2013-06-21, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qxxy
Skitsnack, försök inte att lura andra.
Stackars dig som blivit lurad och nu inte har jobb. Alla andra är dumma utom du. Bu hu.
Citera
2013-07-23, 23:29
Medlem
Nekro.s avatar
Citat:
Fel.

Citat:
Fortfarande fel.

Citat:
Skitsnack, försök inte att lura andra.

Då får gärna redogöra varför personen du citerar konstant har fel med dina korta 1-6 ords svar.
Misstänker att du enbart försöker höja din postcount.
Citera
2013-07-24, 19:57
Medlem
Jobb finns både för hög och lågutbildade.
Problemet är att ungdomarna idag förväntar sig att bli serverade ett jobb när dom känner för det.

Är själv lågutbildad men har inte varit arbetslös mer än dom perioder som jag haft lust att vara "ledig" lite extra. Jo ni har rätt att klaga på att jag snyltat på systemet om ni känner för det.
Men jag har totalt varit arbetslös ca. 1.5 år sedan jag gick ut gymnasiet 1990.
Har heller aldrig seriöst sökt ett jobb via arbetsförmedlingen, visst att jag har skickat in när dom har krävt det men sett till att cv't jag skickat varit uselt.
Alla mina olika arbeten har jag fått genom att själv söka upp arbetsgivare och presenterat mig och mina kunskaper.
Sen har jag på senare år blivit uppsökt av arbetsgivare som vill ha mig till dom istället, tyvärr är jag less på att byta arbetsplats så jag blir nog kvar ett tag.

Så mitt tips till alla arbetslösa ungdomar är att ni slutar gnälla i mammas klänning, och gör något själv.
Sen kan man inte komma till en arbetsplats som nyanställd och tro att man kan allt och har rätt i allt eller rätt till allt.
Är man ny på bygget särskilt om man är utan erfarenhet så är det bara att bita ihop och ta alla skitpass även kvällar och helger när det är den stora festivalen alla bara ska gå på.
Men räkna inte med fast anställning i första taget, idag får dom flesta börja som "extringar" och slita hund 1-2 år.
Citera
2013-07-24, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Alltså grejen är att med lägre löner så kommer fler i arbete i en ekonomi. Det jag skulle vilja se är betydligt lägre ingångslöner så att fler kan ta steget in på arbetsmarknaden och då speciellt för lärlingsjobb så måste lönerna för dessa vara betydligt lägre. Kruxet här att facken vägrar vika sig vilket straffar hela samhället och då speciellt dem utan arbete. En större variation på löner skulle Sverige må bra av.

En av orsakerna vi kan ha högre löner än ex. Kina är att produktiviteten är generellt högre här i Sverige p.g.a. automatisering o.s.v.

Genom att ha en så pass hög minimilön så skapar automatiskt en väldigt hög arbetslöshet. Här måste politikerna välja, lägre löner och fler i arbete eller höga löner och en hög arbetslöshet. Jag tror det är få i Sverige som skulle våga gå på en linje för lägre löner. För eller senare måste Sverige sänka sina krav och då speciellt på minimilönerna då den linje som Sverige går nu inte kommer hålla i framtidens globaliserade värld.

Förövrigt verkar det vara många som klankar ned på arbetslösa och pratar om att unga/arbetslösa inte vågar "smutsa ned sig". Detta tror jag verkligen inte stämmer. Mcdonaldsjobb brukar ha flera hundra sökande per tjänst o.s.v. även så enkla städjobb. Vi har en hög strukturell arbetslöshet i Sverige och det beror inte på lata ungdomar eller arbetslösa.

En faktor som höjer arbetslösheten är även invandringen då invandrare har det väldigt svårt att komma in på arbetsmarknaden. En sociolog från Malmö (glömt namnet) sa att en medelålders invandrare (född utomlands) som inte har ett jobb kommer med största sannolikhet gå arbetslös ända tills pensionen. Här kommer löner in igen, en av orsakerna att invandrare har så svårt att komma in på arbetsmarknaden är bl.a. att högerna är så pass höga. Att invandrare integreras bättre i USA är att lönerna där är låga. Invandrare som kommer dit kan ta jobb som trädgårdsskötare eller packa kassar på ett supermarket. Dessa typer av lågbetalda jobb finns inte i Sverige.

Tala gärna om för mig vad som är lagstadgad minimilön i Sverige.
I Sverige har vi ingen lagstadgad minimilön vad jag känner till, alla är fria att betala vad dom vill för att få arbetet utfört.
Sen att du inte kommer att hitta en skicklig snickare att bygga ditt hus för 1000kr/månad är en helt annan sak.
Blanda inte ihop minimilön med avtalsenlig lön.
Om en företagare inte har skrivit på kollektivavtal så har han heller inte förbundit sig att betala därefter.
Citera
2013-07-27, 10:14
Medlem
1970-01-01s avatar
Kan ju alltid:
http://heltnormalt.aftonbladet.se/wumo/2013/06/15
Citera
2013-07-27, 14:39
Medlem
klart det finns jobb om man sitter och skickar sitt cv till alla möjliga företag även om man inte vet exakt vad som pysslar med så kan man ju alltid söka inom bygg som lärling på ett företag? Så har jag gjort och fått mitt nya jobb som börjar på måndag, har dock erfarenhet från byggbranschen men inte inom det yrket jag sökt, dom flesta jag känner som har gått bygg iaf har fått jobb och då bor vi i det landskap med högst ungomsarbetslöshet. Men visst vissa har ju flyttat härifrån och fått andra jobb, men finns de gör dom faktiskt bara man kan presentera sig på ett anständigt sätt och inte va rädd för o ta i samt skickar spontanansökningar till företagen så har jag fått två jobb under en väldigt kort period....ett tips är att gå in på eniro och söka upp en massa företag där i sin stad och sedan kolla in deras hemsida och läsa på lite om dom och sedan skicka cv
Citera
2013-07-27, 14:46
Avslutad
brukar alltid tänka samma banor när jag ser dom små liven festa på sina flak.. välkomna till verkligheten
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in