Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-06-06, 21:34
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Mätarskruvad BMW:

http://www.blocket.se/stockholm/BMW_....htm?ca=11&w=1

"Södra bil i Huddinge säljer en importerad BMW 530 med reg nr DOP463. Enligt säljaren och mätarställningen har bilen rullat 12000mil. På BMW centraldata har samma bil rullat 31000mil 2011. Säljaren vet detta ändå finns bilen kvar till samma miltal och pris."
http://www.reco.se/huddinge-biltorg
Citera
2013-06-06, 23:29
Moderator
Oddballs avatar
Tänkte att den här tråden kan vi använda för att tipsa om enstaka bilar (alltså inte firmor) som vi på ett eller annat sätt vill höja ett varningens finger för. Det ska dock innehålla en förklaring till varför man vill varna för en speciell bil, utan förklaring tas inlägget bort.
Citera
2014-10-19, 21:20
Medlem
Ärlige Harrys avatar
MB GLK hos KvD, Varning för salvage

Det står en MB 350 GLK hos KvD (se länk nedan) som ser trevlig ut på utsidan men som har en mycket tveksam historia. KvD skriver att bilen har en Salvage Title utfärdad, vilket innebär att den krockats och lösts in i USA. Sannolikt har den sedan köpt upp av en mindre nogräknad handlare, skeppats till Europa och fullagats, vilket ofta sker i Baltikum.

Även om KvD skriver ut att bilen är behäftad med Salvage tycker jag att det är anmärkningsvärt att de befattar sig med fordonet. Känns inte seriöst. Letar du efter en fin GLK, undvik!

Länk till fordonet: https://www.kvd.se/auktion/personbil...a-306hk/628490
Citera
2014-10-19, 21:23
Medlem
Denkmittels avatar
Kan bara hålla med om att det är oseriöst. Jag trodde bättre om KVD.
Citera
2014-10-19, 21:25
Medlem
Ärlige Harrys avatar
Hör eg hemma på skroten.
Citera
2014-10-19, 21:34
Medlem
http://www.carsforauction.info/auto-...-1/g-18883183/

Uppskattad kostnad att repararera var ca 150 000 kr enligt en annan sida.
Citera
2014-10-19, 21:50
Medlem
carlpetersen73s avatar
en salvage behöver inte vara dödsdomen, viktigare är att ta reda på hur/var den fixats. Våra svenska försäkringsbolag gör i ordning betydligt värre bilar än den här.
Citera
2014-10-19, 22:07
Medlem
Raxbahns avatar
Affärsidén är ju att sälja utan garantier. Så man kan kanske inte jämföra KVD med "seriösa" bilhandlare.

Idén med auktion (antar jag att det är) är ju att den kund som värderar objektet högst vinner budgivningen. På såna bilar fluktuerar ju priset kraftigt, så egentligen är det inget att klaga på.
Tack för varningen dock.
Citera
2014-10-19, 22:29
Medlem
franges avatar
Skönt att faktiskt se en firma som faktiskt är ärlig om vad det är de säljer

Citat:
Värderingsmannens kommentar
Mercedes GLK 350 4Matic som bland annat är utrustad med GPS. Bilen har några anmärkningar som behöver översyn. Observera att bilen har utfärdat Salvage Titel i USA, 2013-06-21.
Citera
2014-10-19, 22:39
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
en salvage behöver inte vara dödsdomen, viktigare är att ta reda på hur/var den fixats. Våra svenska försäkringsbolag gör i ordning betydligt värre bilar än den här.

Får nog hålla med här, bilen kan vara prisvärd om den går för rätt pris. En salvage kan innebära en helt OK reparation och KvD är ju ärliga när det gäller bakgrunden.

Personligen hade jag aldrig funderat på den men det beror också på att jag inte gillar bilmodellen.
Citera
2014-10-20, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Får nog hålla med här, bilen kan vara prisvärd om den går för rätt pris. En salvage kan innebära en helt OK reparation och KvD är ju ärliga när det gäller bakgrunden.

Personligen hade jag aldrig funderat på den men det beror också på att jag inte gillar bilmodellen.

Det behöver inte ens till en okej reparation. I vissa delstater blir den automatiskt salvage om den är stulen och inte återfinns inom 21 dagar. Att det inte behöver innebära något alls för bilens skick är uppenbart.
Citera
2014-10-20, 19:37
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX3L
Det behöver inte ens till en okej reparation. I vissa delstater blir den automatiskt salvage om den är stulen och inte återfinns inom 21 dagar. Att det inte behöver innebära något alls för bilens skick är uppenbart.

Bra att du påpekar det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in