Citat:
Ursprungligen postat av
takeitchill
Alltså grejen är att med lägre löner så kommer fler i arbete i en ekonomi. Det jag skulle vilja se är betydligt lägre ingångslöner så att fler kan ta steget in på arbetsmarknaden och då speciellt för lärlingsjobb så måste lönerna för dessa vara betydligt lägre. Kruxet här att facken vägrar vika sig vilket straffar hela samhället och då speciellt dem utan arbete. En större variation på löner skulle Sverige må bra av.
En av orsakerna vi kan ha högre löner än ex. Kina är att produktiviteten är generellt högre här i Sverige p.g.a. automatisering o.s.v.
Genom att ha en så pass hög minimilön så skapar automatiskt en väldigt hög arbetslöshet. Här måste politikerna välja, lägre löner och fler i arbete eller höga löner och en hög arbetslöshet. Jag tror det är få i Sverige som skulle våga gå på en linje för lägre löner. För eller senare måste Sverige sänka sina krav och då speciellt på minimilönerna då den linje som Sverige går nu inte kommer hålla i framtidens globaliserade värld.
Förövrigt verkar det vara många som klankar ned på arbetslösa och pratar om att unga/arbetslösa inte vågar "smutsa ned sig". Detta tror jag verkligen inte stämmer. Mcdonaldsjobb brukar ha flera hundra sökande per tjänst o.s.v. även så enkla städjobb. Vi har en hög strukturell arbetslöshet i Sverige och det beror inte på lata ungdomar eller arbetslösa.
En faktor som höjer arbetslösheten är även invandringen då invandrare har det väldigt svårt att komma in på arbetsmarknaden. En sociolog från Malmö (glömt namnet) sa att en medelålders invandrare (född utomlands) som inte har ett jobb kommer med största sannolikhet gå arbetslös ända tills pensionen. Här kommer löner in igen, en av orsakerna att invandrare har så svårt att komma in på arbetsmarknaden är bl.a. att högerna är så pass höga. Att invandrare integreras bättre i USA är att lönerna där är låga. Invandrare som kommer dit kan ta jobb som trädgårdsskötare eller packa kassar på ett supermarket. Dessa typer av lågbetalda jobb finns inte i Sverige.
Tala gärna om för mig vad som är lagstadgad minimilön i Sverige.
I Sverige har vi ingen lagstadgad minimilön vad jag känner till, alla är fria att betala vad dom vill för att få arbetet utfört.
Sen att du inte kommer att hitta en skicklig snickare att bygga ditt hus för 1000kr/månad är en helt annan sak.
Blanda inte ihop minimilön med avtalsenlig lön.
Om en företagare inte har skrivit på kollektivavtal så har han heller inte förbundit sig att betala därefter.