2013-06-02, 20:18
Medlem
Har märkt att när jag ser min portföljs värde utveckling så beräknas det utan att inkludera utdelningar. Detta leder till att utvecklingen ser ut att vara lägre än i verkligheten. För exempel om det finns en aktie som alltid har kursen 100 kr och dela ut 5 kr varje år så är utvecklingen 5%. Efter ett år så har 100 kr blivit 105 kr men kursen är fortfarande 100 kr så utvecklingen som visas är 0%.

Varför kan man inte få ser den faktiska utvecklingen på sin portfölj utifrån vad man stoppar in total och vad tillgångarna är värda? Ofta återinvestera man utdelningarna i nya värdepapper vilket gör det svår att själv räkna ut. I exemplet ovan skulle värdet öka med 5% varje år men kurvan kommer att visa 0%. Om man har fonder som återinvesteras automatiska så finns detta inbakat i fondkursen så antar jag att man slipper detta problem men ofta har man båda fonder och aktier i sin porfölj.
Citera
2013-06-02, 20:29
Medlem
MeanMEs avatar
Skillnad mellan utveckling och avkastning av en portfölj.
Citera
2013-06-02, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Varför kan man inte få ser den faktiska utvecklingen på sin portfölj utifrån vad man stoppar in total och vad tillgångarna är värda? Ofta återinvestera man utdelningarna i nya värdepapper vilket gör det svår att själv räkna ut.

Olika mäklare redovisar portföljutvecklingen på olika sätt. Vissa mindre bra än andra.
Själv föredrar jag att skriva ner alla insättningar och sedan veckovis räkna ut och skriva ner utvecklingen/avkastning.
Citera
2013-06-02, 23:43
Medlem
Det är bara att gå in och se vad varje aktie delade ut i sig. Ändre anskaffningsvärde till anskaffningsvärde - utdelning och wips , du har det "korrekta" värdet, beroende på hur man ser det.
Citera
2013-06-03, 17:19
Medlem
Hertigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryR
Det är bara att gå in och se vad varje aktie delade ut i sig. Ändre anskaffningsvärde till anskaffningsvärde - utdelning och wips , du har det "korrekta" värdet, beroende på hur man ser det.

Hur ändrar man anskaffningsvärde? När jag går in på avanza och försöker göra det via "Mina sidor" -> "Ändra inköpskostnad" får jag inte upp några alls i listan.
Citera
2013-06-05, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hertigen
Hur ändrar man anskaffningsvärde? När jag går in på avanza och försöker göra det via "Mina sidor" -> "Ändra inköpskostnad" får jag inte upp några alls i listan.

Jag kör dessvärre via Swedbank, vet inte hur det ser ut med Avanza, även om jag gärna ser att någon som har Avanza och vet kommenterar detta, då jag kommer byta inom viss tid.
Citera
2013-06-07, 09:30
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:

Hej,
Hos oss kan man själv lägga in en anskaffningskostnad, enligt tillvägagångssättet du nämner, på de aktier man har flyttat in till oss då anskaffningskostnaden från den andra banken i regel inte flyttas med.

Har man däremot köpt sina aktier hos oss så uppdateras anskaffningsvärdet automatiskt. Vi anser att anskaffningsvärdet för våra kunder visas korrekt och att man därför inte ska ändra på detta.

//Sanna, Avanza Bank
Citera
2013-06-07, 15:56
Medlem
Hertigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej,
Hos oss kan man själv lägga in en anskaffningskostnad, enligt tillvägagångssättet du nämner, på de aktier man har flyttat in till oss då anskaffningskostnaden från den andra banken i regel inte flyttas med.

Har man däremot köpt sina aktier hos oss så uppdateras anskaffningsvärdet automatiskt. Vi anser att anskaffningsvärdet för våra kunder visas korrekt och att man därför inte ska ändra på detta.

//Sanna, Avanza Bank

För att förtydliga; det går alltså inte att ändra anskaffningskostnaden?
Citera
2013-06-07, 16:16
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
För att förtydliga; det går alltså inte att ändra anskaffningskostnaden?

Nej, det är helt rätt
I regel gör vi inte detta.

/Sanna, Avanza Bank
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in