2005-06-08, 20:08
Medlem
amfolyts avatar
Nu är det ju danmarksbåtarna som verkar diskuteras, men Tysklandsbåtarna (Stena Germanica & Stena Scandinavica) är ju mycket högre än dessa båtarna, min far jobbade på Stena Germanica och jag åkte med en hel del, var ofta uppe på bryggan och ibland när man åkte under bron. Det är inte särskillt långt upp till bron, man kan se balkarna å allt sådant på nära håll (känns det som iaf) och om man står på monkey island när båten åker under bron så blir man nästan orolig över att antennerna på skorstenen kommer att knäckas, även om man vet att detta inte händer.

Tysklandsbåtarna är konstruerade för att kunna gå under bron och fortfarande vara ganska höga.
Enligt kaptenen på båten är Stena Germanica (till skorstenens topp räknat) 42 meter hög, det räcker antagligen med en repstege på 15 meter.

Om man nu kommer ombord så har man ju ingen hytt att sova i, vilket kan vara lite jobbigt, men man får väl nästan se till att vara vaken hela natten, eller se till så att man har nån polare ombord som man kan sova hos.

Repstegen måste man ju kunna få ner ifrån bron också, så att den inte hänger å viftar i vinden.
Citera
2005-06-08, 20:23
Medlem
Dieselråttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amfolyt
Nu är det ju danmarksbåtarna som verkar diskuteras, men Tysklandsbåtarna (Stena Germanica & Stena Scandinavica) är ju mycket högre än dessa båtarna, min far jobbade på Stena Germanica och jag åkte med en hel del, var ofta uppe på bryggan och ibland när man åkte under bron. Det är inte särskillt långt upp till bron, man kan se balkarna å allt sådant på nära håll (känns det som iaf) och om man står på monkey island när båten åker under bron så blir man nästan orolig över att antennerna på skorstenen kommer att knäckas, även om man vet att detta inte händer.

Tysklandsbåtarna är konstruerade för att kunna gå under bron och fortfarande vara ganska höga.
Enligt kaptenen på båten är Stena Germanica (till skorstenens topp räknat) 42 meter hög, det räcker antagligen med en repstege på 15 meter.

Om man nu kommer ombord så har man ju ingen hytt att sova i, vilket kan vara lite jobbigt, men man får väl nästan se till att vara vaken hela natten, eller se till så att man har nån polare ombord som man kan sova hos.

Repstegen måste man ju kunna få ner ifrån bron också, så att den inte hänger å viftar i vinden.

Jag har en bild jag tagit från Scandinavicas skorsten som jag ska försöka lägga upp för att visa hur väldigt högt det från däck....

Men vet inte hur man ska göra...

Hursomhelst är det lite OT, men men....
Citera
2005-06-08, 20:30
Medlem
amfolyts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dieselråttan
Jag har en bild jag tagit från Scandinavicas skorsten som jag ska försöka lägga upp för att visa hur väldigt högt det från däck....

Men vet inte hur man ska göra...

Hursomhelst är det lite OT, men men....

Har du bilden på datorn? I sådana fall så är det bara att lägga upp på www.imageshack.us
Citera
2005-06-08, 20:41
Medlem
Truxas avatar
Åter till ämnet! HAR någon kommit under bron, och eventuellt in i brofästena?
Citera
2005-06-08, 21:34
Medlem
Dieselråttans avatar
http://img256.echo.cx/img256/8408/skorsten8kx.jpg

Ursäkta lånandet av tråden....

Observera att toppen av skorstenen är tre meter ovanför mig....
Citera
2005-06-08, 21:40
Medlem
Acklacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truxa

Nope, men säg till om du sticker dit. Jag sitter på första parkett å kollar. Nej, gör inte det, säga till alltså då det finns en del som läser bla bla bla.

Hade de inte en jättegunga under bron vid röda sten för nåt år sedan?

OT: Såg massa blåljus på bron för några år sedan, tog fram en liten kikare och kollade. Då såg jag en gubbe gå på kabeln. Ajaj, det här kommer nog inte sluta bra, han kommer säkert hoppa, tänkte jag. Men helt plötsligt sticker alla polisbilar och ambulanser. Han har säkert sagt typ "om ni inte sticker hoppar jag", tänker jag. Tar fram den lite större kikaren och ser att gubben har en reflexväst på sig. Och var dessutom förankrad i kabeln, höll nog på å byta glödlampor.
Citera
2005-06-08, 22:49
Medlem
amfolyts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acklack
Hade de inte en jättegunga under bron vid röda sten för nåt år sedan?

Jo, det var i samband med vetenskapsfestivalen som några chalmerister hade satt upp en gunga som man fick gunga i där under, det var väldigt högt, och gick väldigt fort, men det var skoj att åka
Citera
2005-06-08, 23:07
Medlem
Truxas avatar
Jo då, vi hade tänkt ta oss upp i ett av tornen den vägen, men tänkte att vi nog inte skulle komma halvvägs innan polis och räddningstjänst skulle vilja hjälpa oss ner. Vi gick upp i Eriksbergskranen i stället. Men vi vågade bara gå upp till dit benen gick ihop. Sen gick ju trappan på utsidan av själva överdelen. Men det fanns en kranhytt som jag provsatt. Jag vet inte hur det ser ut där nu, men det här var på 80-talet när allt var förfallet (jävligt förfallet) så grejorna var duktigt rostiga och inte kollade på 10-15 år... Men jävlar vad mycket grejor det fanns att kolla på. ALLT fanns kvar och stod olåst. Pumpmaskinrummen till torrdockorna,alla maskinhallar,kontor,omklädningsrum,matsalar, allt fanns kvar helt orört. En byggnad som jag tror kallas Snickeriet har för övrigt ett ganska grymmt tunnelsystem, med helt oförlarliga blindgångar åt en massa håll.
Citera
2005-06-09, 08:37
Bannlyst
Citat:

Bodde i Sanna på 80 talet och var en del och klättrade på bron då. Finns inte mycket att se där och det är lååångt ner...
Citera
2005-06-11, 10:59
Medlem
TSs avatar
Citat:

Jag har varit inne i bron för ca: 5 år sen. I ett av benen går det en hiss och i det andra benet går en spiraltrappa. Jag åkte upp med hissen och gick sedan uppför några trappor tills jag var högst upp på pelaren och den balk som förbinder dom två pelarna, sedan gick vi över balken till andra pelaren och gick sedan ner för en spiraltrappa tills man kom till botten igen. På vägen så fanns det ett par vägar som ledde någon annan stans förmodligen in under bron.

Att ta sig in i bron borde inte vara något större problem om det ser ut som det gjorde då.
Citera
2013-06-24, 14:35
Medlem
Finner ej någon mer passande tråd och passar således på att återuppliva denna.

Kort och gott: vill ta mig upp till toppen av Älvsborgsbrons pelare för att fotografera. Tanken är att vandra längs kabeln hela vägen upp. Har kikat både IRL och på google streetview och min uppfattning är att det inte borde vara speciellt svårt. Relativ lutning, bra förankringspunkter om man vill använda sele (läs: via ferrata). Bryter man upp dörrar för att ta trappan rubriceras väl det som inbrott men klättra på kabeln kan jag väl komma undan med olaga intrång?

Ni som testat, tankar och råd tack.
Går upp sent (00.00ish) med fotoutrustning, varm dryck, mat och sköna kläder. Tanken är att fånga soluppgång samt månen.

Låter kanske lite löjligt men jag tänkte lämna en tydlig lapp vid kabelns början där jag förklarar att jag enbart fotograferar och inte tänker ta livet av mig. Har inga problem att dra på mig olaga intrång men orka att de stänger av bron med polispådrag och allt vad det heter för de tror jag ledsnat på livet.

Enda problemet som jag ser det är ifall det börjar regna, blir jävligt halt att ta sig ned.

Konstruktiv kritik, tack. Vad tror ni?
Citera
2013-06-24, 15:42
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekuji
Finner ej någon mer passande tråd och passar således på att återuppliva denna.

Kort och gott: vill ta mig upp till toppen av Älvsborgsbrons pelare för att fotografera. Tanken är att vandra längs kabeln hela vägen upp. Har kikat både IRL och på google streetview och min uppfattning är att det inte borde vara speciellt svårt. Relativ lutning, bra förankringspunkter om man vill använda sele (läs: via ferrata). Bryter man upp dörrar för att ta trappan rubriceras väl det som inbrott men klättra på kabeln kan jag väl komma undan med olaga intrång?

Ni som testat, tankar och råd tack.
Går upp sent (00.00ish) med fotoutrustning, varm dryck, mat och sköna kläder. Tanken är att fånga soluppgång samt månen.

Låter kanske lite löjligt men jag tänkte lämna en tydlig lapp vid kabelns början där jag förklarar att jag enbart fotograferar och inte tänker ta livet av mig. Har inga problem att dra på mig olaga intrång men orka att de stänger av bron med polispådrag och allt vad det heter för de tror jag ledsnat på livet.

Enda problemet som jag ser det är ifall det börjar regna, blir jävligt halt att ta sig ned.

Konstruktiv kritik, tack. Vad tror ni?

Kabeln ser jävligt tunn ut plus att den är rund. Tror det kommer kännas riktigt smalt när du är en bit upp och det blåser småspik. Är det inte risk att det är halt också? Sen tror jag att någon kommer ringa snuten innan du ens har hunnit halvvägs. Att du skriver en lapp skiter dom nog i. Jag hade nog tagit kontakt med någon på kommunen och presenterat mig som fotograf och sagt att jag vill fota från toppen. kanske går det lösa på laglig väg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in