Nostradamus profetior r ju skrivna p ett stt som gr att tolka lite hur som helst.. det r oftast eftert, som ngon pressar in en av verserna s att den lite lngskt passar p ngon historisk hndelse. I de 2-3 populra Nostradamus bcker jag lst, s r det frapperande hur mycket av 1900talets historia han tycks ha sysselsatt sig med.. det borde ha varit av ganska perifert intresse p hans tid
Av de "trffar" han hade under sin egen levnad, s tolkar jag att han trots allt hade ngon paranormal frmga - men censuren/kyrkan frbjd vl honom att ge ut profetiorna i klarsprk, s han censurerade & blandade ordningsfljden. Resultat; han kunde lika grna ha struntat i att ge ut boken.. Bara myror i huvet p mnga generationer frustrerade svrmare & tolkare.
En annan sak r att jag tvivlar p s lnga frutsgelser - jag tror p mnniskans fria vilja, efter sin natur & frutsttningar. Naturen & frutsttningarna ger en huvudstrm fr historien som vi kan navigera i med vr fria vilja. Frutsgelser kan d vara mnade fr att varna - det gr att stoppa en frutspdd katastrof OM vi gr bot & bttring.
Frresten, ang. Nostradamus.. Kanske Walter Semkiw har rtt - d r gamle Nosse ter hr p jorden, fast nu som den mediale amerikanen Hans Christian King
http://www.johnadams.net/cases/sampl...mus/index.html
Kanske bara att frga honom om han kan meditera fram ngot minne av vad han egentligen menade d?