2013-06-06, 16:13
Medlem
Hej!

Jag beställde hem några datakomponenter från lite överallt på nätet, från CDON blev det totalt 4 st. Fick hem alla komponenter, förutom två st från CDON. Det stod alltid "köp" på dessa varor på CDON och det stod ingenting om att det var slut på lagret(än idag). Jag kontaktade CDON och frågade vad som hände med dessa två komponenter och de svarade att varorna var slut..

Hepp, enligt tidigare upplevelse från CDON dröjde det en evighet tills man fick hem sin vara. Givetvis skulle det sluta upp samma sak för denna gång. Så jag bad de att annullera resten av ordern och ge mig en ny faktura på varorna som jag hade fått hem istället. Inget svar - Skickade ett nytt ärende - inget svar där heller(under denna process så drog jag till netonnet och köpte komponenterna som saknades).

Det är först idag som jag börjar inse att CDON är ett skämt. De svarar inte på mina ärenden gällande om att avbryta resten av ordern. Vet inte hur jag ska gå tillväga. Kommer även åka på semester för ett bra tag snart så jag orkar inte och kommer inte heller kunna greja med återsändningen för varorna och fakturan är ett annat problem som måste då prösas.

Betalsätt: faktura
Senast redigerad av Unexploded 2013-06-06 kl. 16:28.
Citera
2013-06-06, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unexploded
Hej!

Jag beställde hem några datakomponenter från lite överallt på nätet, från CDON blev det totalt 4 st. Fick hem alla komponenter, förutom två st från CDON. Det stod alltid "köp" på dessa varor på CDON och det stod ingenting om att det var slut på lagret(än idag). Jag kontaktade CDON och frågade vad som hände med dessa två komponenter och de svarade att varorna var slut..

Hepp, enligt tidigare upplevelse från CDON dröjde det en evighet tills man fick hem sin vara. Givetvis skulle det sluta upp samma sak för denna gång. Så jag bad de att annullera resten av ordern och ge mig en ny faktura på varorna som jag hade fått hem istället. Inget svar - Skickade ett nytt ärende - inget svar där heller(under denna process så drog jag till netonnet och köpte komponenterna som saknades).

Det är först idag som jag börjar inse att CDON är ett skämt. De svarar inte på mina ärenden gällande om att avbryta resten av ordern och fakturan är ett annat problem som måste prösas snart. Vet inte hur jag ska gå tillväga. Kommer även åka på semester för ett bra tag snart så jag orkar inte och kommer inte heller kunna greja med återsändningen för varorna.

Betalsätt: faktura

Bra att du betalade på faktura. Börja med att gå in på konsumentverkets hemsida och läsa om Konsumentköplagen. Kan eventuellt ge dig lite info. Sedan dra lite paragrafer och stucken från lagen när du pratar med dom så kanske det blir lite snabbare fart på tanterna i kundtjänst.

Har kundtjänst telefon? Ring i så fall och SPELA in samtalet, så kan du bevisa vad som sagts i efterhand. Har du ex en Android finns det gratisappar för inspelning av samtal.
Citera
2013-06-06, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saxdalen
Bra att du betalade på faktura. Börja med att gå in på konsumentverkets hemsida och läsa om Konsumentköplagen. Kan eventuellt ge dig lite info. Sedan dra lite paragrafer och stucken från lagen när du pratar med dom så kanske det blir lite snabbare fart på tanterna i kundtjänst.

Har kundtjänst telefon? Ring i så fall och SPELA in samtalet, så kan du bevisa vad som sagts i efterhand. Har du ex en Android finns det gratisappar för inspelning av samtal.
Jovisst insåg jag vilken tur jag hade som körde på faktura, brukar annars köra med direktbetalning.

Kikade lite där, kommer dra "häva köpet om dröjsmålet har stor betydelse för dig - du kan kräva skadestånd från säljaren för dina kostnader som orsakats av dröjsmålet om inte säljaren kan visa att dröjsmålet låg utanför dennes kontroll."
http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Forsening/

Har inte så stor koll på lagen där jag kan dra paragrafer ifrån :/

EDIT: Nej dom har inte telefon, utan bara simpla meddelanden.. Urdålig kundservice..
Senast redigerad av Unexploded 2013-06-06 kl. 16:35.
Citera
2013-06-06, 17:00
Medlem
Finns inget nummer till kundtjänst. Testa att skriva i CDON-tråden på Sweclockers. Där får du garanrerat svar tämligen omgående av Josefine.
Citera
2013-06-06, 17:01
Medlem
Skriv sakligt och i god ton bara för att hålla nivån uppe.
Citera
2013-06-06, 18:04
Medlem
Citat:
Jovisst insåg jag vilken tur jag hade som körde på faktura, brukar annars köra med direktbetalning.

Kikade lite där, kommer dra "häva köpet om dröjsmålet har stor betydelse för dig - du kan kräva skadestånd från säljaren för dina kostnader som orsakats av dröjsmålet om inte säljaren kan visa att dröjsmålet låg utanför dennes kontroll."
http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Forsening/

Har inte så stor koll på lagen där jag kan dra paragrafer ifrån :/

EDIT: Nej dom har inte telefon, utan bara simpla meddelanden.. Urdålig kundservice..

På din order, vad var leveranstiden? För du kan häva köpet eller få skäligt skadestånd eller så. Säljaren har ganska stora skyldigheter generellt, lagen är skriven för att skydda de svaga (köparen).
Citera
2013-06-06, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saxdalen
På din order, vad var leveranstiden? För du kan häva köpet eller få skäligt skadestånd eller så. Säljaren har ganska stora skyldigheter generellt, lagen är skriven för att skydda de svaga (köparen).
De har inte ens skickat varorna som inte kom, men de 2 komponenterna jag fick kunde jag hämta ut först igår.

Detta var deras svar när jag frågade om varorna som inte kom:
"Hej X,

Tack för att du kontaktade oss.

Din vara har tyvärr tagit tillfälligt slut hos leverantören och de väntar på att få in nya exemplar.
Ibland går detta väldigt snabbt andra gånger kan man få vänta lite längre. Vi gör vårt yttersta för att minimera väntetiden för våra kunder. Något exakt besked på just den produkten du har beställt kan vi dessvärre inte ge då vår leverantör enbart kan bekräfta att varan är beställd och är på väg till deras lager."

Kan påpeka att de skriver likadant till alla, t.ex. https://www.flashback.org/t1406806p15 #172. Senaste gången det hände mig så fick jag vänta i en evighet.

EDIT: Fortfarande så står det "köp" på dessa varor:
http://cdon.se/hemelektronik/samsung_840_pro_series_basic_256gb_ssd_r%3a540%2fw %3a520_2.5%22_sata-3-21548548
http://cdon.se/hemelektronik/cooler_master_storm_trooper_fulltower_no_psu_black _atx-17698029
Senast redigerad av Unexploded 2013-06-06 kl. 18:20.
Citera
2013-06-06, 18:29
Medlem
@Saxdalen, funkar det att ta med paragraferna 22 § samt 25 § från https://lagen.nu/1990:931#P42 tro?
Citera
2013-06-06, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wolsey
Finns inget nummer till kundtjänst. Testa att skriva i CDON-tråden på Sweclockers. Där får du garanrerat svar tämligen omgående av Josefine.
Nej de har tyvärr inget nummer till kundtjänsten. Kunde inte hitta cdon-tråden/josefine, sweclockers-forumet är helt främmande för mig
Citera
2013-06-06, 19:28
Medlem
Så länge du inte tänker kräva skadestånd (vilket jag tror skulle vara dumt) räcker det gott och väl med distans- och hemförsäljningslagen

Citat:
9 § Konsumenten har rätt att frånträda distansavtalet (ångerrätt) genom att till näringsidkaren lämna eller sända ett meddelande om detta inom 14 dagar från den dag som anges i 10 § (ångerfrist). Konsumenten har alltid rätt att lämna eller sända meddelandet inom sju arbetsdagar från den dag som anges i 10 §.

10 § Vid distansavtal om överlåtelse eller upplåtelse av en vara börjar ångerfristen löpa den dag då konsumenten tar emot varan eller en väsentlig del av den. Vid distansavtal om en tjänst börjar ångerfristen löpa den dag då avtalet ingås.
Ångerfristen börjar löpa tidigast den dag då information enligt 7 § kommer konsumenten till handa.
Citera
2013-06-06, 19:38
Medlem
namgrebs avatar
Rubrik justerad.

/MOD
Citera
2013-06-06, 20:54
Medlem
Citat:
Nej de har tyvärr inget nummer till kundtjänsten. Kunde inte hitta cdon-tråden/josefine, sweclockers-forumet är helt främmande för mig

Synd, för där kommer du garanterat få hjälp. Eftersom du inte ens kan bemöda dig med att googla på "cdon sweclockers" inser jag att du inte är intresserad av en smidig lösning på ditt problem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in