Citat:
Ursprungligen postat av
3arlTurn3r
Visst har du rätt. Men tio år var menat på en höft, och börsen har svängt kraftift upp och ner under 2000-talet.
Börsen svänger alltid upp och ner.
Citat:
Säg att jag petade in pengarna på toppen 2007 (?) i stället, då hade jag typ gått plus minus noll (nominellt, förlust reellt). Och just nu känns det väl inte direkt som att det är fundamenta som driver upp börskurserna världen över...
Det är aldrig "rätt tid" att gå in på börsen. Hur många rekommenderade köp när börsen bottnade? Tja, eftersom börsen bottnade så var efterfrågan som lägst och det var alltså minst köprekommendationer också. Trots att det var då man skulle köpt.
Citat:
Gemene man (eller ung person som sparar, som tråden avser) kommer i allmänhet inte träffa botten.
Ingen i börsens historia har gått all in på botten för att sen aldrig nånsin köpa igen och ingen kommer någonsin att göra det heller.
Citat:
Inte kan du väl garantera mig 8% de närmaste tio om jag lägger in pengarna i dag (eller "köp på Sveriges nationaldag", om det nu är din investeringsstrategi

). Pappersportföljer som väljs ut "ex post" är inte svåra att få lönsamma, "ex ante" är något helt annat.
Jag garanterar ingenting. Har jag sagt något som har gett den uppfattningen?
Citat:
Hur som helst, om du årligen lyckas med 8% avkastning så kan jag inte annat än gratulera dig. Men du vet i så fall också att merparten av investerarna inte lyckas med det.
Det finns inget långsiktigt sparande som slår börsen. Punkt. Det beror på att det enbart är företag som skapar innovationer och därmed tillväxt. Guld och obligationer kommer alltid, alltid att ligga under börsen, annars är det något fundamentalt fel med ekonomin. Det kan det förstås vara ändå.
Om man inte kan hantera risker eller ska spara på kort sikt så finns det andra möjligheter, men nu är ju trådens titel "Onödigt att spara pengar som ung?".