2013-06-02, 07:46
Medlem
SpiritusSanctis avatar
Jag tittade på filmen Populärmusik från Vittula igen och eftersom jag inte läst boken (Har inte riktigt kommit mig för) så har jag en fråga till de som läst boken för jag antar att man får reda på mer i den skriftliga versionen. När den Finska killen (Mattis kompis, minns inte hans namn) fastnar i kaminen så blir han fast där i 15 år men varför blev inte hans hållning helt "uppfuckad" av att sitta i fosterställning i 15 år? Dessutom fanns det knappast något att äta där så han kan ju knappast var i sån form han var när han kom ur kaminen, sen kan han ju springa perfekt efteråt trots att han borde ha glömt hur man gör under dessa 15 år. Sen var konstigt att det inte verkade som om någon brydde sig när han kom tillbaks, inte ens Matti.

Kan någon förklara lite hur det går till i boken? Filmen sabbas lite när det är så otroligt overkligt eftersom det ska föreställa en realistisk berättelse, i alla fall så som jag uppfattade filmen.

Tack på förhand.
Citera
2013-06-02, 07:55
Medlem
BigFatCones avatar
Njae. Hade du läst boken hade förstått att det är mer en skröna än något annat. Man ska alltså ta allt med en stora skopa salt.
Citera
2013-06-02, 08:18
Bannlyst
Jag har också sett den där filmen. Att han sitter fast i kaminen simulerar bara att han är född och fast i det där skitlivet tills han blir stor nog att spränga gränserna och springer mot frihet. Inget kan hindra honom längre.

Han reser senare till Stockholm blir känd musiker och tar fatal överdos på droger. Han har inget värt att leva för?
Citera
2013-06-02, 08:26
Medlem
Hamsterbolls avatar
Framkommer det i filmen att han är självdestruktiv? Även senare, när de möts i vuxen ålder har han rivsår/skärsår på handlederna tror jag? Jag uppfattade det som att han tog livet av sig, men det var en överdos alltså?

Rekommenderar verkligen boken för övrigt. Ska nog ta och läsa den igen.
Citera
2013-06-02, 09:48
Medlem
SpiritusSanctis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LazyEye
Han reser senare till Stockholm blir känd musiker och tar fatal överdos på droger. Han har inget värt att leva för?
Ja, precis. I filmen visar de inte riktigt hur han dog men man får se i slutet att han joinar ett band och sen blir solo artist. Han pratade alltid om att han vandra i Himalaya så Matti togs hans aska och spridde ut bland bergen i början av filmen.
Citera
2013-06-02, 09:49
Medlem
SpiritusSanctis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Framkommer det i filmen att han är självdestruktiv? Även senare, när de möts i vuxen ålder har han rivsår/skärsår på handlederna tror jag? Jag uppfattade det som att han tog livet av sig, men det var en överdos alltså?

Rekommenderar verkligen boken för övrigt. Ska nog ta och läsa den igen.
Inte vad jag tänkt på och jag har inte sett några skärsår men han hade rivsår på halsen för att hans farmor tydligen hemsökte honom och rev honom på halsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in