Flashback bygger pepparkakshus!
2013-06-07, 01:37
Medlem
Cleburnes avatar
Det är aldrig fel att spara, men man måste ha lite kul i livet också. Jag lyckades dra in vad som för mig var en ganska stor summa pengar när jag var runt tjugo. Hade kul, reste mycket och brände alltihop inom ett par år.

Det känns rätt skönt att ha lekt av sig som ung. Nu har jag inte alls samma behov av såna saker och ser hellre att bankkontot och fonderna växer.
Citera
2013-06-07, 07:01
Moderator
v50s avatar
Som andra sagt är det alltid bra att ha ett kapital på banken inför t.ex. ett köp av bostad då måste man ha en kontantinsats på 15% eller mer alternativt ha dem som buffert inför en kommande arbetslöshet osv.

Det du får göra är att försöka hitta en balans mellan sparande och att ändå kunna unna dig saker som att åka på semester med polarna och nöjen m.m. det ena behöver inte utesluta det andra.
Citera
2013-06-07, 11:27
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cleburne
Det är aldrig fel att spara, men man måste ha lite kul i livet också. Jag lyckades dra in vad som för mig var en ganska stor summa pengar när jag var runt tjugo. Hade kul, reste mycket och brände alltihop inom ett par år.

Det känns rätt skönt att ha lekt av sig som ung. Nu har jag inte alls samma behov av såna saker och ser hellre att bankkontot och fonderna växer.

Hmmm. Du har inte behov av att ha roligt längre, eller alla dina behov runt tjugo kostade en massa pengar medan du nu nöjer dig med billiga saker?
Citera
2013-06-07, 13:57
Medlem
Katzyns avatar
80 000 på kontot extra skulle ha en avgörande betydelse för många vuxna.

Den primära orsaken till det stavas kontantinsats.

Fortsätt att spara om du ändå kan leva gott. Pengarna används bäst till en kontantinsats för lägenhet/hus den dagen du vill ha det, och/eller bil.

Själv hade jag istället rest upp pengarna om jag var ung och bodde hemma och hade 80 000 i kistan, men om sånt inte intresserar dig så...
Citera
2013-06-07, 14:24
Medlem
k4d9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starta
Jag kommer, förr eller senare, börja jobba heltid och tjäna mer.
varför?

Citera
2013-06-07, 14:36
Medlem
Cleburnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Hmmm. Du har inte behov av att ha roligt längre, eller alla dina behov runt tjugo kostade en massa pengar medan du nu nöjer dig med billiga saker?

Jag känner inte längre nåt behov av att dra i väg till Västindien, vara ute på krogen jämt eller jaga damer.

Nu är nöje för mig snarare att ta en kall öl här hemma, eller dra i väg och bada på närmaste badstrand. Jag känner att jag redan har gjort allt jag verkligen ville göra, och nu är lugna stunder prio ett.
Citera
2013-06-08, 09:53
Medlem
3arlTurn3rs avatar
Citat:
En person som sparar en summa i månaden mellan 20 och 29 års ålder och sen slutar spara och inte rör pengarna förrän han är 65 kommer att ha mycket mer pengar än en som sparar samma summa från 30 års ålder hela vägen tills han blir 65, om börsen avkastar som vanligt, (~8%).
8% per år? 80-talet är förbi, kollar man OMXS30, S&P500 osv senaste tio åren så ser man att det där verkligen inte stämmer...
Citera
2013-06-08, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3arlTurn3r
8% per år? 80-talet är förbi, kollar man OMXS30, S&P500 osv senaste tio åren så ser man att det där verkligen inte stämmer...

Under 80-talet var den genomsnittliga realavkastningen per år över 20 %. Ett sådant decennium lär knappats komma åter. Det är dock rätt stor skillnad på en nominell avkastning på 8 % och en real på 20+ %.

Skulle du 2003-06-10 investerat i en indexfond och återinvesterat utdelningarna skulle du fram tills idag haft en avkastning på 13 % årligen exklusive skatt.

Fast att investera alla dina pengar nära botten efter en stor krasch är kanske inte så troligt. Hade du istället investerat alla dina pengar för tio år sedan och kursen var dubbelt så hög, nära toppen på it-yran hade du idag fått nöja dig med 5,5 % årligen före skatter.

Mer rimligt är dock kanske att du köpt så att ditt inköpspris låg någonstans mittemellan. Exempelvis om du hade månadssparat. Då hade du hamnat någonstans kring en avkastning motsvarande ~8 % per år.

Jag antar att du inte kollar avkastning på bankkonton exklusive räntan. Därför ska du inte kolla avkastning på börsen exklusive utdelningar, speciellt inte exklusive återinvesterade sådana. Återinvesterade utdelningar har ju trots allt utgjort över 60 % av totalavkastningen på den svenska börsen.
Citera
2013-06-08, 14:22
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3arlTurn3r

Intressant att du säger de "senaste 10 åren" eftersom OMXS30 stod i 518,52 den 6e juni 2003 och stängde på 1192,98 den 7e juni 2013, dvs nästan exakt 8% per år exklusive utdelningar.
Citera
2013-06-08, 14:30
Medlem
Som många andra redan sagt; att spara som ung är en mycket bra idé. Generellt så är det ju tidigare du börjar spara, desto bättre. Du kanske inte behöver pengarna nu eller om 10 år, men hux flux så sitter du i en sits där många hundra tusen beövs, och då är det rätt gött att bara kunna lassa upp pengarna. Om det så bara är för att upprätthålla livsstandadern när du går hemma och är föräldraledig, arbetslös eller pensionär.

Jag personligen ger inte mycket förtroende för pensionärssystemet och har bestämt mig för att ruva upp ett eget kapital till den dagen kommer.

Sedan kan det ju vara bra att nämna att det är en sak att vara sparsam, men en annan att vara snål. Snåla inte på dig själv för mycket. En resa di och då går ju utmärkt att ta sig om man har råd, men då ska man ju givetvis åka någonstans man vill, inte bara hänga på polarna för att de tycker man ska hänga på bara för att.
Citera
2013-06-08, 14:46
Medlem
SparkMans avatar
Som det tidigare nämnts är det när man är ung som man ska lägga undan så mycket pengar som möjligt med stabil procentuell utveckling med tiden (kalla det gärna ränta) för att få den s.k. "ränta-på-ränta-effekten".

Tänk och gör som den tabellen Celeno länkade till förut. Ju mer du sparar långsiktigt som ung desto mindre behöver du lägga undan när du blir äldre och kan ändå få ut betydligt mer av utvecklingen. Tänk även på att ungefär var sjunde år +/- ett par år kommer det en "finanskris" som korrigerar ner börsen. Det är inte fel att försöka sälja av strax innan dessa och sedan tanka när börsen är relativt nära botten (ger indikationer på att börja vända uppåt).
Citera
2013-06-08, 17:22
Medlem
3arlTurn3rs avatar
Citat:
Intressant att du säger de "senaste 10 åren" eftersom OMXS30 stod i 518,52 den 6e juni 2003 och stängde på 1192,98 den 7e juni 2013, dvs nästan exakt 8% per år exklusive utdelningar.
Visst har du rätt. Men tio år var menat på en höft, och börsen har svängt kraftift upp och ner under 2000-talet. Säg att jag petade in pengarna på toppen 2007 (?) i stället, då hade jag typ gått plus minus noll (nominellt, förlust reellt). Och just nu känns det väl inte direkt som att det är fundamenta som driver upp börskurserna världen över...

Gemene man (eller ung person som sparar, som tråden avser) kommer i allmänhet inte träffa botten. Inte kan du väl garantera mig 8% de närmaste tio om jag lägger in pengarna i dag (eller "köp på Sveriges nationaldag", om det nu är din investeringsstrategi ). Pappersportföljer som väljs ut "ex post" är inte svåra att få lönsamma, "ex ante" är något helt annat.

Hur som helst, om du årligen lyckas med 8% avkastning så kan jag inte annat än gratulera dig. Men du vet i så fall också att merparten av investerarna inte lyckas med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in