2013-06-02, 16:33
Medlem
Hej!
Det är så att jag har en ganska ny skuld hos kronofogden på grund av mitt spelberoende. Jag har läst att kronofogden tar skatteåterbäringen efter en utmätning. Men Fogden har inte gjort någon utmätning ännu. Tror det lär dröja ett par månader till innan de hör av sig angående detta. Enda kontakt jag haft med kronofogden är angående en liten skuld som är betald och genom delgivningskvittona jag har skickat in.

Så nu är frågan, kommer jag få skatteåterbäringen nu i veckan/eller nästa vecka? Är det någon som vet datum förresten? När pengarna ska landa på kontot?

Någon som varit med om detta? Eller har information kring hur det ser ut med utbetalning från skatteverket innan utmätning?

Tack!
Senast redigerad av Hejhejss 2013-06-02 kl. 16:36.
Citera
2013-06-02, 16:37
Medlem
Matärgotts avatar
Jag har även jag haft skulder hos kronofogden pga spelmissbruk. Har massa skulder nu men inga hos fogden som tur är. Vad jag förstått det som så får man aldrig skatteåterbäring så länge du har en registrerad skuld hos KF utan hela summan går direkt till KF för att de ska kunna betala tillbaka dina skulder.

Men om skulden inte är registrerad än så lär du väl få pengarna.

Men oss missbrukare i mellan.. är det inte bättre att KF får pengarna annars spelar du väl bara upp dom, även om det kanske inte är planen idag.
Citera
2013-06-02, 16:37
Medlem
JapanKinas avatar
Om du har anmält ditt konto till Skatteverket tidigare så får du utbetalning direkt till det kontot.

Det kanske är en god idé att kontakta Skatteverket och säga att du har en skuld hos kronofogden så kan de eventuellt lösa så att du betalar av den mot Kronofogden?
Citera
2013-06-02, 16:41
Medlem
Om ingen utmätning är gjord så får du pengarna.
Annars = Skattepengarna går till fogden!
Citera
2013-06-02, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JapanKina
Om du har anmält ditt konto till Skatteverket tidigare så får du utbetalning direkt till det kontot.

Det kanske är en god idé att kontakta Skatteverket och säga att du har en skuld hos kronofogden så kan de eventuellt lösa så att du betalar av den mot Kronofogden?

Mitt konto har varit registrerad hos skatteverket i flera år. Jag deklarerade någon gång i april tror jag. Betyder detta att jag kommer att få pengarna?

Saken är den att jag behöver pengarna, inte för att spela, utan för att jag har flyttat för att jag har fått högre lön på annan ort. Detta för att jag ska kunna betala tillbaka det så fort som möjligt. Saken är den att jag inte har något vidare startkapital nu, vilket jag behöver för att komma igång. Så i ett längre perspektiv behöver jag dessa pengar för att snabbare betala av skulderna.
Citera
2013-06-02, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matärgott
Jag har även jag haft skulder hos kronofogden pga spelmissbruk. Har massa skulder nu men inga hos fogden som tur är. Vad jag förstått det som så får man aldrig skatteåterbäring så länge du har en registrerad skuld hos KF utan hela summan går direkt till KF för att de ska kunna betala tillbaka dina skulder.

Men om skulden inte är registrerad än så lär du väl få pengarna.

Men oss missbrukare i mellan.. är det inte bättre att KF får pengarna annars spelar du väl bara upp dom, även om det kanske inte är planen idag.

Vad härligt att höra att du löst skulderna hos fogden! Bra jobbat!

Nej för tillfället är det inte bättre om KF får pengarna. Jag har startat nytt liv med ett nytt arbete (högre lön). Jag behöver pengarna för att ha ett litet litet startkapital i nya staden. När det gäller mitt spelande är det inte så stor risk jag spelar bort de. Detta då jag tillsammans med min sambo, eller ja hon är min särbo nu, och min familj styrt upp min ekonomi rätt hårt. Vilket gör att det är jävligt svårt att spela för mig.
Citera
2013-06-02, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cadaverass
Om ingen utmätning är gjord så får du pengarna.
Annars = Skattepengarna går till fogden!

Ok! Tack för svar. Det betyder att jag lär få pengarna i veckan
Citera
2013-06-03, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejss
Ok! Tack för svar. Det betyder att jag lär få pengarna i veckan

Enligt kronofogden själv kommer det brevet i efterhand.

se : http://www.kronofogden.se/13926.html

"Har du skulder kommer Skatteverket i första hand överföra pengarna till oss för att minska din skuld."

Jag skulle bli väldigt förvånad om du fick några skattepengar utbetalda.
Citera
2013-06-08, 01:08
Medlem
hur gick det TS, fick du skatteåterbäringen eller ej?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in