2013-06-02, 16:08
Medlem
Ingenieurs avatar
Jag menar att reklambranschen orsakar oss stora psykiska skador, vilka i många fall leder till självmord. "Vad är detta för sjuk överdrift?" kanske ni tänker. Men det är också svårt att förstå varför människor med till synes jättebra liv får depressioner och tar självmord, eller hur? Även om man inte fått en depression så är det högst sannolikt att marknadsföringen ändå drabbat ens psykiska tillstånd negativt.

Lite info om självmord: LÄNK

Marknadsföringsteknikerna har länge varit sofistikerade, men de blir hela tiden mer och mer avancerade. Man kanske tror att man är opåverkad för att "man skulle köpt den ändå", eller att man bevisligen är opåverkad för att man inte köpt den marknadsförda produkten.
I båda fallen har man fel.

Dagens marknadsföring går i princip endast ut på att påverka våra undermedvetna. Tanken är att manipulera oss till att göra ogenomtänkta beslut. Borde detta vara lagligt? Kan jämföras med marknadsföring som endast syftar till att upplysa om en ny produkt, men sällan görs detta utan avancerade manipuleringsmetoder.

Jag ska dra några exempel på modern marknadsföring som förklarar vad jag menar med ovanstående.

En vanligt förekommande typ av manipulation är att koppla samman sin produkt med en identitet, och marknadsföra identiteten snarare än produkten. Ni känner igen reklamtypen. En kvinna som är precis som en lyckad kvinna ska vara idag: smal, trendig och populär, står där med sitt paket Kellog's k-special. Man skapar en undermedveten koppling mellan denna produkt och denna framgångsrika kvinna.
Det värsta är inte att man går och slösar sina surt förvärvade slantar på den där sketna, söndersockrade produkten (17 % socker...) och undermedvetet tror att man ska bli smal och populär (den undermedvetna kopplingen verkar när man står där vid hyllan och ska välja flingor). Det värsta är att Kellogs har övertygat oss om hur en framgångsrik människa är. Lever du inte upp till detta übermensch-ideal som presenteras i reklamfilmen så är du otillräcklig. Du kommer omedvetet att jämföra dig med denna person om du ligger inom målgruppen, oavsett om du köper produkten eller inte
Kellogs klarar inte själva av att etablera sin övermänniska som ditt ideal, men som "tur" är så har de hjälp av mängder av andra företag som drar i samma riktning. Denna typ av marknadsföring har som mål att få dig att känna dig otillräcklig. Är du nöjd med dig själv och ditt liv så kan man inte manipulera dig att köpa skiten.
För högt ställda ideal är orsaken till att så många känner sig otillräckliga. Marknadsföringen är nästan ensamt skyldig till att etablera dessa übermensch-ideal.

En annan form av manipulation är att koppla ihop produkten med en känsla, till exempel glädje. Ett exempel på en sådan är denna: http://www.youtube.com/watch?v=Ebqq4O92yGo
Målgruppen är stressade föräldrar, gärna sådana som har lite problem i familjen. "Köp en burk toffifee så blir hela familjen lycklig och ni blir avslappnade" hamras in i våra undermedvetna.
Man blir såklart inte lyckligare av detta. Snarare kan man bli mindre lycklig pga besvikelsen när toffifee-burken inte levde upp till de undermedvetna förväntningarna och gjorde familjen lycklig.
Även i denna film kan man se att ett ideal presenteras, och att man som förälder kan tänkas vara misslyckad om ens familj inte är så lycklig och problemfri som i filmen. Men det är inte alls så starkt som i förra exemplet.

Ytterligare en form är att presentera sin produkt som en lösning på ett problem. Det krävs såklart att problemet är vida utbrett. Marknadsföringen är inte per definition falsk, att presentera sin isskrapa som lösning på problemet "frostiga vindrutor" är inte oärligt. Men även här missbrukas tekniken.
Exempel: Problem: Din man "ser" dig inte. S.k. "Lösning": Köp kellog's special-k.
http://www.youtube.com/watch?v=-mwVKTASmqQ
Problemet kvarstår, och istället för att söka en riktig lösning för att få fart på förhållandet har man köpt en produkt som inte löser någonting. Snart nog kommer väl en reklam som lanserar en annan quick-fix och relationsproblemen fortsätter.

Ovanstående är välkända och vanligt förekommande manipulations-/marknadsföringsmetoder. Det finns många många fler, som är betydligt mer avancerade och svårare att värja sig emot... Storföretag som H&M, Coca-cola och Apple lägger ner sanslösa summor på marknadsföring, och vi konsumenter ligger garanterat ljusår bakom i utvecklingen.

Två av ovanstående exempel riktar sig enbart mot kvinnor. Det är ingen slump, majoriteten av all marknadsföring riktar sig till kvinnor. Sannolikt beror detta på att *varning, generalisering* kvinnor är mer lättmanipulerade, och därmed blir denna marknadsföring mer lönsam. Dock är givetvis även män utsatta för detta. Exempel, köp en coca-cola zero så får du massa tjejer: http://www.youtube.com/watch?v=oIT5R-TdSHs
Även om denna reklam är uppenbar, så kommer den påverka dig. Bevis: Skulle du få frågan om du tror att detta kan hända, skulle du svara "nej, det är omöjligt. De vill bara göra en spektakulär film".
Ändå kostar det coca-cola snuskiga summor att sända ut detta. Genomskådar ditt undermedvetna storyn? Ditt undermedvetna är skapat för att analysera omgivningen i en stenåldersgrotta och är överhuvudtaget inte kapabelt att reflektera kring att detta är en fiktiv händelse. Från det undermedvetnas perspektiv hade du lika gärna kunnat bevittna händelsen från bordet bredvid.

För den som inte känner till så mycket om det undermedvetna så blev det nog för flummigt ungefär här. Jag lägger därför in en länk och ett citat som borde få de flesta att förstå vilken makt det undermedvetna har.
Citat:
Av informationen från sinnesorganen är vi bara medvetna om cirka en miljondel
http://sv.wikipedia.org/wiki/Omedvetet
Läs gärna om det omedvetna, man har mycket nytta av att känna till hur det fungerar.

Precis som man förbjuder skadliga konserveringsmedel och liknande i livsmedelsprodukter, borde man förbjuda skadlig marknadsföring. Varför ska det vara förbjudet för företag att begå övergrepp mot vår fysiska hälsa, men inte vår psykiska?
Mina förslag är:
1. Att begreppet "vilseledande marknadsföring" vidgas rejält, till att omfatta all marknadsföring som försöker vilseleda människor, inte bara uppenbara lögner.
2. Att all marknadsföring som är skadlig för människors mentala hälsa förbjuds. Sådana metoder ska inte definieras, utan en generell formulering ska gälla. Detta eftersom företagen lätt utvecklar nya metoder när de gamla blivit förbjudna. Jämför med byråkratins kamp mot nya drogsorter.

Marknadsföringsdomstolen får döma, och man måste säkerställa att de har tillgång till kompetens för att bedöma marknadsföringens eventuella skadeverkningar.

Effekterna skulle bli att marknadsföring mer skulle handla om att informera om nya produkter, istället för att manipulera oss till att köpa skit vi inte behöver. Konsumtionssamhället skulle såklart få sig en allvarlig törn, men vad fan spelar det för roll? Folk mår bättre utan iphone 11 och coca-cola light.

Vad tycker ni? Diskussion:
Håller ni med i min beskrivning av marknadsföringens skadeverkningar?
Går det att reglera som jag beskriver? Andra förslag på åtgärder för att motverka/stoppa den skadliga marknadsföringen?
Andra tankar kring trådstarten och andras inlägg?
Senast redigerad av Ingenieur 2013-06-02 kl. 16:35.
Citera
2013-06-02, 16:15
Medlem
Förbjud judar att använda all form av media.
Citera
2013-06-02, 16:24
Medlem
Bra analys och jag tror säkert det stämmer. Att spela på människors känslor och önskan om "det perfekta livet" bara man konsumerar verkar funka bra på många. Dock har jag personligen svårt att se mig som en av dessa. Jag avskyr reklam mer än pesten och de gånger jag inte kan undvika den gör jag en mental notering att aldrig köpa just den produkten.

Sen är jag, som jag nämnt i tidigare inlägg, inte intresserad av konsumtion och statusprylar utan har en väldigt pragmatisk hållning till livets nödtorft. Jag impulshandlar aldrig skräp som jag inte behöver. Alla mina inköp sker efter noggrant övervägande av mitt behov, jämförande av priser och kvalitét.

Jag är förmodligen en reklammakares största mardröm
Citera
2013-06-02, 16:44
Medlem
Ingenieurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bla40
Bra analys och jag tror säkert det stämmer. Att spela på människors känslor och önskan om "det perfekta livet" bara man konsumerar verkar funka bra på många. Dock har jag personligen svårt att se mig som en av dessa. Jag avskyr reklam mer än pesten och de gånger jag inte kan undvika den gör jag en mental notering att aldrig köpa just den produkten.

Sen är jag, som jag nämnt i tidigare inlägg, inte intresserad av konsumtion och statusprylar utan har en väldigt pragmatisk hållning till livets nödtorft. Jag impulshandlar aldrig skräp som jag inte behöver. Alla mina inköp sker efter noggrant övervägande av mitt behov, jämförande av priser och kvalitét.

Jag är förmodligen en reklammakares största mardröm

Tack. Vi är nog rätt lika på den punkten. Men vi blir nog ändå påverkade.
Själv åker jag runt i smårostig bil och har en skitgammal Nokia, i ren protest mot konsumtionssamhället.
Nåja, dessa går aldrig sönder och fyller mina behov utmärkt. Jag skulle har råd med mycket bättre, men är precis som du inte intresserad av status. Ändå:
För något år sedan kom jag fram till att nu behöver jag en ordentlig laptop. Det var värt pengarna. Efter en noggrann selektionsprocess stod valet mellan en Toshiba och en HP. Valet var till synes svårt, men nu sitter jag och skriver på en HP.
Specen på Toshiban var bättre, ändå hade jag köpt HPn. I efterhand rotade jag runt lite i min hjärna, och kom fram till att något drog mig till att köpa HPn. Kom inte exakt fram till vad, men misstänker starkt att marknadsföring har något med saken att göra. Jag betraktade mig fram till denna insikt som opåverkad av marknadsföringen. Men jag tror inte att någon människa verkligen är opåverkad.
Citera
2013-06-03, 23:42
Medlem
binaryinsects avatar
Håller ni med i min beskrivning av marknadsföringens skadeverkningar?
Stämmer nog i mångt och mycket. Självklart blir det svårt att komma med några exakta data om till hur stor grad människor påverkas av reklam, jag själv anser mig inte vara särskilt mottaglig för marknadsföring. Om vi tar Special K-reklamen som exempel, så blir jag inte påverkad av "budskapet" (okej, jag är man, men iaf..), utan endast av hur produktens egenskaper presenteras (om jag skulle vara i behov att fettsnåla flingor, så skulle jag såklart bli intresserad av produkten eftersom den marknadsförs som fettsnål).
Jag skrattar ofta åt reklamskyltar och -filmer, ser de mest som patetiska. Har ganska svårt att förstå hur folk faktiskt påverkas, men man har ju kunnat läsa om detta fenomen väldigt länge, så det stämmer väl till viss grad.

Går det att reglera som jag beskriver? Andra förslag på åtgärder för att motverka/stoppa den skadliga marknadsföringen?
Klart man kan reglera, det är väl bara att lagstadga, eller införa sanktioner mot företag som använder denna typ av marknadsföring, eller bojkotta eller liknande. Personligen tycker jag att bara "informativ" reklam borde vara tillåten, t.ex att Kalles Kaviar lanserar en ny smak, med ett reklaminnehåll som inte går längre än typ "prova Kalles nya kaviarsmak, Plommonbajs. den är aning besk". Liksom, inga falska förhoppningar, inga överdrifter, inget vilseledande. Om man är intresserad av plommonbajs så kanske man köper kaviaren, om inte, ja då gör man ej ett inköp.

Andra tankar kring trådstarten och andras inlägg?

Reklam av "uppdateringstypen" - vad fan ska de vara bra för? Tänker på Carlsbergs reklam om att de lanserat en ny burk. Den är fortf 33 cl, men den är smalare och längre.... jaha liksom. Vad fan ska man göra med den informationen? Åka till Systemet och köpa på sig smalburksöl för den är minsann mycket bättre än den förra? Och inte nog med att produkten/reklamen i sig är totalt onödig - nu har företaget även slösat pengar på en reklamkampanj som egentligen inte har något syfte.

Huvudkruxet för mig är iaf varför denna typ av marknadsföring över huvud taget finns. Tänker inte företagen alls? Du skriver att "företagen lätt utvecklar nya metoder när de gamla blivit förbjudna."
Men det man inte tänker på är ju att företagen består av... hör och häpna... människor! Precis som du och jag! Jag kan inte riktigt förklara eller analysera detta fenomen så här på rak arm och utan större tidsinsats; men det har på något sätt blivit så att "företag" har fått egna liv och identiteter, som något som stör över människan och "utnyttjar människor". Men det är faktiskt människor som utgör företagen, och för att vi ska kunna stoppa all skit på riktigt, så måste vi börja med att inse att "vi utnyttjar oss själva". Gör jag mig förstådd här?

Jag tror inte det är marknadsföringen i sig som är problemet utan det är nog snarare en biprodukt av den kapitalistiska ekonomin och profittänkandet. Företagen vill ha in mer och mer pengar för varje år. Och det mesta är ju tillåtet när det gäller att locka människor till att göda dessa företag. Vissa (många, skulle jag vilja säga) produkter skapas ju till och med enbart för att generera inkomst (profit), och inte för att fylla en nödvändig funktion. I grund och botten handlar detta egentligen om att vår syn på ekonomi (monetär såväl som faktiska resurser) är riktigt jävla skev och i längden ohållbar.

Vet att jag spårade iväg lite, men ah... my 2 cents.
Citera
2013-06-04, 15:01
Medlem
Det är verkligen en intressanta funderingar som du presenterar. Jag håller med dig helt och hållet på den punkten: att marknadsföringen utformas specifikt för att påverka vårt undermedvetna, och att vårt undermedvetna onekligen påverkas.

Men frågan är på vilket sätt och hur mycket det påverkas. Du förmodar inledningsvis att denna påverkan är direkt skadlig, men vilka belägg finns egentligen för det? Hur vet man att de subtila insinuationerna inte drunknar i bruset av all annan information som bearbetas av det undermedvetna?

För att kunna visa detta skulle man behöva göra omfattande experiment på olika grupper av människor, vissa som utsätts för olika typer av reklam, andra som inte utsätts för reklam, alternativt reklam som inte är specifikt utformad för att påverka det undermedvetna.

Om det nu vore så: att vi påverkas så pass negativt av reklamen: vad för nytta skulle företagen ha av att göra oss deprimerade? Konsumerar vi mer då? Löser produkterna denna depression?
Citera
2013-06-04, 15:30
Medlem
Gameplayers avatar
Det som mest får mig att känna att reklam är en sorts hjärntvätt är själva upprepandet. Vissa reklamfilmer är roliga, men de blir ändå tråkiga med tiden. Dessa kortas också ner när vi "lärt oss" dem. Att de visas så många gånger gör det påfrestande. Det skrämmande är att vissa ändå tycker dessa reklamer är roliga efter 50:e gången.

Ännu värre är dock reklamer som inte innehåller någon vettig information (priser, erbjudande) alls och inte är roliga, men som ändå visas sjukligt många gånger. Det är som ett budskap som till varje pris ska pumpas in i konsumenternas huvuden.

Det talas om manipulation i huvudinlägget. Ännu en form av manipulation är att få folk att gå med på att se reklamerna trots de är repetiva och tråkiga. Detta görs i utbyte mot att t.ex. få se en film. Folk går själva med på detta och på så sätt bryts deras vilja ner. Har de gått med på en sak är det lättare att få dem att gå med på nästa, att köpa produkten.

Ännu en faktor är att folk vet att reklamen betalar för deras underhållning. Före en del filmer står även att den sponsras av vissa företag. Folk känner sig därför undermetvetet skyldiga dessa företag något. Detta snälla företag som bjuder på en film. Köp produkten.

Edit: En sak till är att kanalerna synkroniserar sin reklam. Slår folk över till en annan kanal för att undkomma reklamen, möts de av reklam även där. Detta framkallar hos tittaren en i det närmaste klaustrofobisk känsla. Det går nästan att likna vid ett övergrepp men det blir något normalt. Folk fogar sig att det ska vara så och ger därigenom upp lite mer av sina fria vilja. Vi är slavar under konsumtionssamhället och mekanismerna bakom reklam visar tydligt detta.
Senast redigerad av Gameplayer 2013-06-04 kl. 15:56.
Citera
2013-06-04, 15:59
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppleant
Om det nu vore så: att vi påverkas så pass negativt av reklamen: vad för nytta skulle företagen ha av att göra oss deprimerade? Konsumerar vi mer då? Löser produkterna denna depression?

Bryta ner folks vilja för att göra dem mer fogliga. Visa att de har inget värde som individer utan endast som konsumenter.
Citera
2013-07-02, 01:04
Medlem
Marknaden har alltid byggt på att människans undermedvetna spelar in i vilka beslut hon fattar, och människans undermedvetna har alltid varit föremål för yttre påverkan. Även om man kan mena att media har en annan räckvidd i nutiden så blir en större och viktigare skillnad att så gott som alla har möjligheten att konsumera långt över sina ”egentliga behov”. Att anta att reklam skulle vara orsak till att folk köper skit de inte behöver blir alltså svårt att bevisa, då den gjort inträde mer eller mindre i samband med att allmänheten för första gången kunde göra det. Vidare går det ju att diskutera om det verkligen rör sig om att människor manipuleras till att ”tro” att de blir lyckligare av en viss produkt. Reklam bygger ju till stor del på att man bygger en förväntning som infrias just genom att köpa produkten. Bara själva köpet får konsumenten att uppleva tillfredsställelse, en tillfredsställelse som är lika verklig som någon annan, även om ”behovet” är konstruerat.

Marknadsföringen bör inte heller anses vara den huvudsakliga orsaken till att det existerar ideal. Ouppnåeliga ideal existerade trots allt till stor del även innan vi hade massmedia, och i huvudsak handlar det snarare om att företag nyttjar redan existerande ideal för att sälja sina produkter än att de själva föder idealen, även om reklamen sedan definitivt kan styra ideal i en viss riktning eller stärka existerande sådana så kan de helt enkelt inte forma dem från grunden, och människor finner definitivt gemensamma egenskaper att sträva efter även utan denna typ av påverkan, och troligtvis lyckas vi i slutändan stressa upp oss och bli deprimerade i ungefär samma utsträckning.

Uppfattningen att kvinnor skulle vara mer lättpåverkade har för övrigt inte heller särskilt mycket fog för sig, då de marknadsundersökningar som genomförs på ämnet inte tycks tyda på detta generellt sett. Att en högre andel av all annonsering riktar sig specifikt mot kvinnor beror snarare på att kvinnor i dagens samhälle oftast sitter på en större konsumtionskraft. Exemplet med frukostflingor är passande, då det betydligt oftare är kvinnan i familjen som står för livsmedelsinköpen, och därmed blir det mer lönsamt att rikta sådan reklam mot kvinnor än mot män.

Idén att man skulle kunna förbjuda vad du uppfattar som ”missvisande och skadlig” marknadsföring med den enda konsekvensen att media skulle fyllas av relevantare information om nya produkter slår mig som naiv. Om man reducerar företags möjligheter att sprida effektiv annonsering så leder det i slutändan till att annonseringens värde sjunker. Om reklamen inte kan påverka människor så kommer det inte att vara lika lukrativt att lägga ner resurser på den. Media förlorar då en viktig intäktskälla. I slutändan blir det då vi konsumenter som får betala för skillnaden, antingen med våra egna pengar eller med ett lägre kulturutbud. Om du frågar mig är det ett alldeles för högt pris att betala för att skydda lättpåverkade idioter från sig själva.
Citera
2013-07-30, 21:01
Medlem
Försäljning har bara med det att göra. Framför allt tjänster.
Som telefonförsäljare kan jag säga att vi alltid säljer på att ge folk bra känslor.
Citera
2013-07-31, 08:46
Medlem
Tokfaans avatar
Vad är det som TS vill? Skall vi inrätta en allsmäktig censurnämnd för reklam? Skall detta bara gälla reklam i etermedia... men reklam på nätet då? Göra som Kina och omgärda hela landet med content-filter kanske?

Reklam har varit så här i över femtio år, dvs sedan marknadsföring tog fart på riktigt. Marknadsförarna har alltid spelat på ångest, rädsla, bekräftelsebehov, etc. Vi människor utvecklar filter för att skydda oss själva. Det är marknadsförarnas största problem; t ex så är de flesta av oss i det närmaste immuna mot banner-annonser på nätet.

För er som undrar varför Coca Cola Company m fl annonserar för astronomiska belopp årligen: http://en.wikipedia.org/wiki/Top-of-mind_awareness (de köper placeringar i era huvuden).
Citera
2013-07-31, 11:09
Medlem
Ingenieurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokfaan
Vad är det som TS vill? Skall vi inrätta en allsmäktig censurnämnd för reklam? Skall detta bara gälla reklam i etermedia... men reklam på nätet då? Göra som Kina och omgärda hela landet med content-filter kanske?

Om du hade läst hela trådstarten så kanske du dessutom hade ändrat uppfattning i frågan.

Citat:
Precis som man förbjuder skadliga konserveringsmedel och liknande i livsmedelsprodukter, borde man förbjuda skadlig marknadsföring. Varför ska det vara förbjudet för företag att begå övergrepp mot vår fysiska hälsa, men inte vår psykiska?
Mina förslag är:
1. Att begreppet "vilseledande marknadsföring" vidgas rejält, till att omfatta all marknadsföring som försöker vilseleda människor, inte bara uppenbara lögner.
2. Att all marknadsföring som är skadlig för människors mentala hälsa förbjuds. Sådana metoder ska inte definieras, utan en generell formulering ska gälla. Detta eftersom företagen lätt utvecklar nya metoder när de gamla blivit förbjudna. Jämför med byråkratins kamp mot nya drogsorter.

Marknadsföringsdomstolen får döma, och man måste säkerställa att de har tillgång till kompetens för att bedöma marknadsföringens eventuella skadeverkningar.

Effekterna skulle bli att marknadsföring mer skulle handla om att informera om nya produkter, istället för att manipulera oss till att köpa skit vi inte behöver. Konsumtionssamhället skulle såklart få sig en allvarlig törn, men vad fan spelar det för roll? Folk mår bättre utan iphone 11 och coca-cola light.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in