2013-06-20, 10:36
Medlem
Tradens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av douchetard
Men att ha tagit studenten är inte att "ha gått en utbildning", du har suttit 3 år på tonårsdagis och lärt dig samma ytliga kunskaper som de 98 % andra ungdomarna som också gått gymnasiet. Så tillvida du inte gått en yrkeslinje med praktik, men det är sällan dessa som är arbetslösa. Gymnasiet är en skyddad verksamhet för att tonåringar inte ska ränna på stan. Att vara stolt över att ha gått ut gymnasiet och förvänta sig att arbetsgivarna ska imponeras av den unika bedriften är efterblivet.

Nästa steg är att en bachelor blir "3 år på tonårsdagis". Efter det blir väl en master "5 år av vuxendagis", osv.

Fatta att det är lönen som är fel, inte utbildningsnivån.
Citera
2013-06-20, 10:43
Medlem
Jag gick precis ut gymnasiet och i fredags 14/6 skickade jag ut CV:n. Igår fick jag en anställning.
Så arbetslös?
-Nope
Citera
2013-06-20, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knoxed
Jag gick precis ut gymnasiet och i fredags 14/6 skickade jag ut CV:n. Igår fick jag en anställning.
Så arbetslös?
-Nope
Lite mer info? Vilket slags jobb? O.s.v
Citera
2013-06-20, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babby
Tja.

Det är ju studenttider nu som vi alla vet. Ungdomarna firar att de är färdiga med skolan och ska gå in i vuxenlivet. Men hur fasen ska alla dessa människor lyckas få ett jobb? Hallå det är ju kaos i vårat sketna land vad gällande arbetslöshet. Kanske blir det några % mer i arbetslöshetsstatistiken nu i veckorna?

Det är bedrövligt. Jag och många andra är redan sysslolösa och inte fan finns det speciellt mkt jobb att söka. Det jag menar är att det är överskott på både unga och vuxna som redan står utanför samhället. Vart ska dom nya ta vägen egentligen? det är min enkla fråga.

Diskutera gärna detta. Ska vi skeppa dom till antarktis? jag menar inget illa, jag undrar hur fan det ska gå till.

Skål & fullt ÖS ARBETSLÖS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Det handlar inte om välgörenhet, ingen kommer ge studenterna jobb för att vara snäll. Det handlar om att göra sig själv tillräckligt attraktiv på arbetsmarkaden för att någon ska vilja anställa en. För det första kan man sluta gnälla och skaffa sig en utbildning.

Man har ingen rätt att gnälla över arbetssituationen om man är så lat att man inte orkar vidareutbilda sig.
Citera
2013-06-20, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babby
Hur vet du vad jag har gått i gymnasiet? kan säga att jag HAR gått en yrkesutbildning. Men tro fan att man gick arbetslös sen ändå. Det enda jag lyckats ådstakomma är praktikplatser och några sommarjobb. Vet du varför man inte får jobb? därför att företagen sparkar folk i dagsläget och har dåligt rekryteringsbehov...

Skippa ditt snack
Hur många högskolepoäng har du tagit? Vad har du gjort för att utmärka dig själv och på så vis konkurrera ut de andra sökande på jobben du sökt?
Citera
2013-06-20, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EastsideBoyz
Lite mer info? Vilket slags jobb? O.s.v
Läste Cisco CCNA på gymnasiet och nu jobbar som IT-tekniker på en bank.
Citera
2013-06-20, 19:03
Medlem
Citat:
Läste Cisco CCNA på gymnasiet och nu jobbar som IT-tekniker på en bank.
Kanske lite väl tidigt, men hur många av dina klasskamrater har fått jobb?
F.ö känns det som att kritiken som kommer fram här mer allmänt riktar sig mot att det finns få arbeten som man inte behöver särskild utbildning för/alt att trycket på dessa är högt/att det ofta fås genom kontakter. Jag vet dock inte om din gymnasieutbildning har något att göra med det yrke du fick.
Citera
2013-06-21, 05:18
Medlem
Qxxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av douchetard
Men att ha tagit studenten är inte att "ha gått en utbildning", du har suttit 3 år på tonårsdagis och lärt dig samma ytliga kunskaper som de 98 % andra ungdomarna som också gått gymnasiet. Så tillvida du inte gått en yrkeslinje med praktik, men det är sällan dessa som är arbetslösa. Gymnasiet är en skyddad verksamhet för att tonåringar inte ska ränna på stan. Att vara stolt över att ha gått ut gymnasiet och förvänta sig att arbetsgivarna ska imponeras av den unika bedriften är efterblivet.

Skitsnack, försök inte att lura andra.
Citera
2013-06-21, 09:11
Medlem
Flashbackministerns avatar
Citat:
Så arbetslös?
-Nope

Bor du i Sthlm? Eller i ngn av Sveriges största städer... det är inte så svårt att få ngt slags jobb där.
Citera
2013-06-21, 09:14
Medlem
Flashbackministerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Enkla jobb som oftast innefattar någon typ av serviceyrke;
- Städare
- Diskare
- Lagerarbetare
- Enklare trädgårdsarbete
- Sophantering

Ja du förstår nog, även ordförande Mao hade ju idén om att arbete alltid prioriterades före sysslolöshet och detta tror jag är rätt, därmed inte sagt att alla arbeten skall belönas lika.

Rätt dom kräver ingen högre utbildning men du kanske kan räkna ut hur många som söker dom tjänsterna...
Citera
2013-06-21, 10:19
Avslutad
Det är varken lönen eller utbildnignen som är ett problem idag. Problemet är företagen som är oerhört kräsna. Företag vill inte ge anställda en anständig lön som går att leva på eftersom företagen hellre vill peta in pengarna i sin egen verksamhet och sina egna fickor, svårare än så är det inte.

Det måste ställas högre krav på företagen. En gymnasieutbildning räcker gott och väl för att sitta och arbeta som löneadministratör eller ekonomiassistent, svårare än så är det inte. Det jag kan säga nu direkt är att det inte är hållbart att erbjuda ungdomar Mcdonaldsjobb och i övrigt massa timanställningar som aldrig blir fasta anställningar.

Det som kommer krävas i framtiden är att staten helt enkelt skapar statliga anställningar där man får kollektivavtalsenlig lön, annars kommer det här samhället barka käpprätt åt helvete. Vem ska konsumera i framtiden när ingen har jobb eller massa små "skitjobb". Många branscher kommer att gå under eftersom människor inte ens har råd att köpa hus, bilda familj, köpa bil etc. En bra lön bidrar till konsumtion, en dålig lön eller försörjningsstöd bidrar till det motsatta.

Det spelar ingen roll om staten bara pushar in massa pengar i välfärdssystemet, skapar medborgarlöner etc, det är bara bra eftersom pengarna ändå kommer tillbaka in i systemet. Pengarna kommer tillbaka genom att människor konsumerar och betalar moms på varor och produkter. Företaget som dessutom säljer en vara betalar i sin tur skatt i sin verksamhet. Jag skulle tippa på att 80-90% av ett bidrag till en arbetslös kommer tillbaka till staten.

Systemet är bara rent hyckleri. Vem har skapat det här idiotiska kapitalistiska systemet. Det måste ha varit nån jävla dåre som på fullt allvar är ren sadist i blodet.
Citera
2013-06-21, 11:28
Medlem
1970-01-01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Många branscher kommer att gå under eftersom människor inte ens har råd att köpa hus, bilda familj, köpa bil etc.

Precis jag har nu gått snart 6 år utan fast anställning på 2 företag, med 6 månaders förlängning varje gång. Och när det sen måste anställas eller sparkas (innan anställningen ändrar form) så kickas man ut och en ny tar ens plats på samma vilkor jag hade innan, så får den gå där i 3 år och antagligen kickas ut sen för en ny.

Och så usel lön att jag inte har mer nu än när jag var arbetslös. Och ja kan säga att jag äger varken bil, har fru eller har råd att köpa hus.

Och jag är inte ensam, där jag jobbar utnyttjar man mkt bemanningsföretag, och dom har också jobbat i flera år här och där, och ingen vågar satsa på familj(barn) eller hus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in