• 1
  • 2
2013-06-05, 17:58
Medlem
1. Jag har en vän som är muslim, han har bott i sverige ungefär 6-7 år och börjat anamma svenska seder. En gång stod vi utanför ett hyreshus där någon stekte mat. Han suckade och sa nåt i stil med: "jag vet att jag inte får men fan vad gott det är med fläsk!" Blev lite ställd där, trodde det var en dödssynd att säga nåt liknande? Jag vet att han äter fläsk ibland, hur allvarligt är det egentligen?

2. Samma person har även avslöjat att han gärna dricker både en och sju glas whisky en helg. Han påstår att man får det om man gör "avbön" efteråt, alltså ungefär som kristna/katoliker etc. kan bikta sig och be om syndernas förlåtelse/ be 10 st. ave Marias eller nåt.. stämmer detta? Hur går det i så fall till?

3. Angående bönestunder och Ramadan; det funkar säkert bra i hemländerna där det är integrerat i samhället men efter att man kommit till Sverige där man förväntas vara 100% produktiv under sitt arbetspass, hur går det då? Vad säger chefen när en polis måste avbryta ett ingripande för att det är bönestund? Har man rätt att skjuta på tiderna så det passar bättre. Kan en busschaufför ställa in sin avgång för att han måste rulla ut mattan just då? Hur funkar det att varken äta eller dricka om man har ett tungt, fysiskt jobb.. kan tänka mig att det fuskas en del?
Citera
2013-06-05, 18:03
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bla40
1. Jag har en vän som är muslim, han har bott i sverige ungefär 6-7 år och börjat anamma svenska seder. En gång stod vi utanför ett hyreshus där någon stekte mat. Han suckade och sa nåt i stil med: "jag vet att jag inte får men fan vad gott det är med fläsk!" Blev lite ställd där, trodde det var en dödssynd att säga nåt liknande? Jag vet att han äter fläsk ibland, hur allvarligt är det egentligen?

2. Samma person har även avslöjat att han gärna dricker både en och sju glas whisky en helg. Han påstår att man får det om man gör "avbön" efteråt, alltså ungefär som kristna/katoliker etc. kan bikta sig och be om syndernas förlåtelse/ be 10 st. ave Marias eller nåt.. stämmer detta? Hur går det i så fall till?

1. Det är inte dödssynd att äta griskött. Man är dock förbjuden att be under 40 dagar då man bör göra muntvagning tills man är "ren" nog att kunna be igen.

2. Angående alkoholen så finns det dem som tycker det räcker med att göra samma ritual som i första punkten för att bli ren igen och vissa att det krävs piskstraff. Lite beroende på vilken inriktning eller personlig tro man har.

Tillägg:
"Angående bön och ånger rapporterade Abdullah ibn Umar, en av Profetens följeslagare och son till den andre Kalifen (l) att Profeten Muhammad (frid över honom sade: "Om någon dricker någon alkoholhaltig dryck, kommer inte Gud att acceptera hans bön på fyrtio dagar, men om han ångrar sig, kommer Gud att förlåta honom,""
Senast redigerad av Armaiti 2013-06-05 kl. 18:09.
Citera
2013-06-05, 18:16
Medlem
intressant, tack!
..men punkt 3 då?
Senast redigerad av bla40 2013-06-05 kl. 18:18. Anledning: tillägg
Citera
2013-06-05, 18:18
Medlem
Jokes.on.Us avatar
Citat:

3. Angående bönestunder och Ramadan; det funkar säkert bra i hemländerna där det är integrerat i samhället men efter att man kommit till Sverige där man förväntas vara 100% produktiv under sitt arbetspass, hur går det då? Vad säger chefen när en polis måste avbryta ett ingripande för att det är bönestund? Har man rätt att skjuta på tiderna så det passar bättre. Kan en busschaufför ställa in sin avgång för att han måste rulla ut mattan just då? Hur funkar det att varken äta eller dricka om man har ett tungt, fysiskt jobb.. kan tänka mig att det fuskas en del?

Han ljuger inget av det han sa är tillåtet........sen har vi inget procent system i islam där man är mindre trogen lr mer..........rätt är rätt fel är fel och detta är solklart sedan är det upptill var och en
Citera
2013-06-05, 18:20
Medlem
Jokes.on.Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti
1. Det är inte dödssynd att äta griskött. Man är dock förbjuden att be under 40 dagar då man bör göra muntvagning tills man är "ren" nog att kunna be igen.

2. Angående alkoholen så finns det dem som tycker det räcker med att göra samma ritual som i första punkten för att bli ren igen och vissa att det krävs piskstraff. Lite beroende på vilken inriktning eller personlig tro man har.

Tillägg:
"Angående bön och ånger rapporterade Abdullah ibn Umar, en av Profetens följeslagare och son till den andre Kalifen (l) att Profeten Muhammad (frid över honom sade: "Om någon dricker någon alkoholhaltig dryck, kommer inte Gud att acceptera hans bön på fyrtio dagar, men om han ångrar sig, kommer Gud att förlåta honom,""

du har förstått fel med 40dagars grejen......det är meningen att du alltid ska be men att du inte får belöning för det i 40dagar
Citera
2013-06-05, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jokes.on.U
Han ljuger inget av det han sa är tillåtet........sen har vi inget procent system i islam där man är mindre trogen lr mer..........rätt är rätt fel är fel och detta är solklart sedan är det upptill var och en

Okej, så du själv till exempel, fuskar aldrig med någonting? Jag vet att min vän inte är rättrogen men hur ser du/ni andra muslimer på honom då, om du skulle möta honom på gatan, skulle du vända ryggen till eller fortfarande kunna umgås med honom?
Citera
2013-06-05, 18:27
Medlem
Men är det inte så att i Turkiet så tar man inte så himla hårt på det, medans man i exempelvis Afghanistan kör mer efter den hårda skolan ?

Alltså precis som oss kristna - Den genomsnittlige Amerikanen är mer hardcore-kristen än dito Svensk, själv ser jag mig som kristen bara på pappret och kan inte alls sympatisera med de metoder som förr användes för att omvända folk till "rätt" tro.

Med detta resonemanget menar jag att det är större sannolikhet att en Turk tar sig ett glas än att en Afghan gör det. Rätt eller fel ?

Intressanta frågor du ställer TS - Ser fram emot att följa tråden.
Senast redigerad av Revolutions 2013-06-05 kl. 19:13.
Citera
2013-06-05, 18:48
Medlem
Citat:
intressant, tack!
..men punkt 3 då?

Darura
http://verklighetenisverige.wordpres...ordbok-darura/

Taysir
http://dexteramericus.wordpress.com/...-islam-taysir/

"The taysir provision of Sharia excuses Muslims from complying with the doctrines and demands of Islam when they live where sharia is not the law of the land or where they might find it difficult or impossible to live and earn a living and still keep all aspects of Islamic law. Thus it is not necessary to observe scheduled prayer times if one’s job does not allow this. It is not necessary to be veiled if one’s employer prohibits it. It is permissible to handle haram (forbidden) products such as pork and liquor if this is part of one’s job. Insurance is considered a form of gambling and is forbidden, but a Muslim may purchase automobile, property, or health insurance if required to do so by our laws or contractual provisions. Interest, regarded as usury, is also haram but a Muslim may pay interest on a mortgage or loan if no sharia-compliant non-interest bearing financing is available. …or receive interest on a savings account"
Citera
2013-06-05, 18:52
Medlem
GanjaMoons avatar
måste bara klargöra en sak ts,

Om du inte följer ALLT i koranen är du INTE en muslim ,står klart och tydligt att du måste följa ALLT och får inte välja bort nåt,det är den stora skillnaden mellan koranen och bibeln ,bibeln ger mer råd hur du ska leva och gud förlåter alltid dina synder om du ber om det,koranen förlåter aldrig den förhandlar aldrig den KRÄVER ,Islam betyder total underkastelse till gud inte lev efter dom reglerna du känner för

Om din vän nu inte är bokstavstroende är han inte häller en muslim och kommer brinna i helvetet enligt koranen ,så dom som säger att dom är muslimer men inte följer allt i koranen är okunniga om Islam och dess lära
Citera
2013-06-05, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaMoon
måste bara klargöra en sak ts,

Om du inte följer ALLT i koranen är du INTE en muslim ,står klart och tydligt att du måste följa ALLT och får inte välja bort nåt,det är den stora skillnaden mellan koranen och bibeln ,bibeln ger mer råd hur du ska leva och gud förlåter alltid dina synder om du ber om det,koranen förlåter aldrig den förhandlar aldrig den KRÄVER ,Islam betyder total underkastelse till gud inte lev efter dom reglerna du känner för

Om din vän nu inte är bokstavstroende är han inte häller en muslim och kommer brinna i helvetet enligt koranen ,så dom som säger att dom är muslimer men inte följer allt i koranen är okunniga om Islam och dess lära

Jag misstänkte att det låg till så men var osäker eftersom min vän sade nåt annat. Nu har jag fått svar på tal från olika håll här, och vet fortfarande inte riktigt hur jag ska ställa mig. Om man är 100% rättrogen, är man inte så kallad "islamist" då, alltså en sån "fanatiker" man läser om i tidningarna ibland? Hur är det, att som invandrad, 100% troende muslim komma till Sverige och krocka med våra seder, traditioner och kultur? Jag är genuint intresserad av detta och helt seriös. Vi kan hålla SD borta från denna tråd tycker jag.
Citera
2013-06-05, 19:06
Medlem
Tyvärr i islam är inte tillåtet att dricka/ göra synd att bli förlåten att göra bön efteråt..en gång blir man förlåten men gör man om samma sak igen så kan man inte be im förlåtelse. .det står inte heller att gris kött är helt förbjudet äta det får man äta om det inte finns nåt annat äta alltså bara i nöd.
Många är inte jätte trogna utan dom är döptes till muslim när dom föddes eftersom dom är från en muslimsk land.
Allt som man blir påverkas av är typ en synd i islam (sprit är absolut förbjudet)
När det gäller bönrtider man kan göra de sen om man inte tillfälligheter göra det i tid..plus det är ett par timmar mellan bönetider..
Riktiga trogna nuslimer får inte ens kolla in andras kroppsdelar. Och alla hamnar i varsitt grav så det är upp till var och en hur man lever sitt liv..
Citera
2013-06-05, 19:16
Medlem
GanjaMoons avatar
Citat:
Jag misstänkte att det låg till så men var osäker eftersom min vän sade nåt annat. Nu har jag fått svar på tal från olika håll här, och vet fortfarande inte riktigt hur jag ska ställa mig. Om man är 100% rättrogen, är man inte så kallad "islamist" då, alltså en sån "fanatiker" man läser om i tidningarna ibland? Hur är det, att som invandrad, 100% troende muslim komma till Sverige och krocka med våra seder, traditioner och kultur? Jag är genuint intresserad av detta och helt seriös. Vi kan hålla SD borta från denna tråd tycker jag.

Islamister och muslimer är samma sak,anledningen varför tidningar gör skillnader är för dom är livrädda för rasist stämpeln och oftast okunniga i vad koranen säger ,och ett stort problem är just att många väljer att tro på vad muslimerna säger,koranen säger klart och tydligt att när muslimer kommer till kuffarna och deras länder ska dom lova fred och kärlek sen när dom är fler ska dom hugga kuffarna i ryggen och ta över och införa sharia samhälle ,och det är inte en synd att ljuga för en kuff enligt koranen och du kan behandla en kuff hur som helst ,kuff är ett nedsättande arabiskt ord för nån som inte tror på Allah

Enligt koranen så är alla samhällen och kulturer för utom sharia fel demokrati är förbjuden och sharia är de som ska gälla ,islam är en extrem ideologi som är rasistisk,där kuffar inte har nåt värde och ska tvingas till islam,Islam rangordnar olika människor och ger muslimer rätt att styra över alla andra

Tro ALDRIG på en muslim eller vad han säger,han SKA enligt koranen vara fredlig för att sen hugga dig i ryggen

Islam är farligt och bör förbjudas

läs koranen själv ts så får du se,jag blev faktiskt ganska förvånad över hur hatisk brutal den boken är och vilken fruktansvärd syn på homosexuella och kvinnor den har
Senast redigerad av GanjaMoon 2013-06-05 kl. 19:18.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in