• 1
  • 2
2013-06-05, 21:06
Medlem
SirHizzs avatar
Ibland blir vi förbannade på folk. vi kan skrika på dom.

säga att dom är jävla idioter och ibland kan man bli så arg att man känner man bara vill slå ihjäl personen.

men vad är det egentligen som hindrar oss från att ta upp den där yxan, eller den där kniven och hugga ihjäl personen. jag blir förbannad på folk, men nåt i mig säger det är inte ok att ha ihjäl denna människan

detta har jag undrat över och filofiserat över länge.

nåt inom oss säger till oss att vi skall inte döda denna personen även om vi är skitförbannade på den.

så jag har filofiserat på, har det med ens uppfostran att göra. hur man är uppfostrat som barn som säger det är inte ok att döda någon. eller lär man sig det när man växer upp.

en del personer blir ju tyvärr serial killers osv, och det har ofta haft med dålig uppväxt att göra. inte älskvärd osv.

Men jag tänker ofta faktiskt, när jag är förbannad på en person " den jävla dåren skall dö" men jag tänker det bara inom mig, jag vet att jag aldrig skulle agera på det. men ibland blir jag så förbannad att jag tänker på att denna personen skall dö.

jag tror ni alla här blivit så förbannade nångång ni tänkt samma. men man agerar inte på det.
Senast redigerad av SirHizz 2013-06-05 kl. 21:08.
Citera
2013-06-05, 21:11
Medlem
moongoats avatar
Hörde att en i ryska maffian ska ha sagt följande: "Det svåra är inte att döda någon, Det svåra är att komma undan med det."
Citera
2013-06-05, 21:12
Medlem
Sigstens avatar
För att det inte är roligt att sitta inne. Annars hade folk dött till höger och vänster!
Citera
2013-06-05, 21:19
Medlem
SirHizzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moongoat
Hörde att en i ryska maffian ska ha sagt följande: "Det svåra är inte att döda någon, Det svåra är att komma undan med det."

jo ioförsej, även om du skulle komma undan med det så hade det nog varit svårt för att döda någon. man har ju samvete och skuldkänslor som vi fått. en del känner inte detta, men en normal person får skuldkänslor och inte kan leva med det dom gjort
Citera
2013-06-05, 21:24
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirHizz
jag blir förbannad på folk, men nåt i mig säger det är inte ok att ha ihjäl denna människan

Det kallas för empati och är någonting som alla normala människor har förmågan att känna.
Senast redigerad av TheBurden 2013-06-05 kl. 21:43.
Citera
2013-06-05, 21:25
Medlem
Jag har senast idag funderat över vad tanke och verklighet är.

Jag kan döda och göra allehanda saker i tanken.
Jag vill att vissa saker blir verkliga.

Jag vill döda nyktert, som full som dröm.
Men jag vill inte andra illa..

kom i slutet av en dröm fram till att det bästa sättet att minska lidande är
döda en hel släkt och familj.

Då existerar inte lidande.

Ja det får min nästa dröm berätta vidare om.
Citera
2013-06-05, 21:27
Medlem
ViTolis avatar
Moralen
Citera
2013-06-05, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViToli
Moralen

Moralen finns inte utan minnen.
Bara ensamhet.

Moral kräver vissa saker för att existera.

Moral, jag skiter i moral när jag ser folk döda varandra !
Citera
2013-06-05, 21:45
Medlem
Nu ska jag sova

Det finns en sak,
Tanke som inte har konsekvens direkt
En handling som har konsekvens men ej som tanke.

Utrotar jag all tanke, så är det konsekvens som återstår.

Människan är inte konsekvens.
Människan är tanke.

Tänk om jag kan utrota tanken : )

Nej, nu tar jag min sista öl och förblir i tanken
Citera
2013-06-05, 21:49
Medlem
"The true measure of a man's character is what he would do if he knew he never would be found out."

Det som hindrar en är ju att man inte vill riskera att bli bestraffad? Om man nu kommer till stadiet "jag vill att han dör" så kan man inte hävda att det var empati som hindrade en till slut. Konsekvenstänk snarare.

Jag menar om du kunde råna en bank och samtidigt veta att du kommer undan till 100%, skulle ni inte göra det? Jag sitter nog gärna här och säger att jag inte skulle det, men skulle det komma till kritan tror jag nog mitt val vore annorlunda.
Citera
2013-06-05, 21:53
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaroIinen
"The true measure of a man's character is what he would do if he knew he never would be found out."

Det som hindrar en är ju att man inte vill riskera att bli bestraffad? Om man nu kommer till stadiet "jag vill att han dör" så kan man inte hävda att det var empati som hindrade en till slut. Konsekvenstänk snarare.

För en normal människa så handlar det om empati - att man inte vill leva med mord på sitt samvete.

Sedan så beror det väl på vad personen i fråga har gjort. Har personen våldtagit och mördat ens 11-åriga dotter så kan man kanske leva med att ha haft ihjäl den.

Citat:
Ursprungligen postat av KaroIinen
Jag menar om du kunde råna en bank och samtidigt veta att du kommer undan till 100%, skulle ni inte göra det? Jag sitter nog gärna här och säger att jag inte skulle det, men skulle det komma till kritan tror jag nog mitt val vore annorlunda.

Du kan inte jämföra bankrån med mord. Det är två helt olika saker.
Senast redigerad av TheBurden 2013-06-05 kl. 22:24.
Citera
2013-06-05, 21:58
Medlem
kvertys avatar
det sitter en djävul vid din vänstra axel och en ängel vid högre som hela tiden försöker övertala dig, det är vetenskapligt bevisat. såg det på kalle anka -.-
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in