• 2
  • 3
2013-06-24, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Kabeln ser jävligt tunn ut plus att den är rund. Tror det kommer kännas riktigt smalt när du är en bit upp och det blåser småspik. Är det inte risk att det är halt också? Sen tror jag att någon kommer ringa snuten innan du ens har hunnit halvvägs. Att du skriver en lapp skiter dom nog i. Jag hade nog tagit kontakt med någon på kommunen och presenterat mig som fotograf och sagt att jag vill fota från toppen. kanske går det lösa på laglig väg.

"Lättar att be om ursäkt än tillåtelse" - än mer i paragrafryttar Sverige.

Halt antar jag att det kommer vara, därav att jag tar med sele och kopplar in mig i "via ferrata"-stil (två sling, två karabiner som löper längs varsin vajer; kommer alltid ha en säkringspunkt). Skulle det börja regna och bli mongosvårt att ta sig ned är det "bara" att sitta på huvudkabeln, fastkopplad via sele och slingor och glida ned.
Att de ringer snuten räknar jag med, vill bara se till att de inte tror att det rör sig om självmordsförsök. Vore nog gott att komma in i värmen i en polisbil efter 3-4 timmar däruppe.

Någon som testat?

Antar att det finns dörr vid toppen på varje pelare, går det barrikera denna? Vägrar sitta där uppe och frysa i timmar enbart för att de ska haffa mig minuterna innan jag plockar drömbilden..
Citera
2013-06-24, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Jag hade nog tagit kontakt med någon på kommunen och presenterat mig som fotograf och sagt att jag vill fota från toppen. kanske går det lösa på laglig väg.

Det går aldrig såvida du inte har rätt säkerhetsutbildning. Inte ens då skulle jag tro att det är särskilt troligt att kommunen är positivt inställda till att ha folk däruppe.

Jag tror inte heller att en lapp kommer att hjälpa särskilt mycket. Det räcker att folk förstår att det sker obehörigt och att det är farligt så kommer de ändå att kontakta myndigheter.
Citera
2013-06-24, 17:57
Medlem
hehejadus avatar
Jag kollade med Google maps och det där ser ju inte speciellt svårt ut? Säkra in dig på det sättet som du beskrev och du borde vara good to go. Att göra det i mitten på sommaren kanske inte är den bästa tiden då det nästan aldrig är mörkt och människor är ute i princip hela tiden, vänta till sensommarn!
Citera
2013-06-25, 11:47
Medlem
Nej, det är inte särskilt svårt att ta sig upp för kablarna. Däremot sitter en kamera i trafikverkets regi uppe på "toppen" som kikar väder,vind och trafikintensitet som är bemannad 24/7 så du kan int vara däruppe någon längre stund utan kommer få knas. Skippa ferratan och friklättra upp när det är dags så kommer du snabbt upp och snabbt ner. Välj dock en dag där du har koll på vinden.

10-4
Citera
2013-06-26, 00:10
Medlem
Såg en bild på Facebook idag.
Någon som skrivit att hen skulle ta bilder på soluppgången kl04, och att hen visste om risker osv.
Var även adresserat till Polis/räddningstjänst som skarpt påtalar att det inte rörde sig om självmordsförsök, utan en medveten klättring för att ta kort.
Lappen var tejpad på betong med ett hörn av skyddsobjektsskylt i bild.

Någon?
Citera
2013-06-26, 00:12
Medlem
Hoppas du är medveten om vad du riskerar (ev. brott mot skyddslagen o.s.v.) och tycker att det är värt det... och hoppas vädergudarna är med dig så bilderna blir bra
Citera
2013-06-26, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaffaman2
Såg en bild på Facebook idag.
Någon som skrivit att hen skulle ta bilder på soluppgången kl04, och att hen visste om risker osv.
Var även adresserat till Polis/räddningstjänst som skarpt påtalar att det inte rörde sig om självmordsförsök, utan en medveten klättring för att ta kort.
Lappen var tejpad på betong med ett hörn av skyddsobjektsskylt i bild.

Någon?

Mina vänner, låt mig börja med att berätta att utsikten var fenomenalt vacker. Och ja, lappen var från mig.
Klättrade västra bropelaren längs vajern, skippade säkerhetsutrusning för att spara tid och adrenalinet var mysigt bubblande. Nervägen var riktigt rushig och skön då man kan springa ganska fort på det relativt smala röret.
Någon valde att ringa räddningstjänst som anlände fort som fan. Hade inte mer än kommit upp till toppen innan jag såg första brandbilen som följdes av en herrans massa poliser och två båtar. Ringde 112 och förklarade att det inte rörde sig om självmordförsök, utan att gå in på närmre detaljer. 20 minuter senare lämnade de platsen och fick resten av natten för mig själv.

Till alla berörda ur Svea rikes räddningstjänst och poliskår: ledsen att jag stressade upp er, kan inte vara lätt att få larmen att någon hoppat från bron, men visst kände ni lättnad att det var falsklarm.

Blev bilderna bra?
Döm själva:
http://imageshack.us/f/401/eca3.jpg/

Om ni lyckas luska fram vem jag är kan ni väl skippa att outa mig. Kan tänka mig att kostnaden för utryckningen är mer än vad mitt semesterkonto vill veta av.

Kan någon ge lite tips på fler platser att fota i Göteborg? (även andra kringliggande platser som är lite "exotiska").
Citera
2013-06-26, 11:47
Medlem
Dagge1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekuji
Mina vänner, låt mig börja med att berätta att utsikten var fenomenalt vacker. Och ja, lappen var från mig.
Klättrade västra bropelaren längs vajern, skippade säkerhetsutrusning för att spara tid och adrenalinet var mysigt bubblande. Nervägen var riktigt rushig och skön då man kan springa ganska fort på det relativt smala röret.
Någon valde att ringa räddningstjänst som anlände fort som fan. Hade inte mer än kommit upp till toppen innan jag såg första brandbilen som följdes av en herrans massa poliser och två båtar. Ringde 112 och förklarade att det inte rörde sig om självmordförsök, utan att gå in på närmre detaljer. 20 minuter senare lämnade de platsen och fick resten av natten för mig själv.

Till alla berörda ur Svea rikes räddningstjänst och poliskår: ledsen att jag stressade upp er, kan inte vara lätt att få larmen att någon hoppat från bron, men visst kände ni lättnad att det var falsklarm.

Blev bilderna bra?
Döm själva:
http://imageshack.us/f/401/eca3.jpg/

Om ni lyckas luska fram vem jag är kan ni väl skippa att outa mig. Kan tänka mig att kostnaden för utryckningen är mer än vad mitt semesterkonto vill veta av.

Kan någon ge lite tips på fler platser att fota i Göteborg? (även andra kringliggande platser som är lite "exotiska").

Väldigt vackra bilder

Du lär ha haft en mysig stund däruppe. Hoppas du slipper bekosta utryckningen. Önskar att man själv hade modet att göra detsamma!

Apropå andra platser att fota på så är ju Ättestupan en klassiker men alldeles för ofarlig.. Gasklockan kanske?
Citera
2013-06-26, 12:35
Medlem
Kul att du vågade dig upp! Det är ju helt klart värt det.

Kom igen nu, Eriksbergskranen nästa?

Det var ingen som "ringde" utan du syntes helt enkelt i kameran som jag nämnt i tidigare inlägg och då larmas det från trafikverket.

10-4
Senast redigerad av crozen 2013-06-26 kl. 12:37.
Citera
2013-06-26, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crozen
Kul att du vågade dig upp! Det är ju helt klart värt det.

Kom igen nu, Eriksbergskranen nästa?

Det var ingen som "ringde" utan du syntes helt enkelt i kameran som jag nämnt i tidigare inlägg och då larmas det från trafikverket.

10-4

Kranen lockar inte så värst mycket då den inte är "speciell". Vill finna vinklar över städer som andra drar sig från att ta sig till.

(OT) Kameran som är riktad mot söder ger ej uppsyn över kabeln om du kollar på:
http://www.webbkameror.se/trafikkame...or_gbg_915.php
Därav drar jag slutsatsen att någon ringde.
När man väl är upp finns det ingen kamera som övervakar toppen av pelaren, enbart trafiken.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in