2013-06-03, 12:59
Medlem
Argumenterande tal yttrandefrihet, medier och mediedramaturgi

Enligt kursplanen s ska ni ges en mjlighet att prva er frmga att uttrycka er muntligt. Denna frmga har som bekant testats tidigare under kursen. Den hr uppgiften riktar sig drfr primrt till dig som av ngot skl inte var njd med det betyg ni erhll p era muntliga prestationer.
Uppgiften bestr i att hlla ett anfrande med anknytning till rubriken ovan. Anfrandet ska vara fem minuter lngt, plus utrymme fr ett kort meningsutbyte mellan talare och hrare. Anfrandet ska flja den s kallade partesmodellen och bland annat innehlla fljande:

1) en tes (ett pstende som uttrycker en uppfattning, sikt eller liknande)
2) tre argument som bygger p fakta nmn i korthet kllan
3) konkreta exempel

Det r extra vrdefullt om ert fredrag inbjuder till aktivitet frn hrarnas sida. Ett aktivt lyssnande noteras ven liksom kvaliteten p de efterfljande frgorna.
Det finns tv tillfllen att vlja mellan, nmligen den 3 juni eller den 4 juni. Inga andra datum kommer att st till buds. Anteckna ditt namn p den dag du vill tala.
Om man inte tnker utnyttja denna mjlighet s kan man anvnda tiden till att ta igen andra rester som inte har lmnats in nnu.

Till min frga nu:
Jag r ganska dlig i skolan och behver gra den hr presentationen imorn 4/6 fr att f E i kursen. dock frstr jag inte mycket av vad uppgiften gr ut p. r det ngon som skulle kunna hjlpa till att frklara och ge exempel om vad jag ska prata om s vore de guld!! tack p frhand.
Citera
2013-06-03, 18:27
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trackx
1) en tes (ett pstende som uttrycker en uppfattning, sikt eller liknande)
2) tre argument som bygger p fakta nmn i korthet kllan
3) konkreta exempel
Tycker du att den absoluta yttrandefriheten kan existera? Det r en ganska enkel utgngspunkt att jobba sig vidare frn, om du inte redan har ngon id annars. Ja/nej. D har du din tes. Argumenten kommer nog naturligt. Fr ja har du t.ex individansvar och fr nej kan du kanske ta upp HMF.

Konkreta exempel r vl kanske lite knepigare. Ngot som r aktuellt r vl fildelning och yttrandefrihet, allts att antipiratorganisationer vill ha mer operatransvar fr att stoppa fildelning och att det kan ha negativ inverkan p yttrandefriheten i framtiden. Jmfr med lagstiftningen om brevhantering, vilken jag inte minns vad den heter. Om brevsekretess iallafall, att det inte r okej fr budbraren att vara annat n budbrare fr meddelandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in