• 2
  • 3
2013-06-08, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3arlTurn3r
Visst har du rätt. Men tio år var menat på en höft, och börsen har svängt kraftift upp och ner under 2000-talet. Säg att jag petade in pengarna på toppen 2007 (?) i stället, då hade jag typ gått plus minus noll (nominellt, förlust reellt). Och just nu känns det väl inte direkt som att det är fundamenta som driver upp börskurserna världen över...

Om du enbart planerar att investera på absoluta toppen så gör du nog bäst i att ha ett vanligt sparkonto. Varför du skulle göra det förstår jag dock inte.

Fast även då hade du i och för sig fått en årlig avkastning på 3 % före skatt.

Citat:
Gemene man (eller ung person som sparar, som tråden avser) kommer i allmänhet inte träffa botten.

Köper man enbart på toppen och säljer enbart på botten som du verkar planera så skulle jag inte rekommendera aktier i någon form.

Citat:
Inte kan du väl garantera mig 8% de närmaste tio om jag lägger in pengarna i dag (eller "köp på Sveriges nationaldag", om det nu är din investeringsstrategi ).

Det finns inga riskfria och garanterade pengar. Det har du rätt i. Inte ens ett bankkonto med insättningsgaranti kan garantera dig ränta.

Citat:
Hur som helst, om du årligen lyckas med 8% avkastning så kan jag inte annat än gratulera dig. Men du vet i så fall också att merparten av investerarna inte lyckas med det.

Går ens investeringsstrategi ut på att enbart köpa på toppen och sälja på botten då är det svårt. Nästan så att jag vågar garantera en avkastning på under 8 %.
Senast redigerad av Enupp 2013-06-08 kl. 17:48.
Citera
2013-06-08, 19:30
Medlem
Låter bra med sparande, speciellt då du bor typ gratis.

Alternativet till att spara är att bränna pengarna. För att klara dig på egen hand är det ett stort plus om du inte är van att slänga masssr med pengar på onödiga saker varje månad för att nolla kontot. Tänk på hur lyxfällandeltagare beter sig med pengar oberoende av utgifter.
Citera
2013-06-08, 19:39
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Visst har du rätt. Men tio år var menat på en höft, och börsen har svängt kraftift upp och ner under 2000-talet.
Börsen svänger alltid upp och ner.
Citat:
Säg att jag petade in pengarna på toppen 2007 (?) i stället, då hade jag typ gått plus minus noll (nominellt, förlust reellt). Och just nu känns det väl inte direkt som att det är fundamenta som driver upp börskurserna världen över...
Det är aldrig "rätt tid" att gå in på börsen. Hur många rekommenderade köp när börsen bottnade? Tja, eftersom börsen bottnade så var efterfrågan som lägst och det var alltså minst köprekommendationer också. Trots att det var då man skulle köpt.
Citat:
Gemene man (eller ung person som sparar, som tråden avser) kommer i allmänhet inte träffa botten.
Ingen i börsens historia har gått all in på botten för att sen aldrig nånsin köpa igen och ingen kommer någonsin att göra det heller.
Citat:
Inte kan du väl garantera mig 8% de närmaste tio om jag lägger in pengarna i dag (eller "köp på Sveriges nationaldag", om det nu är din investeringsstrategi ). Pappersportföljer som väljs ut "ex post" är inte svåra att få lönsamma, "ex ante" är något helt annat.
Jag garanterar ingenting. Har jag sagt något som har gett den uppfattningen?
Citat:
Hur som helst, om du årligen lyckas med 8% avkastning så kan jag inte annat än gratulera dig. Men du vet i så fall också att merparten av investerarna inte lyckas med det.
Det finns inget långsiktigt sparande som slår börsen. Punkt. Det beror på att det enbart är företag som skapar innovationer och därmed tillväxt. Guld och obligationer kommer alltid, alltid att ligga under börsen, annars är det något fundamentalt fel med ekonomin. Det kan det förstås vara ändå.

Om man inte kan hantera risker eller ska spara på kort sikt så finns det andra möjligheter, men nu är ju trådens titel "Onödigt att spara pengar som ung?".
Citera
2013-06-08, 20:01
Medlem
3arlTurn3rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enupp
Köper man enbart på toppen och säljer enbart på botten som du verkar planera så skulle jag inte rekommendera aktier i någon form.
Om jag köper nu, vad säger att jag inte gör det på toppen? S&P500 drivs upp av FEDs nypressade pengar, inte fundamenta (detta är alltså min syn, inte nödvändigtvis verkligheten). DAX ligger på rekordnivå, högre än innan husbubblan i USA och Euro-krisen, är det rimligt? I övrigt sitter jag på 35% aktier, jag ville mest peka på att det inte är så lätt som några av er verkar försöka göra gällande. Min syn på sparande ser du i signaturen.

Men om jag också skulle knåpa ihop en pappersportfölj, så säg att jag gick all-in i Samsung när alla skrek efter Apple i slutet av sommaren. Ser ut som extremt lätta pengar nu i efterhand (det brukar göra det i backspegeln ).
Citera
2013-06-08, 20:27
Medlem
Celenos avatar
Citat:
jag ville mest peka på att det inte är så lätt som några av er verkar försöka göra gällande.
Vem har sagt att det är lätt?

Jag säger att man inte kan tajma marknaden. Du verkar säga att man kan det.

Låter som att det är du som säger att det är lätt.
Citera
2013-06-08, 21:37
Medlem
Citat:
Om jag köper nu, vad säger att jag inte gör det på toppen?

Vem är det som tvingar dig att köpa för allt du äger nu och aldrig köpa någonting igen?

Citat:
S&P500 drivs upp av FEDs nypressade pengar, inte fundamenta (detta är alltså min syn, inte nödvändigtvis verkligheten).

Det är alltså inflation som driver upp index? Det skulle ju i sådana fall innebära att aktier är ett ypperligt inflationsskydd och tala för ägandet av aktier. Inte emot.

Något historisk belägg för hög inflation= stigande index och vice versa finns dock inte.

Citat:
DAX ligger på rekordnivå, högre än innan husbubblan i USA och Euro-krisen, är det rimligt?

Tja, långa bullmarknader följda av brutala korrigeringar följda av snabb återhämtning har varit standard de senaste 40-50 åren.

Det är möjligt att börsen just nu står på en topp som kommer följas av ännu en brutal nedgång. Jag kan bara hoppas att det är så. Som med allt annat så föredrar jag billigt framför dyrt. Fastän många av någon outgrundlig anledning tycker bättre om att köpa just sina aktier dyrt.

-Jag köper inte mjölk längre, det är fortfarande samma mjölk som alltid men den har blivit för billig!

Citat:
Men om jag också skulle knåpa ihop en pappersportfölj, så säg att jag gick all-in i Samsung när alla skrek efter Apple i slutet av sommaren. Ser ut som extremt lätta pengar nu i efterhand (det brukar göra det i backspegeln ).

Ja.. Självklart vore det enklare att investera om man på förväg visste resultaten. Konstigt vore annars. Fast om alla kunde det skulle det inte föreligga någon risk och således ingen avkastning.
Senast redigerad av Enupp 2013-06-08 kl. 21:39.
Citera
2013-06-10, 00:45
Medlem
Så, haft en del att göra. Ledsen för uteblivit svar.

Jag kan ju omöjligt veta till 100 % att jag kommer tjäna mycket mer, det är mer en kvalificerad gissning. Skulle något gå snett är det ju naturligtvis bra med pengar.

Tog mig en titt på mina kontoutdrag från senaste året tillbaka. Alkohol har jag spenderat en hel del på men i övrigt har jag inga intressen som kostar speciellt mycket. Därför har jag heller inte direkt haft något behov av att konsumera. Enda jag ångrar att jag inte har köpt är en jacka jag såg i vintras så därför ser jag heller ingen anledning till att inte fortsätta spara, speciellt efter alla svar jag fått här i tråden.

Däremot kommer jag nog släppa loss lite på köp som jackan jag ville ha. Att göra massa småköp är ändå inget jag har något behov av så jag kommer nog fortsätta spara på samma sätt som innan men om jag verkligen vill ha något så ska jag tillåta mig köpa det.

Tackar så mycket för alla svar.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in