Citat:
Bra gissat. Kommer så här i efterhand inte ihåg det exakta händelseförloppet men tappade iaf fokus på vägen någon sekund för länge, har för mig att jag blev bländad och samtidigt så ringde en mobil eller så var det något med stereon som jag koncentrerade mig på istället.
När jag tittade upp på vägen igen hade jag 3-5 meter kvar till bilen framför, bromsade och styrde undan men lyckades låsa hjulen så min bil gick rakt in i framförvarande bil och skickade över den till motsatt körbana och jag åkte ner i diket på högersidan och fick stopp mot viltstängslet.
Vi båda förare klarade oss bra men gick med på att följa med till sjukhuset för kontroll.
Jag orsakade alltså morgonens första olycka, ca 5 minuter innan bussarna kolliderade.
När jag tittade upp på vägen igen hade jag 3-5 meter kvar till bilen framför, bromsade och styrde undan men lyckades låsa hjulen så min bil gick rakt in i framförvarande bil och skickade över den till motsatt körbana och jag åkte ner i diket på högersidan och fick stopp mot viltstängslet.
Vi båda förare klarade oss bra men gick med på att följa med till sjukhuset för kontroll.
Jag orsakade alltså morgonens första olycka, ca 5 minuter innan bussarna kolliderade.
Med andra ord är du också skyldig till det dödsfall som senare under dagen skedde pga. köbildning.
Varför anser jag då det?
Jo, för om inte ni hade krockat så hade i sin tur inte bussarna krockat, bussarna krockade antagligen för att det blev köbildning efter er olycka eller helt enkelt mycket förvirrade förare som saktar ner på motorvägen då det ligger 2 bilar i diket och alla vill titta/filma med sina mobiler, pang så smäller bussarna in i varandra. Scenario 3 är då bussolyckan orsakar en brutal kö, den köbildning som bildas i timmar orsakar den senare dödsolyckan.
Den köbildning som aldrig orsakats om inte den (din) första olyckan hade skett. Det jag säger låter nog väldigt brutalt, men det är min teori och det är vad jag kommer TRO om ingen annan säger något som motbevisar det. Varför skulle annars bussen som blev påkörd bakifrån ens behöva bromsa in på en fin rak motorväg som det är...