2013-06-04, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av opdevloerhoer
Bra gissat. Kommer så här i efterhand inte ihåg det exakta händelseförloppet men tappade iaf fokus på vägen någon sekund för länge, har för mig att jag blev bländad och samtidigt så ringde en mobil eller så var det något med stereon som jag koncentrerade mig på istället.

När jag tittade upp på vägen igen hade jag 3-5 meter kvar till bilen framför, bromsade och styrde undan men lyckades låsa hjulen så min bil gick rakt in i framförvarande bil och skickade över den till motsatt körbana och jag åkte ner i diket på högersidan och fick stopp mot viltstängslet.

Vi båda förare klarade oss bra men gick med på att följa med till sjukhuset för kontroll.

Jag orsakade alltså morgonens första olycka, ca 5 minuter innan bussarna kolliderade.

Med andra ord är du också skyldig till det dödsfall som senare under dagen skedde pga. köbildning.
Varför anser jag då det?
Jo, för om inte ni hade krockat så hade i sin tur inte bussarna krockat, bussarna krockade antagligen för att det blev köbildning efter er olycka eller helt enkelt mycket förvirrade förare som saktar ner på motorvägen då det ligger 2 bilar i diket och alla vill titta/filma med sina mobiler, pang så smäller bussarna in i varandra. Scenario 3 är då bussolyckan orsakar en brutal kö, den köbildning som bildas i timmar orsakar den senare dödsolyckan.
Den köbildning som aldrig orsakats om inte den (din) första olyckan hade skett. Det jag säger låter nog väldigt brutalt, men det är min teori och det är vad jag kommer TRO om ingen annan säger något som motbevisar det. Varför skulle annars bussen som blev påkörd bakifrån ens behöva bromsa in på en fin rak motorväg som det är...
Citera
2013-06-04, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuch
Antar att en tankbil kan ha lite längre stoppsträcka än en skolbuss...
Nej, inte i bra väglag. En lastbil kan visserligen väga mer men de extra hjulen kompenserar mycket för detta (i detta fallet vägde dom antagligen ungefär lika mycket då han var olastad). I aftonbladets artikel går de även läsa att han körde nära 90 som påpekat av andra är för fort, max 80 gäller för honom. Där går också läsa att han låg bakom bussen innan de blev inbromsningar så de är inte frågan om någon som kört om och snabbt bromsat in. Han hade nog bättre bromssträcka än bussen då han har mer än de dubbla antalet hjul i marken, alla utrustade med bromsar.

Inte mer hjälte än en rånare med pistol som avstår från att skjuta sina rånoffer. Han orsakade en livsfarlig situation genom att köra vårdslöst och hade tur denna gången, det är helt sjukt hur man kan hylla detta. "Fler såna på vägarna!", "Ett föredöme för alla chaufförer" osv. Helt galet.

Med 1,5 sekunds avstånd (ca 35 meter vid 85 knyck), som jag blivit informerad av en trafikpolis är gränsen där dom börjar dra kort från tung trafik (1 sek för personbilar) hade han troligen både hunnit reagera, få ner farten och väja ner i diket utan att åka in i en skog. I detta fallet var det knappt så han hade tid att väja och hade full fart ut i diket. Eftersom han inte drog med sig någon annan i sitt felagerande (kanske nån koreaner/ungar fick glassplitter på sig dock då han toucha bussen) så kan man väl säga att det är "even", men knappast hjälte. Han borde haft minst 2-3 sekunder iaf. Hjältar är alla lastbilschaufförer som varje dag kör på vägarna utan att olyckor sker trots en hel del galna manövrar från omgivningen.

Men jag tror han själv vet om detta, bara aftonblaskan som vrider på det för att sälja, han kan mycket väl sagt att han gjorde fel till aftonbladet men dom valde kanske inte att ta med detta så jag säger inte att han är någon stor hycklare.
Citera
2013-06-04, 19:25
Medlem
kitschlemurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86

Men jag tror han själv vet om detta, bara aftonblaskan som vrider på det för att sälja, han kan mycket väl sagt att han gjorde fel till aftonbladet men dom valde kanske inte att ta med detta så jag säger inte att han är någon stor hycklare.

Exakt, man skall överhuvudtaget vara försiktig med att döma någon enbart på vittnesuppgifter som framkommit i media i allmänhet och Aftonbladet i synnerhet. Journalisten skiter fullständigt i Johan, de vill ha sin story, "nästan 90 km/h", kan lika gärna innebära att han faktiskt uppgett 80 km/h. För det är ju faktiskt bara 10 km/h ifrån, "nästan" alltså. Han lär ju inte heller ha någon aning om att det satt skolbarn i bussen, som någon skrev tidigare, ren självbevarelsedrift att väja.

Men åter igen, baserat på de uppgifter som finns tillgängliga nu, verkar det ju inte bättre än att uppsikten framåt brustit på något sätt.
Citera
2013-06-04, 19:29
Medlem
zaaph1s avatar
Farsan hade tydligen dragit ur den avlidne ur bilen.. Inte träffat han än men han hade sett krocken och allt så kan se vad han säger så kanske jag kan bidra med något till tråden
Citera
2013-06-04, 19:37
Medlem
Jaja , så går det till på "Svenskt Vägdagis" !
Varför ska folk hålla på med att riskera livet på andra , helt oskyldiga och förmodligen ansvarskännande vägresande? Kan dom inte bara hitta någon bra bergvägg att dra in i - alldeles på egen hand istället!

Och att trafiken ALDRIG leds om i rättan tid vid slika olyckor är ju bara....svenskt FÅNIGT. Helt onödigt att folk ska behöva bli stående timmavis, bara för att några whachos har råkat åstadkomma en krock.....
Citera
2013-06-04, 20:52
Bannlyst
Chauffören hade änglavakt enligt aftonbladet

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16900780.ab

kanske i dubbel benämning med tanke på valet av tröja?

http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/...bc/johan01.jpg
Citera
2013-06-04, 23:51
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valari
Med andra ord är du också skyldig till det dödsfall som senare under dagen skedde pga. köbildning.
Varför anser jag då det?
Jo, för om inte ni hade krockat så hade i sin tur inte bussarna krockat, bussarna krockade antagligen för att det blev köbildning efter er olycka eller helt enkelt mycket förvirrade förare som saktar ner på motorvägen då det ligger 2 bilar i diket och alla vill titta/filma med sina mobiler, pang så smäller bussarna in i varandra. Scenario 3 är då bussolyckan orsakar en brutal kö, den köbildning som bildas i timmar orsakar den senare dödsolyckan.
Den köbildning som aldrig orsakats om inte den (din) första olyckan hade skett. Det jag säger låter nog väldigt brutalt, men det är min teori och det är vad jag kommer TRO om ingen annan säger något som motbevisar det. Varför skulle annars bussen som blev påkörd bakifrån ens behöva bromsa in på en fin rak motorväg som det är...
Det där resonemanget håller helt enkelt inte.

Köbildningar uppstår titt som tätt och av en mängd olika orsaker och man kan inte beskylla dem som orsakar kön för att orsaka efterföljande olyckor.

Ansvaret ligger naturligtvis på dem som inte håller sådan fart, avstånd och uppmärksamhet att de kan bromsa/väja i tid.

Med ditt resonemang skulle t ex vägarbetare (eller kanske deras chefer eller kanske politikerna som tagit besluten) vara skyldiga till de skador som uppstår när olyckor uppstår vid de köbildningar som vägarbeten orsakar.
Citera
2013-06-05, 20:05
Medlem
Citat:
Varför skulle annars bussen som blev påkörd bakifrån ens behöva bromsa in på en fin rak motorväg som det är...
Vägarbete, köbildning vid avfartsramp/påfartsramp, omkörande lastbilar som sänker farten i vänsterfilen, dålig sikt, dåligt väglag, motorhaveri, punktering, något slag av anfall som fått en förare att tvingas snabbt stanna (hjärtattack osv), skräp på vägen, vilddjur på vägena, olycka osv. Finns gott om anledningar till att någon behöver stanna/bromsa in hårt på en motorväg. Så pass många att ingen person med självbevarelsedrift och sunt förnuft skulle köra 10-20 meter bakom en annan bil i 110 som man ser varje dag.
Citera
2013-06-05, 20:52
Medlem
VissenBuske1987s avatar
Gött att det gick eraltivt bra iaf!

R.I.P!
Citera
2013-06-05, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Det där resonemanget håller helt enkelt inte.

Köbildningar uppstår titt som tätt och av en mängd olika orsaker och man kan inte beskylla dem som orsakar kön för att orsaka efterföljande olyckor.

Ansvaret ligger naturligtvis på dem som inte håller sådan fart, avstånd och uppmärksamhet att de kan bromsa/väja i tid.

Med ditt resonemang skulle t ex vägarbetare (eller kanske deras chefer eller kanske politikerna som tagit besluten) vara skyldiga till de skador som uppstår när olyckor uppstår vid de köbildningar som vägarbeten orsakar.

I det här fallet håller mitt resonemang och om du ens läst vad jag skrev så skulle du förstå, det var ju en person i tråden som skrev att han var orsaken till den ALLRA första olyckan (Olyckan precis innan bussolyckan 500 meter framför). Han erkände till och med att han brustit i sin uppmärksamhet. Så med det menar jag att bussolyckan troligtvis inte hade inträffat om det inte var som så att köbildning för den andra första olyckan hade skapats, hänger du med? Alla 3 olyckor hänger ihop och är i direkt samband till den första olyckan.
Citera
2013-06-05, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Vägarbete, köbildning vid avfartsramp/påfartsramp, omkörande lastbilar som sänker farten i vänsterfilen, dålig sikt, dåligt väglag, motorhaveri, punktering, något slag av anfall som fått en förare att tvingas snabbt stanna (hjärtattack osv), skräp på vägen, vilddjur på vägena, olycka osv. Finns gott om anledningar till att någon behöver stanna/bromsa in hårt på en motorväg. Så pass många att ingen person med självbevarelsedrift och sunt förnuft skulle köra 10-20 meter bakom en annan bil i 110 som man ser varje dag.

Men läste du ens vad jag skrev? Har du läst tråden? Det är en person här i tråden (som är på ynka 2 sidor, det bör man kunna läsa) som skrev att han var orsaken till den första olyckan på grund av sin bristande uppmärksamhet, så det är alltså en person som skapat den första länken i dom 3 olyckorna. Om inte olycka 1 hade skett så hade inte olycka 2 med bussarna skett och om inte olycka 1 och 2 skett så skulle inte den senare dödsolyckan (efter dom långa timmarna med köande) ha skett. Jag var en av alla som köade och jag kom ändå cirka 45 min-1h efter bussolyckan men ingen omdirigering av trafiken hade gjorts, riktigt dåligt måste jag ju säga. Det var inte ens en skylt på avfarten innan, det absolut sämsta är att det är så sjukt lång sträcka mellan avfarterna så man har ingen chans att slippa köa.

Ska försöka ladda upp filmerna som jag tidigare lovat i tråden.
Citera
2013-06-05, 22:12
Medlem
Citat:
Men läste du ens vad jag skrev? Har du läst tråden? Det är en person här i tråden (som är på ynka 2 sidor, det bör man kunna läsa) som skrev att han var orsaken till den första olyckan på grund av sin bristande uppmärksamhet, så det är alltså en person som skapat den första länken i dom 3 olyckorna. Om inte olycka 1 hade skett så hade inte olycka 2 med bussarna skett och om inte olycka 1 och 2 skett så skulle inte den senare dödsolyckan (efter dom långa timmarna med köande) ha skett. Jag var en av alla som köade och jag kom ändå cirka 45 min-1h efter bussolyckan men ingen omdirigering av trafiken hade gjorts, riktigt dåligt måste jag ju säga. Det var inte ens en skylt på avfarten innan, det absolut sämsta är att det är så sjukt lång sträcka mellan avfarterna så man har ingen chans att slippa köa.

Ska försöka ladda upp filmerna som jag tidigare lovat i tråden.
Har du läst vad jag skrev?
Citat:
3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon
Gemensamma bestämmelser
2 § Avståndet till ett framförvarande fordon skall anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar. Avståndet skall också anpassas så att andra trafikanters omkörning underlättas.

Det är inte intressant vad som orsakade stoppet. Det sker regelbundet stopp på motorvägen av många anledningar och därför har vi regler som säger att man ska anpassa sin fart och avstånd så att man klarar av att bromsa i ett sånt läge. Minst 3 st klarade inte av detta denna gången (andra bussen, lastbilen som körde ut i skogen samt den sista lastbilschauffören som tog livet av en personbilist). Vad gör det för skillnad om det var en klantig ouppmärksam bilist som orsakade stoppet på motorvägen eller ett vägarbete? Eller om ett rådjur sprang ut, ska man då säga att det var rådjuret som orsakade krocken 10 minuter senare i kön?

Tänk att en fotgängare går ut på ett övergångsställe, en bil stannar men bilen bakom körde för nära och hinner inte stanna vilket resulterar i att denna kör in i första bilen. Är detta då fotgängarens fel? Bilen hade aldrig stannat om de inte vore för fotgängaren, och då hade aldrig olyckan skett. Det är så du resonerar just nu.

Ja, olyckorna i kön hade säkerligen inte skett om de inte vore för den ouppmärksamma klanten som orsakade stoppet från första början, men det gör inte honom delaktig till de olyckorna. Det är två olika saker, du försöker lägga skulden på honom för saker andra gjort fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in