt och dyka upp på utsatt tid för början av dagen.

Du ska inte fixa ett plakat, du ska inte fixa tårta, du ska inte köpa nallar, du ska inte göra något annat än att vara på plats och bli firad. Om du själv måste stå för din egen studentskiva så kan det vara snyggt att ha något att äta och dricka på plats. Men åter igen, detta borde någon annan isf göra åt dig.

Se till att vara glad och njuta av dagen bara. Skitsamma om du inte får några nallar? Jag fick inga nallar tror jag. Inte för att jag led något av det. Jag vill inte ha en massa skit hängande runt min hals (men fick ändå blommor osv så klart).

Har du ingen familj som vill uppmärksamma att du gått ut gymnasiet eller vad är det frågan om?
Citera
2013-06-07, 18:44
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Tack, tack!

Haha, minns faktiskt att jag reflekterade en sekund över att alla mina klasskompisar verkade ha fått ett par fler nallar än vad jag hade fått

Tror dock inte att det påverkat mitt liv något mer efter den sekunden som tanken slog mig.
Citera
2013-06-07, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonped
Glöm för guds skull inte att du måste be någon köpa en 200ml-pava tyskt fulmousserande(förslagsvis Henkell) som du kan hänga runt halsen.
Hear hear. 200ml är väl more or less skapad för att slippa ångesten av att man köper alkohol till en 19-åringar. Mkt ''Är-ju-bara-200ml-flaska-då-är-det-okej.''

Angående hur man firar studenten är det ärligt inte så mkt du behöver följa. Lägg ingen tyngd på traditioner och hur andra gör, det viktiga är att man är kraftigt berusad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in