2013-06-06, 17:08
Medlem
Subways avatar
Hejsan.
Jag har precis fått ärva en Macbook Air av min syster som driver ett företag där en anställd precis slutat och hade den som arbetsdator.
Jag har alltid kört på PC men velat ha en Mac i många år eftersom jag sysslar med musik och har en hemmastudio, men jag är med andra ord helt färsk i Macvärlden (läs: noob).

Jag skulle vilja göra en total systemåterställning på datorn så jag kan bygga upp den från början själv och göra alla inställningar etc. dessutom har förra ägaren till datorn lösenordsskyddat den så jag kan inte installera eller ändrat något öht.

Har sökt på nätet efter lösning och allt jag hittar är CMD + R vid omstart, men där händer ingenting alls. Även kollat Time Machine, men den är inte igång och jag antar den aldrig varit det...

Jag har ingen tillgång till något OS installation, då jag enbart har dator och laddare (inga manualer, skivor etc etc...)

Så är där någon som har tips på hur jag skulle kunna gå till väga??
Citera
2013-06-06, 18:46
Medlem
tzjs avatar
Cmd + R fungerar från Lion. Kan hända att du har ett tidigare OS på datorn.

MBA är jag dåligt insatt i, den har ingen superdrive för skivor. Vet inte vad alternativet är, antagligen en USB-sticka. Du får snart rätt svar, här kryllar av macduktiga användare.
Citera
2013-06-08, 23:53
Medlem
ojns avatar
Om datorn kör Snow Leopard kan du i stället för Cmd+R testa c. (Från Mac OS X v10.6 Snow Leopard: How to Erase and Install.)
Citera
2013-06-09, 12:11
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojn
Om datorn kör Snow Leopard kan du i stället för Cmd+R testa c. (Från Mac OS X v10.6 Snow Leopard: How to Erase and Install.)

Fast det är nu en MacBook Air vi pratar om. Det där gäller bara om man har stoppat i en systemskiva i DVD-spelaren, och MacBook Air har ingen DVD-spelare.

MacBook Air levererades på den tiden med en liten vit USB-sticka som systemet låg på, men den har ju TS inte kvar (det verkar som alla på den tiden omedelbart kastade systemskivor och USB-stickor så fort de packade upp datorn, för ingen verkar ha dem kvar).

Jag skulle nog också rekommendera att du uppdaterar till Mountain Lion. Du måste dock komma in i datorn med admin-rättigheter först. Det finns trådar här som beskriver hur du kan låsa upp systemet och skapa ett nytt admin-konto utan att ha tillgång till systemskivor. Jag skall försöka leta reda på en av de trådarna.
Citera
2013-06-09, 13:29
Medlem
Ta bort den förra användaren, lägg till din egen, ändra inställningar till dom som passar dig. Lägg till/ta bort program. Jag ser iaf ingen anledning att installera om systemet. Det är inte som windows xp där systemet blir snabbare eller går bättre vid omformatering.
Citera
2013-06-09, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ei96byod

Jag skulle nog också rekommendera att du uppdaterar till Mountain Lion. Du måste dock komma in i datorn med admin-rättigheter först. Det finns trådar här som beskriver hur du kan låsa upp systemet och skapa ett nytt admin-konto utan att ha tillgång till systemskivor. Jag skall försöka leta reda på en av de trådarna.

Är det inte lättare att ringa förra ägaren och fråga om adminlösenordet istället?
Citera
2013-06-09, 13:53
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sokiplast
Ta bort den förra användaren, lägg till din egen, ändra inställningar till dom som passar dig. Lägg till/ta bort program. Jag ser iaf ingen anledning att installera om systemet. Det är inte som windows xp där systemet blir snabbare eller går bättre vid omformatering.

Det går inte, då TS inte har lösenordet. För att lägga till och ta bort användare måste TS ha lösenordet till ett Admin-konto.

Citat:
Ursprungligen postat av sokiplast
Är det inte lättare att ringa förra ägaren och fråga om adminlösenordet istället?

Det vore ju det klart bästa, ja.
TS, fråga gärna om den tidigare användaren inte kan lämna tillbaka USB-stickan med systemet på också.
Citera
2013-06-09, 13:58
Medlem
ei96byods avatar
I denna tråd kan du hitta lösningen på problemet med lösenordet som du inte har:

https://www.flashback.org/t1517127
Citera
2013-06-09, 22:14
Medlem
ojns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ei96byod
Fast det är nu en MacBook Air vi pratar om. Det där gäller bara om man har stoppat i en systemskiva i DVD-spelaren, och MacBook Air har ingen DVD-spelare.
Japp, helt rätt. Så långt tänkte jag inte, jag kompletterade mest vad tzj sa och mindes att jag gjort som artikeln beskriver vid något tillfälle och hoppades det skulle vara till hjälp.

Så går det när man inte läser varken trådstart eller kb tillräckligt noggrant för att inse att de inte är "kompatibla". Min ursäkt till TS – hoppas du inte slösade tid på vad jag skrev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in