2013-06-02, 22:28
Medlem
HasseBanans avatar
Ska man ta grytbitar eller stycka en fransyska?

Är bambuskott en väsentlig del av köttgrytan?
Citera
2013-06-02, 22:51
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan

Ja.
Nej.

Jag brukar köra på fransyska och skära den i lagom bitar, sedan fräsa lök och en klick dijonsenap, bryna köttet däri och sedan sjuda alltihop i ca 4 timmar tillsammans med bitar av morötter, rotselleri, palsternacka samt mörk öl och buljong. När köttet är mört slänger jag i hackade champinjoner, lite grädde och, om jag är på bra humör, lite persilja.
Citera
2013-06-02, 22:53
Medlem
Basfrostens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn
Ja.
Nej.

Jag brukar köra på fransyska och skära den i lagom bitar, sedan fräsa lök och en klick dijonsenap, bryna köttet däri och sedan sjuda alltihop i ca 4 timmar tillsammans med bitar av morötter, rotselleri, palsternacka samt mörk öl och buljong. När köttet är mört slänger jag i hackade champinjoner, lite grädde och, om jag är på bra humör, lite persilja.
Det där lät jättegott.

Själv brukar jag köra på mindre fint kött, tenderar att bli saftigare och mer tuggmotstånd.
Citera
2013-06-02, 23:05
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfrosten
Det där lät jättegott.

Själv brukar jag köra på mindre fint kött, tenderar att bli saftigare och mer tuggmotstånd.

Jag har fått mycket beröm för min köttgryta
Jag gillar fransyska, just för att det inte tappar i saftighet när man gör långkok; snarare tvärtom. Högrev undviker jag just för att det lätt blir torrt och tråkigt.

Vad för kött använder du?
Citera
2013-06-02, 23:15
Medlem
Basfrostens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilyn
Jag har fått mycket beröm för min köttgryta
Jag gillar fransyska, just för att det inte tappar i saftighet när man gör långkok; snarare tvärtom. Högrev undviker jag just för att det lätt blir torrt och tråkigt.

Vad för kött använder du?
Jag använder just högrev, men för att undvika torrheten slår jag ofta i en stor skvätt vin och ganska mycket smör, då blir det bra. Massor av rotfrukter är ett måste, de ska vara gjorda i ugn, palsternackor är smaskens till.
Citera
2013-06-03, 00:36
Medlem
rootswallers avatar
använder oftast högrev i köttgrytor, klart bäst. vidare förstår jag inte varför man skulle vilja ha bambuskott
Citera
2013-06-03, 01:15
Moderator
Neksnors avatar
Marinera gärna allt en dag eller så innan. Sedan stekt allt (kött och grönsaker) innan det läggs i en gryta där det får stå tills köttet är klart. Sedan flyttas köttet över till en ny gryta, de sönderkokta grönsakerna silas bort. In med köttet, och skyn, i kylen över natten. På serveringsdagen värms grytan och ny fräscha grönsaker förbereds i stekpanna innan de hamnar i grytan lagom till servering.
Citera
2013-06-03, 08:14
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan

Till att börja med så kan du kika på en befintlig tråd gällande grytor: https://www.flashback.org/t553499

Nej, det finns inga måsten när det gäller passande styckningsdetaljer. Du kan använda i stort sett vad som helst till en gryta. Visst funkar det med fransyska men den tenderar att i vissa fall bli torr. Av denna anledning kan det vara en bra idé att vinbräsera köttet.

Högrev är den detaljen som undertecknad använder allra oftast, exempelvis till gulasch och kalops. Nötbog funkar också. Orsaken är att högrev innehåller mer bindväv och fett som i slutändan ger grytan en mustigare och mjällare smak och konsistens.

Varför skulle bambuskott vara en väsentlig del av en gryta?!? Såvida du inte lagar kinesisk mat så ser jag ingen anledning att inkludera bambuskott över huvud taget.

~Paul~
Citera
2013-06-13, 15:02
Medlem
Dirges avatar
Kör alltid med högrev såvida man inte ska göra en typ lammgryta. Sedan mycket stekt lök som fått fin färg och lite vatten i pannan efteråt för att ta tillvara på lökskyn, sedan är det viktigt att köttet får fin färg och även efter det ha vatten och ta reda på skyn. Sedan är ju alltid kalvfond,köttbuljongtärningar viktigt för att få grytan mustigare. Ett bra rött vin ca 1 flaska till 1.5 kg kött. Lagerblad,morötter och brynta champinjoner är gott att blanda ner. Sedan tycker jag det är viktigt att skumma av proteinskummet som uppstår efter en stund innan man pressar ner t.e.x vitlök och andra kryddor. Någon msk socker skadar heller inte för att lyfta fram smakerna tillsammans med 1 msk tomatpuré.
Ok nu börjar detta mer och mer likna en bourgundisk köttgryta men den är min favorit och då gärna med lite stekt bacon, purjolök och strimlade citronskal.Spä på vatten så det precis täcker och låt sjuda i ca 2 timmar sedan reda av lite för att få den lite tjockare.

Lycka till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in