2013-06-09, 23:11
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Vill du ha det som i USA där man måste jobba två eller tre jobb för att få det att gå runt?
Jag säger nej tack....
Vad klassar du som enkla jobb?

Enkla jobb som oftast innefattar någon typ av serviceyrke;
- Städare
- Diskare
- Lagerarbetare
- Enklare trädgårdsarbete
- Sophantering

Ja du förstår nog, även ordförande Mao hade ju idén om att arbete alltid prioriterades före sysslolöshet och detta tror jag är rätt, därmed inte sagt att alla arbeten skall belönas lika.
Citera
2013-06-10, 00:23
Medlem
Qxxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
men Sverige saknar numera duktiga hantverkare.
Fel.
Citera
2013-06-10, 05:03
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qxxy
Fel.

Nej, det är inte fel, du misstolkar bara vad jag skriver. Det finns naturligtvis duktiga hantverkare men inte tillräckligt många för att tillgodose efterfrågan.
Citera
2013-06-10, 06:36
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Flera jobb kan nog krävas ibland, ja. Var själv där i min ungdom och det tog ett tag innan jag hade råd att flytta hemifrån.
Idag blir vi ägda av låglöneländer som Kina, Indien och Bangladesh bara därför att facken kräver så förbannat mycket med effekten att jobben istället försvinner.

Att du överhuvudtaget kan säga "nej tack" beskriver problematiken väldigt tydligt.

Alltså grejen är att med lägre löner så kommer fler i arbete i en ekonomi. Det jag skulle vilja se är betydligt lägre ingångslöner så att fler kan ta steget in på arbetsmarknaden och då speciellt för lärlingsjobb så måste lönerna för dessa vara betydligt lägre. Kruxet här att facken vägrar vika sig vilket straffar hela samhället och då speciellt dem utan arbete. En större variation på löner skulle Sverige må bra av.

En av orsakerna vi kan ha högre löner än ex. Kina är att produktiviteten är generellt högre här i Sverige p.g.a. automatisering o.s.v.

Genom att ha en så pass hög minimilön så skapar automatiskt en väldigt hög arbetslöshet. Här måste politikerna välja, lägre löner och fler i arbete eller höga löner och en hög arbetslöshet. Jag tror det är få i Sverige som skulle våga gå på en linje för lägre löner. För eller senare måste Sverige sänka sina krav och då speciellt på minimilönerna då den linje som Sverige går nu inte kommer hålla i framtidens globaliserade värld.

Förövrigt verkar det vara många som klankar ned på arbetslösa och pratar om att unga/arbetslösa inte vågar "smutsa ned sig". Detta tror jag verkligen inte stämmer. Mcdonaldsjobb brukar ha flera hundra sökande per tjänst o.s.v. även så enkla städjobb. Vi har en hög strukturell arbetslöshet i Sverige och det beror inte på lata ungdomar eller arbetslösa.

En faktor som höjer arbetslösheten är även invandringen då invandrare har det väldigt svårt att komma in på arbetsmarknaden. En sociolog från Malmö (glömt namnet) sa att en medelålders invandrare (född utomlands) som inte har ett jobb kommer med största sannolikhet gå arbetslös ända tills pensionen. Här kommer löner in igen, en av orsakerna att invandrare har så svårt att komma in på arbetsmarknaden är bl.a. att högerna är så pass höga. Att invandrare integreras bättre i USA är att lönerna där är låga. Invandrare som kommer dit kan ta jobb som trädgårdsskötare eller packa kassar på ett supermarket. Dessa typer av lågbetalda jobb finns inte i Sverige.
Senast redigerad av takeitchill 2013-06-10 kl. 06:49.
Citera
2013-06-10, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babby
Man förväntar sig såklart att kunna få ett jobb när man gått färdigt sin utbildning. Om det är mycket begärt så vet jag inte vilken bubbla du lever i.

Kan tillägga att jag själv inte är student.
Men att ha tagit studenten är inte att "ha gått en utbildning", du har suttit 3 år på tonårsdagis och lärt dig samma ytliga kunskaper som de 98 % andra ungdomarna som också gått gymnasiet. Så tillvida du inte gått en yrkeslinje med praktik, men det är sällan dessa som är arbetslösa. Gymnasiet är en skyddad verksamhet för att tonåringar inte ska ränna på stan. Att vara stolt över att ha gått ut gymnasiet och förvänta sig att arbetsgivarna ska imponeras av den unika bedriften är efterblivet.
Citera
2013-06-10, 07:49
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av douchetard
Men att ha tagit studenten är inte att "ha gått en utbildning", du har suttit 3 år på tonårsdagis och lärt dig samma ytliga kunskaper som de 98 % andra ungdomarna som också gått gymnasiet. Så tillvida du inte gått en yrkeslinje med praktik, men det är sällan dessa som är arbetslösa. Gymnasiet är en skyddad verksamhet för att tonåringar inte ska ränna på stan. Att vara stolt över att ha gått ut gymnasiet och förvänta sig att arbetsgivarna ska imponeras av den unika bedriften är efterblivet.

Med tanke på den utbildningsinflation som råder idag är jag knappt stolt av att gått ut en master-utbildning.
Citera
2013-06-10, 09:33
Medlem
Qxxys avatar
Citat:
Nej, det är inte fel, du misstolkar bara vad jag skriver. Det finns naturligtvis duktiga hantverkare men inte tillräckligt många för att tillgodose efterfrågan.
Fortfarande fel.
Citera
2013-06-10, 13:10
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qxxy
Fortfarande fel.

Nej, det är bara det att du inte förstår situationen.
Citera
2013-06-10, 20:43
Medlem
Babbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av douchetard

Hur vet du vad jag har gått i gymnasiet? kan säga att jag HAR gått en yrkesutbildning. Men tro fan att man gick arbetslös sen ändå. Det enda jag lyckats ådstakomma är praktikplatser och några sommarjobb. Vet du varför man inte får jobb? därför att företagen sparkar folk i dagsläget och har dåligt rekryteringsbehov...

Skippa ditt snack
Citera
2013-06-11, 17:25
Medlem
annrfbs avatar
japp
Citera
2013-06-12, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babby
kan säga att jag HAR gått en yrkesutbildning. Men tro fan att man gick arbetslös sen ändå.
Ok, du är helt enkelt en oanställbar sopa då. Sorry, my bad.
Citera
2013-06-13, 21:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Med tanke på den utbildningsinflation som råder idag är jag knappt stolt av att gått ut en master-utbildning.

Jag är snarare stolt över min gymnasieutbildning, jag blev gymnasieekonom, än det jag pluggade efteråt. Strunt detsamma vad det var men det var en dos ekonomi.

Tar fram mitt betyg ibland, tittar och tänker uppskattande tillbaka, även på betyget som jag fick i gymnastik. Ett fysiskt ämne ansågs inte vara så fint att vara bra i.

Stolt och stolt, mitt gymnasiebetyg ger en ganska bra bild över den yngling / person jag då var och jag är nöjd över en del betyg som jag fick i vissa ämnen.

Idag skulle jag gärna se att ungdomar tar det lite lugnt som ett led i att göra motstånd mot utbildningsinflationen. De kan gott vänta med högre studier till dess de verkligen känner för något samt att det vankas arbete beträffande studievalet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in