• 1
  • 2
2013-06-07, 01:01
Medlem
Jaa, kanske inte ruckel till den benämningen - men en liten gammal bod som ganska just så pass går att bo i, året om.

Jag skulle så hemskt gärna vilja komma ut till skärgården, men med min lön som undersköterska och frilansande skribent har jag långt ifrån råd att köpa villa där, och hyreslägenhet känns bara att glömma då hyrorna är skyhöga, om man nu ens skulle få ett erbjudande.

Eftersom att det bara är jag, och eftersom jag inte eftersträvar något märkvärdigt alls - en liten stuga på 30 kvm med en liten tomt nära havet, och jag är glad. Det får vara riktigt spartanskt, så länge det är bonat för vintern, och, som sagt ligger nära havet, på något av ställerna i rubriken eller runt i kring.

Vad skulle då denna "bod" beläget i Sthlm skärgård kunna kosta?

Några tips på hur jag kan nå min dröm?
Tänker att sådana här små skärgårdsbodar/stugor inte direkt kommer upp på hemnet..
Tacksam för alla råd.
Citera
2013-06-07, 01:45
Medlem
RutSvenssons avatar
Tänk på att du kommer behöva köpa en båt också
Mitt förslag är ju att du åker ut och knackar dörr. Många av dessa "ruckel" står ju tomma och ägarna kan nog hyra ut dessa till mycket bättre priser än du tror.
Citera
2013-06-07, 02:03
Medlem
Tack för ditt svar!

Jajamen, en motorbåt variant mindre skall det bli!

Oj, men det känns lite "ofint" att knacka dörr.. det känns ju som att det lungt är lite finare människor som bor i villorna på Tyresö - skulle nog känna mig något malplacerad om jag travade in på deras mark och bad om att få köpa alternativt hyra en liten bod/stuga (hehe.)
Skulle nog inte vilja hyra heller, vill liksom "slå mig till ro" och känna att jag helt och håller har min egna lilla pärla, som inte alls är mycket till världen.. med en liten trädgård där man kan pyssla lite... skulle lätt klara mig på 25 kvm!

Men jag hajjar din point.
Kanske att man kunde kopiera ut blad och sätta upp runtom öns cafer/träffpunkter etc, med "Trevlig kille vill köpa stuga/bod! Har du något som står över..."
Citera
2013-06-07, 09:17
Medlem
PurrePs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBates1
Tack för ditt svar!

Jajamen, en motorbåt variant mindre skall det bli!

Oj, men det känns lite "ofint" att knacka dörr.. det känns ju som att det lungt är lite finare människor som bor i villorna på Tyresö - skulle nog känna mig något malplacerad om jag travade in på deras mark och bad om att få köpa alternativt hyra en liten bod/stuga (hehe.)
Skulle nog inte vilja hyra heller, vill liksom "slå mig till ro" och känna att jag helt och håller har min egna lilla pärla, som inte alls är mycket till världen.. med en liten trädgård där man kan pyssla lite... skulle lätt klara mig på 25 kvm!

Men jag hajjar din point.
Kanske att man kunde kopiera ut blad och sätta upp runtom öns cafer/träffpunkter etc, med "Trevlig kille vill köpa stuga/bod! Har du något som står över..."

Klart det finns på hemnet.

http://kartor.eniro.se/hemnet-beta?m...hemnet_hneniro

Är en sökning i skärgårdkommunerna plus ekerö.

Hur nära stockholm måste det vara? Pendla till jobbet eller helg/ferieboende?

Vad är din budget? Borde kunna klara dig under millen...

Funkar Mälaren också?
Citera
2013-06-07, 09:24
Medlem
mindgasms avatar
problemet är nog inte vad det är för bod/ruckel/stuga utan vad markpriset är! du kanske skulle leta efter obebyggd mark, större markägare som kan tänka sig att stycka av en bit till dig. Börja sedan med typ en isolerad arbetsbod och arbeta dig uppåt.
Citera
2013-06-07, 10:43
Medlem
Har själv letat lite efter liknande bostäder, och med den studentbudget jag lever på så är även min ekonomi rätt stram.

Men självklart finns det! (Har lite kontakter inom fastighetsvärlden och de flesta av dessa objekt kommer upp på hemnet)

Mest intressant är det ändå med hur stor din budget är?
Finns en hel del småhus ute på Värmdö som säljs för runt 1,8 miljoner - om det kan vara intressant? Är en bit ut på Värmdö men i regel tar det inte mer än 40 min in till Slussen. Och då får man lägga in i ekvationen att Värmdö antagligen är den vackraste kommunen du kan hitta under sommarhalvåret.
Säg till om det är intressant så kan jag hjälpa till att leta.
Citera
2013-06-07, 15:20
Medlem
Tack för alla era svar!

Jag har också funderat i de tankarna att köpa en bit tomt också, och sedan sätta ner en liten bod där. Det är absolut också en idee.

Jag kollade upp sidan en av er skickade över, och det fanns ju riktigt mycket olika alternativ i bra priser!
Nu har jag bara klickat in på fem, sex olika hus, alla kändes intressanta, för att ge ett exempel bara:

http://www.hemnet.se/bostad/fritidsh...rtner_id=eniro

Värmdö för 745 000 kr. Vad tror ni att priset skulle kunna sluta på efter budgivning? För det får man väll räkna med att det blir, eller? Jag är så dålig på allt som rör husköp (eller bod-köp!) Visst att sovstuga med loft är på 15 kvm och en separat sovhytt på 7kvm - men är man en person som är van och uppskattar att leva spartanskt ser jag inga problem med det, till en början. Sen finns ju alltid möjligheter att bygga ut och bygga till när man har lagt undan penagar.

Och så har vi ju den biten då, pengar.
Jag får mitt levernebröd från min lön som undersköterska, och har ca 80.000 -100.000 kr i besparningar. Har aldrig tagit ett enda lån till något alls tidigare och har alltid skött hyra/räkningar väl, så har alltså inga anmärkningar någonstans och får ut ca 14000 kr i månaden (jobbar timmar). Jag är som nämnt ovan 24 år gammal.
Hur skulle mina möjligheter till att ta lån se ut?
Jag har möjlighet om jag vill att gå på en visstidsansällning, men har iom mitt frilansande valt att jobba timmar, men skulle alltså kunna gå upp till visstidsansällning om det skulle göra någon skillnad att få ta lån.

Jag vet att med min ekonomi och icke fasta jobb kanske detta än så länge är en dröm, men det är väll ingenting jag planerar att genomföra direkt imorgon, om än så snart jag får möjligheten till det.
Jag kräver som sagt inget flådigt boende, bara att få bo i den miljö jag älskar bäst fortfarande med närhet till sthlm city där jag jobbar, känner bara hur det skulle berika mitt liv så mycket!
Citera
2013-06-07, 15:53
Moderator
rotadents avatar
Ditt största problem är nog definitivt att du inte är fast anställd, även en visstidsanställning är problematisk om man ska få låna. Annars borde det inte vara några större problem, 750 000 kronor är inte mycket pengar att låna så sett, och du har ju hyggliga besparingar att lägga in.

Det som skulle få mig att dra öronen åt mig mest är nog att det är en kolonistuga. Tänk på att den knappast är isolerad för vinterbruk, att du inte har de faciliteter som ett vanligt hus har (det är servicehus med gemensam WC och dusch som gäller) och att du inte kommer att få göra särskilt mycket med huset. Att bygga ut det eller dra in en vattentoa är exempelvis bara att glömma. Tilläggsisolera går säkert bra, men då tappar du några av de värdefulla kvadratmeter du har i huset. Normalt får man inte bo där heller så jag är inte säker på att du exempelvis kan skriva dig där och hur grannarna skulle se på det om du bodde där året runt. Risken finns att någon surtant till granne anmäler det till kommunen som kan ha synpunkter på det. Den sociala kontrollen i koloniområden ska inte underskattas...
Citera
2013-06-07, 16:08
Medlem
Citat:
Tack för alla era svar!

Jag har också funderat i de tankarna att köpa en bit tomt också, och sedan sätta ner en liten bod där. Det är absolut också en idee.

Jag kollade upp sidan en av er skickade över, och det fanns ju riktigt mycket olika alternativ i bra priser!
Nu har jag bara klickat in på fem, sex olika hus, alla kändes intressanta, för att ge ett exempel bara:

http://www.hemnet.se/bostad/fritidsh...rtner_id=eniro

Värmdö för 745 000 kr. Vad tror ni att priset skulle kunna sluta på efter budgivning? För det får man väll räkna med att det blir, eller? Jag är så dålig på allt som rör husköp (eller bod-köp!) Visst att sovstuga med loft är på 15 kvm och en separat sovhytt på 7kvm - men är man en person som är van och uppskattar att leva spartanskt ser jag inga problem med det, till en början. Sen finns ju alltid möjligheter att bygga ut och bygga till när man har lagt undan penagar.

Och så har vi ju den biten då, pengar.
Jag får mitt levernebröd från min lön som undersköterska, och har ca 80.000 -100.000 kr i besparningar. Har aldrig tagit ett enda lån till något alls tidigare och har alltid skött hyra/räkningar väl, så har alltså inga anmärkningar någonstans och får ut ca 14000 kr i månaden (jobbar timmar). Jag är som nämnt ovan 24 år gammal.
Hur skulle mina möjligheter till att ta lån se ut?
Jag har möjlighet om jag vill att gå på en visstidsansällning, men har iom mitt frilansande valt att jobba timmar, men skulle alltså kunna gå upp till visstidsansällning om det skulle göra någon skillnad att få ta lån.

Jag vet att med min ekonomi och icke fasta jobb kanske detta än så länge är en dröm, men det är väll ingenting jag planerar att genomföra direkt imorgon, om än så snart jag får möjligheten till det.
Jag kräver som sagt inget flådigt boende, bara att få bo i den miljö jag älskar bäst fortfarande med närhet till sthlm city där jag jobbar, känner bara hur det skulle berika mitt liv så mycket!

För att kunna få bolån kräver de flest/alla banker att man ska ha en så kallad tillsvidare tjänst (fast). för att få lån. De kräver även 85 % av låneskillingen dvs. ska du låna en miljon behöver du 150k. Dock kan vissa banker erbjuda dyra blancolån för det som saknas till kontantinsatsen.

Mitt tips är spara ihop 200k så du klarar av kontantinsatsen, lagfarter, pantbrev mm. Dessutom behöver du ha en buffert om kylskåpet går sönder eller att taket börjar läcka.

Om du klarar dig utan bil kan du får mer i lån då bankerna räknar det som en utgift. Jag som bara har jobbat ett år efter min examen fick som mest låna 2,2 miljoner. Men då hade jag 450k sparat och en grundlön som gjorde att jag fick ut cirka 22k i månaden (får sällan ut mindre än 25 efter skatt då jag reser och jobbar en del övertid).

För att lyckats spara de 200k behöver du ha en buffert. Innan jag köpte min bostadsrätt bodde jag i en hyreslägenhet med billig hyra och hade fasta kostnader på cirka 4000kr i månaden inklusive hyra. Sedan 2000kr på mat och 1000 kr på övrigt. Om du kan klara av att leva efter en budget som den ovan kan du spara 7k i månaden (84k om året). Hade du följt budgeten under två hade du haft råd till kontantinsatsen och ha en buffert att ta ifrån när något går sönder.
Citera
2013-06-07, 16:22
Medlem
Tänkte just inte på det där med "koloninlott" och dess betydelse när jag läste i all iver..

Men, det verkar iallafall inte omöjligt att hitta en liten stuga (icket kolonilott) i skärgården för kring 800.000 kr med lite tur.
Mindre kul på vintern visserligen när man inte kan vara ute i samma utsträckning som sommar, höst och vår. Det är väll ända tiden man skulle uppskatta ett litet större boende än kring 20 kvm då, men allt är ju en vanesak!

Detta tål att funderas på, och sparas något år eller två inför..
Senast redigerad av MrBates1 2013-06-07 kl. 16:24.
Citera
2013-06-07, 16:28
Medlem
Lägger till några till frågor när vi ändå är inne på ämnet, som rör skärgården och boende...

Till er som bor i skärgården:

Hur trivs du och var i skärgården bor du?
Hur är gemenskapen?
Hur funkar det på vintern?
Krångligt eller enkelt att ta sig till Sthlm city?

Spenderade sommrarna i mina föräldrars stuga som låg på tyresö upp till att jag var ungeför 12 och de gick bort, så jag har endast erfarenhet av skärgården på sommaren - under vintern har jag inte ens satt min fot där. Tänker att det blir mycket lugnare iaf, kanske familjärt rent av? Eller också går folk och stör sig på varrandra och tisslar och pratar, som det lätt också kan bli på mindre ställen. Berätta gärna om era erfarenheter kring skärgårdsliv.
Citera
2013-06-07, 17:32
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Lägger till några till frågor när vi ändå är inne på ämnet, som rör skärgården och boende...

Till er som bor i skärgården:

Hur trivs du och var i skärgården bor du?
Hur är gemenskapen?
Hur funkar det på vintern?
Krångligt eller enkelt att ta sig till Sthlm city?

Spenderade sommrarna i mina föräldrars stuga som låg på tyresö upp till att jag var ungeför 12 och de gick bort, så jag har endast erfarenhet av skärgården på sommaren - under vintern har jag inte ens satt min fot där. Tänker att det blir mycket lugnare iaf, kanske familjärt rent av? Eller också går folk och stör sig på varrandra och tisslar och pratar, som det lätt också kan bli på mindre ställen. Berätta gärna om era erfarenheter kring skärgårdsliv.

Bor varken i skärgården eller vid havet så jag kan inte ge dig svar på ovan ,däremot skulle jag vilja "varna" dig då jag genom bekanta har viss negativ erfarenhet av sommare stugor vintertid.
Du länkade till en : http://www.hemnet.se/bostad/fritidsh...rtner_id=eniro
Ser väldigt fint ut men nämndes något om driftkostnaderna vintermånaderna ? (el-element)
Är husen rejält isolerade??

Även om man inte är där måste man ha en viss uppvärmning ,den bör ligga runt 15 gr C ,annars är risken stor för mögelskador pga fukten.
Problemet är om det är dåligt isolerat att Elräkningen blir väldigt hög vintermånaderna.
Har man råd med detta??
En äldre bekant klarade inte av elräkningen vintertid pga låg pension och stängde helt enkelt av all uppvärmning ,vilken fukt där var vintertid då jag och en polare var där & vinterfiskade.
Mycket riktigt utvecklades mögel och troligen mögelskador ,när man var där sommaretid på fiske och övernattat märkte man sedan när man kom hem hur fruktansvärt illa sovsäckar och klädesplagg luktade ,mögelsporrerna hade satt sig i plaggen ,tyvärr var man ung och dum och tänkte aldrig på hälsorisken för en själv (har idag problem med luftrören) sen hade man ingen kunskap om hur farligt mögel kan vara ,idag vet jag bättre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in