2013-06-06, 01:03
Medlem
Jag har fått den här bilden av att "vissa yttranden" kan vara skadliga för karriären. Hur allvarligt problem är detta tror ni? Hur många lägger band på sig för att bli befordrade, kunna få ett jobb, eller undvika kicken?

EDIT: I vilka yrken är man mer/mindre sårbar?
Senast redigerad av im3w1l 2013-06-06 kl. 01:07.
Citera
2013-06-06, 01:19
Medlem
Jokes.on.Us avatar
I alla yrken! Jag är absolut för yttrandefrihet men jag tycker ändå inte att det ska praktiseras hur som helst man ska ta hänsyn till andras känslor det är SUNT FÖRNUFT. Tolerans är inte bara för andra utan för ens eget bästa också. Du skulle inte vilja höra andras tankar dag in dag ut eller endast en gång. Största anledningen är för att du kanske inte tycker eller känner likadant imorgon, så varför förstöra eller ge dig själv en uppfattning hos andra människor att du vill dem illa
Citera
2013-06-06, 01:21
Medlem
Jokes.on.Us avatar
simpelt folk åldras det du tycker idag kanske du inte tycker imorgon
Citera
2013-06-06, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jokes.on.U
I alla yrken! Jag är absolut för yttrandefrihet men jag tycker ändå inte att det ska praktiseras hur som helst man ska ta hänsyn till andras känslor det är SUNT FÖRNUFT. Tolerans är inte bara för andra utan för ens eget bästa också. Du skulle inte vilja höra andras tankar dag in dag ut eller endast en gång. Största anledningen är för att du kanske inte tycker eller känner likadant imorgon, så varför förstöra eller ge dig själv en uppfattning hos andra människor att du vill dem illa

Innan vi går in på om det är en bra eller dålig sak skulle jag vilja att vi diskuterade vem som inte vågar säga vad när(hemma/jobbet/nätet) för att inte sabba sin karriär.
Citera
2013-06-06, 01:34
Medlem
Jokes.on.Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av im3w1l
Innan vi går in på om det är en bra eller dålig sak skulle jag vilja att vi diskuterade vem som inte vågar säga vad när(hemma/jobbet/nätet) för att inte sabba sin karriär.

Folk som jobbar på större företag, där det finns en viss image. Folk med jobb där dom träffar allmänheten.
Citera
2013-06-06, 06:53
Medlem
PsychoRastaSkinheds avatar
Om man springer runt och tycker att arbetarna ska äga produktionsmedlen så kommer chefen se till att du alltid får ha kvar samma position längst ner på jobbet. Även fackanslutna som inte bedriver gulingverksamhet brukar också ha svårt att klättra.

Jag brukade alltid retas med cheferna så mycket som jag kunde. Satt upp en lapp där det stod "Spöa chefen, det är som misshandel fast utan offer." Då blev man inkallad och de var förbannade men med facket på min sida så kunde de inte göra något för de hade inga bevis. Däremot så såg de ju till att jag aldrig skulle lyckas klättra på det arbetet.
Citera
2013-06-06, 12:47
Medlem
Witkos avatar
Glöm att tala fritt om du jobbar inom äldrevård/omsorg oavsett om du tar hand om gamlingarnas dagliga behov såsom städning, personlig hygien osv eller om du jobbar i köket.

Tala ej heller illa om sossarna då blir gamlingarna upprörda
Citera
2013-06-06, 13:56
Medlem
lampross avatar
"Säg vad du tycker, klart och utan förbehåll." Om politik mm. Att man ska visa hyfs mot sina medmänniskor är underförstått.

Är du emot invandring, säg det. Är du för ett traditionellt firande av nationaldagen, säg det. Gillar du att läsa böcker om andra världskriget, säg det. Svensk yttrandefrihet är generös och du måste stå på dig i saker som dessa.
Citera
2013-06-06, 14:23
Medlem
Citat:
Jag har fått den här bilden av att "vissa yttranden" kan vara skadliga för karriären. Hur allvarligt problem är detta tror ni? Hur många lägger band på sig för att bli befordrade, kunna få ett jobb, eller undvika kicken?
Alla yttrande som irriterar andra är ett problem. Att man får saga en sak är inte samma som att man bör. Om du alltid säger allt du tycker, så kommer du göra dig till ovän med alla, och då blir det svårt att samarbeta. Och då fungerar arbetet inte så smidigt, en rent praktisk fråga alltså.

Det här borde du inte behöva fråga om, det är grundläggande social kompetens.

Citat:
EDIT: I vilka yrken är man mer/mindre sårbar?

Yrken där du är din egen chef, yrken där du har minimal kontakt med andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in