• 3
  • 4
2013-06-05, 22:58
Medlem
kitschlemurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valari
I det här fallet håller mitt resonemang och om du ens läst vad jag skrev så skulle du förstå, det var ju en person i tråden som skrev att han var orsaken till den ALLRA första olyckan (Olyckan precis innan bussolyckan 500 meter framför). Han erkände till och med att han brustit i sin uppmärksamhet. Så med det menar jag att bussolyckan troligtvis inte hade inträffat om det inte var som så att köbildning för den andra första olyckan hade skapats, hänger du med? Alla 3 olyckor hänger ihop och är i direkt samband till den första olyckan.

Rent krasst kan du ju dra det där hur långt som helst.

Att man ansvarig för en enskild händelse innebär ju inte att man är personligt ansvarig för allting som händer därhän. Någonstans på vägen måste man ju kunna kräva personligt ansvar utav andra.

En bilförare skall kunna stanna framför ett förutsägbart hinder, och i min värld är en stillastående fordon på en motorväg ett hinder man skall hinna uppfatta, att det stillastående fordonet står stilla pga av en annan olycka är absolut ingen ansvarsbefrielse för den bilförare som kör in i det stillastående fordonet.

Jag förstår hur du tänker, men tycker samtidigt du slår lite knut på dina egna tankar.

Att ett händelseförlopp är resultatet utav en persons agerande, ja, men att denna är ansvarig för allt som händer därefter, nej. Det är en jävla skillnad.
Citera
2013-06-05, 23:51
Medlem
Hej,
Jag var med i själva buss olyckan, är en av skoleleverna, och jag ser att ni skriver att ni inte tycker att lastbilschauffören var någon hjälte. Visserligen var det han som inte var uppmärksam nog från början och om han skulle vart det skulle olyckan inte hänt men om han inte skulle lyckats väja lastbilen så skulle några av mina klasskamrater inte vara vid livet nu och det kanske inte jag heller skulle varit. Så för oss är han faktiskt lite av en hjälte ändå.
Citera
2013-06-06, 00:35
Medlem
upsteppers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Vägarbete, köbildning vid avfartsramp/påfartsramp, omkörande lastbilar som sänker farten i vänsterfilen, dålig sikt, dåligt väglag, motorhaveri, punktering, något slag av anfall som fått en förare att tvingas snabbt stanna (hjärtattack osv), skräp på vägen, vilddjur på vägena, olycka osv. Finns gott om anledningar till att någon behöver stanna/bromsa in hårt på en motorväg. Så pass många att ingen person med självbevarelsedrift och sunt förnuft skulle köra 10-20 meter bakom en annan bil i 110 som man ser varje dag.

Instämmer till fullo, för korta avstånd är en orsak till många krockar på motorväg,
stora seriekrockar har rapporterats från Tyskland, Italien, Frankrike, Holland,
ser likadant ut i många länder, tyvärr.
Citera
2013-06-06, 00:45
Medlem
upsteppers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myran1754
Hej,
Jag var med i själva buss olyckan, är en av skoleleverna, och jag ser att ni skriver att ni inte tycker att lastbilschauffören var någon hjälte. Visserligen var det han som inte var uppmärksam nog från början och om han skulle vart det skulle olyckan inte hänt men om han inte skulle lyckats väja lastbilen så skulle några av mina klasskamrater inte vara vid livet nu och det kanske inte jag heller skulle varit. Så för oss är han faktiskt lite av en hjälte ändå.

Självklart är han er hjälte, det kunde gått riktigt illa, bra beslut i situationen som uppkom,
kanske att avståndet till framförvarande fordon var för kort så det också var en del av problemet.

Avståndet mellan bussarna verkar heller inte varit tillräckligt.
Citera
2013-06-06, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valari
Med andra ord är du också skyldig till det dödsfall som senare under dagen skedde pga. köbildning.
Varför anser jag då det?
Jo, för om inte ni hade krockat så hade i sin tur inte bussarna krockat, bussarna krockade antagligen för att det blev köbildning efter er olycka eller helt enkelt mycket förvirrade förare som saktar ner på motorvägen då det ligger 2 bilar i diket och alla vill titta/filma med sina mobiler, pang så smäller bussarna in i varandra. Scenario 3 är då bussolyckan orsakar en brutal kö, den köbildning som bildas i timmar orsakar den senare dödsolyckan.
Den köbildning som aldrig orsakats om inte den (din) första olyckan hade skett. Det jag säger låter nog väldigt brutalt, men det är min teori och det är vad jag kommer TRO om ingen annan säger något som motbevisar det. Varför skulle annars bussen som blev påkörd bakifrån ens behöva bromsa in på en fin rak motorväg som det är...

Det du säger låter inte alls brutalt, låter bara som att du är extremt dum i huvudet :P
Citera
2013-06-07, 21:58
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myran1754
Hej,

Polisen säger: Lastbilschaufför orsakade olyckan
http://na.se/nyheter/orebro/1.210249...sakade-olyckan
Citera
2013-06-07, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender
Polisen säger: Lastbilschaufför orsakade olyckan
http://na.se/nyheter/orebro/1.210249...sakade-olyckan

Ja, det stämmer. Flera av oss såg lastbilen åka ut i skogen innan vi blev påkörda av bussen bakom.
Citera
2013-06-08, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejsvejsan
Det du säger låter inte alls brutalt, låter bara som att du är extremt dum i huvudet :P

Personliga angrepp biter inte på mig så försök med någon annan Har du inget bättre att säga? Jag sa endast min åsikt och jag har all rätt att tycka vad jag vill, ouppmärksamma förare i trafiken har inget där att göra, enligt MIG.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in