• 1
  • 2
2013-06-02, 12:56
Medlem
Diktatorens avatar
Jag har läst en del om de olika teorierna kring IQ och EQ, men kan inte komma fram till om jag håller med någon av dem.

Jag själv anser att intelligensen är medfödd och inte inlärd. Dock så anser jag självklart att en människa måste bli lärd för att kunna låsa upp sin medfödda förmåga.

Jag anser att det finns 3 egenskaper som avgör ens intelligens och det är: Logiskt tänkande, konsekvenstänkande och empati . Allt handlar om att förstå världen och andra människor. Dessa kan genom erfarenhet och inlärning bli tillgängliga. Dock tror jag att de är något som finns med människan även när de kommer till jorden. Trots erfarenhet och inlärning får inte alla människor samma förståelse och det har inte bara med miljön att göra. Detta är självklart något som är svårt från min sida att bevisa, men samtidigt är det något som är svårt att motbevisa.

Nyttiga egenskaper såsom: mattematiskt tänkande, kroppslig kontroll, motivation, kommunikationsförmåga, snabbtänkthet, lättlärdhet. Anser jag kan vara till stor nytta för att låsa upp ens medfödda intelligens. Dock inte själva intelligensen då jag tror att dessa egenskaper är inlärda och påverkas en stor del utav miljön personen lever i. Till exempel så tror jag att en person som lever i en aktiv och social miljö får möjligheten att utveckla en bättre kommunikationsförmåga.

Minnet är också något som jag anser inte avgör ens intelligens. Förmågan att komma ihåg saker kan vara väldigt nyttig men denna förmåga ger en även möjligheten att komma ihåg något som är falskt. En förmåga som mycket väl kan vara medfödd men även påverkas utav miljön och som kan övas upp

Vetenskapsmän och uppfinnare som har gjort världen till en bättre plats tror jag mycket väl kan vara intelligenta människor. Dock så anser jag att man inte ska definiera dem som intelligentare en andra människor bara för att de har skapat något som ingen annan lyckats med. Förutom den medfödda förmågan har miljön och det inlärda hjälp dem fram till framgångarna.

Intelligenstest tror jag är strunt då detta är konstruerat av människor. Att en människa kan sätta nivån på en annan människa är enligt mig inget som är 100% trovärdigt. Endast något som är över människan skulle kunna sätta en sådan slutsats. Att testen löses med bland annat förmågan att se mattematiska mönster tror också är något så kallat inlärt som har mer med motivationen till att lära in än med personens intelligens att göra.

Jag tror också att människan inte blivit intelligentare med tiden. Allt handlar om att genom inlärning öppna upp sina förmågor. Genom att ta del av miljön i samhället och dåtidens idéer har man anpassats. Man har sedan kunnat utvecklas med hjälp av dessa idéer samt sina egna. Att födas i ett moderna samhälle ger alltså endast fler möjligheter till att låsa upp sin förmåga då man tar del av kunskap som redan kommit till.

Trots att jag tror på den medfödda intelligensen så är jag stark motståndare till rasbiologin. Allt handlar enligt mig om släkter och dess gener och inte om en människoras. Dock så kan en människa som lever upp i en som sagt modernare miljö få fler möjligheter till att öppna upp sina förmågor. Att ett folk i ett visst område på jorden har större del intelligenta är heller inte så konstigt, bland annat p.g.a. just miljön samt incestnivån under historien.

Om ni tycker mina påståenden är strunt så kom gärna med era åsikter kring saken. Vill höra vad andra tror.
Citera
2013-06-02, 13:08
Medlem
Sjalvastefans avatar
Det låter rätt vettigt, men alla har som sagt olika uppfattningar.

Att bara lära sig och kunna minnas dom är enligt mig inte intelligens, men när man börjar kunna utnyttja det man har lärt sig, dra egna slutsatser, kunna skapa och lära ut då börjar det hända något.

Ex.1 Att kunna lära sig hela periodiska systemet utantill, kan dom flesta göra med lite tid och ork är inte intelligens. Men att kunna se sambanden, förstå och kunna använda sig av det även i andra sammanhang är det. (Tog bara ett exempel, är själv inte ett snille inom kemi)

Men det du skriver om forskare och uppfinnare håller jag inte riktigt med om, visst dom kanske inte är födda smart men dom har ändå lyckats skapa nytt, dom tänker i egna banor och memorerar inte bara vad andra säger och lär dom.
Citera
2013-06-02, 13:12
Medlem
Intelligens är att lösa ett problem och sen kunna förklara för tex en somalie neger på deras iq nivå så han/hon fattar.
Citera
2013-06-02, 13:14
Medlem
Sjalvastefans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitamintablett
Intelligens är att lösa ett problem och sen kunna förklara för tex en somalie neger på deras iq nivå så han/hon fattar.

Albert Einstein - "You do not really understand something unless you can explain it to your grandmother."
Citera
2013-06-02, 13:38
Medlem
Synapsklyftans avatar
Du borde kolla upp Howard Gardners teori om multipel intelligens. Han argumenterar att intelligens inte bara är begränsat till logiskt tänkande, matematik och problemlösning, men även kan mätas inom andra områden, såsom språklig intelligens om man har lätt för nya språk, kroppslig-kinestetisk intelligens där man har en överlägsen kapacitet att hantera sin kropp eller andra objekt med precision (såsom läkare, idrottare, dansare etc) och även musikalisk intelligens är inräknat, där man är känslig till tonhöjder, rytm etc. (Mozart ansågs till exempel som ett geni). Jag tror att teorin omfattar hela 8 områden som intelligens kan mätas i, och att en intelligens inte nödvändigtvis är överlägsnare än en annan; så alltså, om ett barn briljerar i matematik och logiskt tänkande betyder det inte att han är mer intelligent än ett barn som kan spela 4 olika instrument innan han hunnit fylla 7 år, utan båda är lika intelligenta på olika sätt.
Citera
2013-06-02, 13:55
Medlem
Diktatorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjalvastefan
Det låter rätt vettigt, men alla har som sagt olika uppfattningar.

Att bara lära sig och kunna minnas dom är enligt mig inte intelligens, men när man börjar kunna utnyttja det man har lärt sig, dra egna slutsatser, kunna skapa och lära ut då börjar det hända något.

Ex.1 Att kunna lära sig hela periodiska systemet utantill, kan dom flesta göra med lite tid och ork är inte intelligens. Men att kunna se sambanden, förstå och kunna använda sig av det även i andra sammanhang är det. (Tog bara ett exempel, är själv inte ett snille inom kemi)

Men det du skriver om forskare och uppfinnare håller jag inte riktigt med om, visst dom kanske inte är födda smart men dom har ändå lyckats skapa nytt, dom tänker i egna banor och memorerar inte bara vad andra säger och lär dom.

sant, intelligens är också tillämpning och förståelse. Dock så tror jag att det krävs mer än erfarenhet och inlärning för att man alltid ska kunna detta. Det krävs en medfödd intelligens för att tänka logiskt, ha empati och förstå konsekvenser.

Vad gäller forskare kan de mycket väl vara smarta. Dock behöver de inte vara hyperintelligenta för att uppnå det de gör. Miljön och kunskap har skapat möjligheter för intelligensen att ta plats.
Citera
2013-06-02, 14:30
Medlem
Diktatorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Synapsklyftan
Du borde kolla upp Howard Gardners teori om multipel intelligens. Han argumenterar att intelligens inte bara är begränsat till logiskt tänkande, matematik och problemlösning, men även kan mätas inom andra områden, såsom språklig intelligens om man har lätt för nya språk, kroppslig-kinestetisk intelligens där man har en överlägsen kapacitet att hantera sin kropp eller andra objekt med precision (såsom läkare, idrottare, dansare etc) och även musikalisk intelligens är inräknat, där man är känslig till tonhöjder, rytm etc. (Mozart ansågs till exempel som ett geni). Jag tror att teorin omfattar hela 8 områden som intelligens kan mätas i, och att en intelligens inte nödvändigtvis är överlägsnare än en annan; så alltså, om ett barn briljerar i matematik och logiskt tänkande betyder det inte att han är mer intelligent än ett barn som kan spela 4 olika instrument innan han hunnit fylla 7 år, utan båda är lika intelligenta på olika sätt.

Enligt mig tyder varken matematiskt tänkande eller musikaliska förmågor på intelligens. Det är förmågor som kan ge upphov till att människans intelligens får ta plats samt vara väldigt nyttiga. För det andra tror jag också på en allmän intelligens. Du måste kunna flera saker för att enligt mig räknas som intelligent. Till exempel må dagens robotar kunna en hel del och vara till stor nytta, dock förstår de ingenting om världen och är därför knappast intelligenta. Att Mozart eller många andra fått sina förmågor kan mycket väl ha påverkats utav intelligensen, dock har nog miljön även med detta att göra.
Citera
2013-06-02, 14:49
Medlem
Synapsklyftans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diktatoren
Enligt mig tyder varken matematiskt tänkande eller musikaliska förmågor på intelligens. Det är förmågor som kan ge upphov till att människans intelligens får ta plats samt vara väldigt nyttiga. För det andra tror jag också på en allmän intelligens. Du måste kunna flera saker för att enligt mig räknas som intelligent. Till exempel må dagens robotar kunna en hel del och vara till stor nytta, dock förstår de ingenting om världen och är därför knappast intelligenta. Att Mozart eller många andra fått sina förmågor kan mycket väl ha påverkats utav intelligensen, dock har nog miljön även med detta att göra.

Jag fattar inte vad du vill komma fram till alls. Menar du att intelligens för dig är förmågan att ha en djupgående förståelse för hur människor funkar, mer specifikt deras beteende och känslor i korrelation till olika situationer?

Du råkar inte läsa psykologi, va?
Citera
2013-06-02, 14:55
Medlem
Diktatorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Synapsklyftan
Jag fattar inte vad du vill komma fram till alls. Menar du att intelligens för dig är förmågan att ha en djupgående förståelse för hur människor funkar, mer specifikt deras beteende och känslor i korrelation till olika situationer?

Du råkar inte läsa psykologi, va?

ja, intelligens är den medfödda förmågan att förstå sig själv, andra och världen. Att kunna komma med logiska resonemang och förstå konsekvenser. Något som finns hos den intelligenta individen men måste öppnas upp med förutsättningar från miljö och kunskap. Handlar inte bara om att förstå mänskligt beteende. Det handlar lika mycket om att förstå naturen, samhället och dess problem.
Senast redigerad av Diktatoren 2013-06-02 kl. 15:08.
Citera
2013-06-02, 15:05
Medlem
Diktatorens avatar
Jag anser att en individ som växer upp utan de rätta förutsättningarna fortfarande kan vara en intelligent sådan. Tänk er en person som växer upp utan kontakt ifrån andra människor och världen. Denna person får inte samma förutsättningar att öppna upp sin intelligens och kommer därför inte lyckas lika bra som andra. Den lär sig till exempel inte kommunicera och kan inte ta del av kunskap. Hade dock denna person fått växa upp i en så kallad ''normal miljö'' så skulle denna kunna använda sin intelligens, om denna person nu har den medfödda intelligensen för detta. Alltså finns intelligensen alltid hos individen.
Citera
2013-06-02, 16:43
Medlem
Intelligens kan definieras på så många olika sätt. Det är nog omöjligt att hitta en enhetlig definition som fungerar i alla olika situationer. En individ kan reagera på ett väldigt intelligent sätt i en viss situation, men samtidigt reagera korkat i en annan situation. Så det handlar lika mycket om individen som om situationen. Andra djurarter kan t.ex. agera mer intelligent i vissa situationer än vad en människa kan eftersom de är anpassade för de aktuella förhållandena. Samma sak gäller människor emellan - vi anpassar oss till olika förhållanden. Därför är det nog lättare att prata om intelligenta reaktioner snarare än om intelligenta individer; för en individ kan vara både intelligent och korkad - det beror på vilka situationer vi placerar denne i.
Citera
2013-06-02, 16:58
Medlem
Diktatorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blink
Intelligens kan definieras på så många olika sätt. Det är nog omöjligt att hitta en enhetlig definition som fungerar i alla olika situationer. En individ kan reagera på ett väldigt intelligent sätt i en viss situation, men samtidigt reagera korkat i en annan situation. Så det handlar lika mycket om individen som om situationen. Andra djurarter kan t.ex. agera mer intelligent i vissa situationer än vad en människa kan eftersom de är anpassade för de aktuella förhållandena. Samma sak gäller människor emellan - vi anpassar oss till olika förhållanden. Därför är det nog lättare att prata om intelligenta reaktioner snarare än om intelligenta individer; för en individ kan vara både intelligent och korkad - det beror på vilka situationer vi placerar denne i.

Det är därför jag tror på allmän intelligens. För att vara intelligent måste du kunna hantera flera olika situationer. Det handlar inte bara om att vara bättre än någon annan på en enstaka förmåga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in