2013-06-05, 18:21
Medlem
Moodyys avatar
på iphoto har jag ett flertal bilder som är privata, och som jag inte vill folk ska kunna se om de snokar i min dator. sen har jag några dokument som jag också vill kunna dölja/låsa ... finns det någon bra app för detta eller inställning?
Citera
2013-06-05, 19:20
Moderator
Tystnads avatar
När det gäller dokument ,så har man ju alltid om det nu är Word/office vi pratar om möjligheten att välja att lösenordskydda dokumentet innan man sparar det.

Bilder : ingen aning ,fast skulle med vilja veta.
Citera
2013-06-05, 19:43
Medlem
tzjs avatar
Hur man döljer bilder i iPhoto vet jag inte, men jag använder ett program som heter Knox för att lagra filer som är av mer privat karaktär. T ex kontouppgifter osv.

Jag vet att den mac-kunniga användaren system tipsade om hur man gör en hemlig partition med lösenordsskydd en gång. Flörtar du redigt med system så kanske h*n berättar igen hur man gör.
Citera
2013-06-05, 22:29
Medlem
Dokument kan du sätta lösenord på även i Pages, iPhoto har jag ingen aning om men det borde väl antagligen finns så att man kan "blockera" eller lösenordsskydda vissa av bilderna om man vill.
Till iPhone finns secret folder (säkra mappar) där man kan lägga till filer och sätta ett lösenord för att kom in på appen borde väl finns till Mac (har inte kollat).
Citera
2013-06-06, 00:08
Medlem
ei96byods avatar
Jag brukar alltid rekommendera följande:

För att lösenordsskydda filer, skapa en krypterad imagefil som du lägger filerna i.
Starta programmet "skivverktyg" i mappen "verktygsprogram".
Arkiv - Ny - Tom skivavbild, slå på kryptering.

Nu har du en "virtuell extern hårddisk" som du kan lägga filer på. När den matas ut krypteras den. När du sedan dubbelklickar på imagefilen måste du fylla i lösenordet innan den avkrypteras och monteras.

Spara inte lösenordet på nyckelringen dock, för då behöver du inte längre fylla i lösenordet i framtiden, vilket ju skulle motverka syftet.
Citera
2013-06-06, 11:04
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Finns en bra guide här: http://www.macworld.com/article/1154...t_folders.html
Citera
2013-06-06, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Hur man döljer bilder i iPhoto vet jag inte, men jag använder ett program som heter Knox för att lagra filer som är av mer privat karaktär. T ex kontouppgifter osv.
Jag rekommendrar också Knox. Från samma gubbar som gör 1Password. Rea 50 procent på programmet just nu förresten.

Knox är egentligen bara ett skal runt OS X egna verktyg för att skapa krypterade skivavbilder men strömlinjeformar hanteringen av dem, så att säga. Det betyder också att man inte blir "inlåst", dvs. man behöver inte ha Knox installerat på en dator för att kunna öppna de krypterade skivavbilderna. En smaksak om man tycker det är värt att betala för Knox istället för att använda OS X verktyg, men det finns ju en gratis trial.
Citera
2013-06-08, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ei96byod
Jag brukar alltid rekommendera följande:

För att lösenordsskydda filer, skapa en krypterad imagefil som du lägger filerna i.
Starta programmet "skivverktyg" i mappen "verktygsprogram".
Arkiv - Ny - Tom skivavbild, slå på kryptering.

Nu har du en "virtuell extern hårddisk" som du kan lägga filer på. När den matas ut krypteras den. När du sedan dubbelklickar på imagefilen måste du fylla i lösenordet innan den avkrypteras och monteras.

Spara inte lösenordet på nyckelringen dock, för då behöver du inte längre fylla i lösenordet i framtiden, vilket ju skulle motverka syftet.
De där är det absolut bästa sättet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in