• 1
  • 2
2013-06-04, 21:27
Medlem
nothingnessers avatar
Enligt:

Citat:
Skatter
3 § Fysiska personer ska betala
1. kommunal inkomstskatt och statlig inkomstskatt på inkomster i inkomstslagen tjänst och näringsverksamhet (skatt på förvärvsinkomster),
2. statlig inkomstskatt på inkomster i inkomstslaget kapital (skatt på kapitalinkomster), och
3. statlig inkomstskatt på avsättning till expansionsfond (expansionsfondsskatt).
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19991229.HTM

Om jag skulle hävda att jag är en spirituell person, att jag anser att min person är en ande(spirit), men min kropp är bara ett fysisk kärl, nu konstaterar jag inte detta... men skulle det funka i praktiken?

Vad tycker ni?
Citera
2013-06-04, 21:31
Bannlyst
Funkar inte för att du är en fysisk person. Du är väl inget spöke eller?
Citera
2013-06-04, 21:33
Medlem
Sålänge din ande lever i din kropp så är du väl en fysisk person också, tror nog dom skulle tro du är en dåre.
Citera
2013-06-04, 21:40
Medlem
nothingnessers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrackThis
Funkar inte för att du är en fysisk person. Du är väl inget spöke eller?

Fast är det ett argument för att motstrida, att säga att jag är ett spöke? Måste inte skatteverket eller liknande motbevisa mitt argument i så fall?
Senast redigerad av nothingnesser 2013-06-04 kl. 21:48.
Citera
2013-06-04, 21:52
Medlem
Cerises avatar
Hahahahahaha dagens höjdpunkt!
Citera
2013-06-04, 21:52
Medlem
nothingnessers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fulsomsatan
Sålänge din ande lever i din kropp så är du väl en fysisk person också, tror nog dom skulle tro du är en dåre.

Det är nog ett sant argument, men mitt argument är att min person är en "ande" med en fysisk kropp...

Den jag "är" alltså.

Måste dom inte motbevisa att min person inte är en 'ande' i så fall?

Kan dom inte det, då borde väl jag vinna?
Senast redigerad av nothingnesser 2013-06-04 kl. 21:54.
Citera
2013-06-04, 21:54
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nothingnesser
Det är nog ett sant argument, men mitt argument är att min person är en "ande" med en fysisk kropp...

Den jag "är" alltså.

Skatteverket skiter i vad du tycker i denna fråga, har du personnummer och inte är dödförklarad är du en fysisk person punkt!
Citera
2013-06-04, 21:57
Medlem
nothingnessers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Skatteverket skiter i vad du tycker i denna fråga, har du personnummer och inte är dödförklarad är du en fysisk person punkt!

Hur kan dom skita i det, det är ju väldigt ignorant tycker jag...handlar väl om vad man kan bevisa och inte bevisa? Står ju klart och tydligt att fysiska personen ska betala skatt, jag anser att min 'person" inte är fysisk...
Citera
2013-06-04, 22:02
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Hur kan dom skita i det, det är ju väldigt ignorant tycker jag...handlar väl om vad man kan bevisa och inte bevisa?

Kan man ju tycka men nej det är inte vad de ska bevisa men jag måste också korrigera mig vad som är en fysisk person, denna länk beskriver definitionen är http://sv.wikipedia.org/wiki/Fysisk_person

En död person kan räknas som fysik genom dödsbo, dock har dödsboet ett personnummer.
Citera
2013-06-04, 22:06
Medlem
nothingnessers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Kan man ju tycka men nej det är inte vad de ska bevisa men jag måste också korrigera mig vad som är en fysisk person, denna länk beskriver definitionen är http://sv.wikipedia.org/wiki/Fysisk_person

En död person kan räknas som fysik genom dödsbo, dock har dödsboet ett personnummer.

Ok, men jag hävdar ju i argumentet att jag inte är en fysisk person...

min "person" är mina tankar, är mina tankar fysiska?

Min kropp är ju fysisk, men jag hävdar att min "person" inte är det...
Senast redigerad av nothingnesser 2013-06-04 kl. 22:34.
Citera
2013-06-04, 22:12
Medlem
nothingnessers avatar
Eller om jag skulle hävda att min "person" är en själ? En själ är ju inte fysisk...
Citera
2013-06-04, 22:17
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Eller om jag skulle hävda att min "person" är en själ? En själ är ju inte fysisk...

Då är det upp till dig att bevisa det till skatteverket, men om det skulle gå igenom skulle du inte få bostadslån, sjukvård, legitimation, få lön mm Du skulle inte om du nu fick barn behålla det, om det inte är ett fantasifoster.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in