2021-09-12, 15:51
Medlem
spoilers avatar
"Christofer Sjödin, studentpräst i Svenska kyrkan, uppmanar väljarna i kyrkovalet att rösta för att kyrkor ska kunna omvandlas till moskéer.

– Det vore väl fantastiskt om några av våra lokaler skulle kunna bli moské, säger Christofer Sjödin till P4 Västerbotten."

https://www.friatider.se/prasten-vore-fantastiskt-gora-om-kyrka-till-moske
Citera
2021-09-12, 16:03
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
"Christofer Sjödin, studentpräst i Svenska kyrkan, uppmanar väljarna i kyrkovalet att rösta för att kyrkor ska kunna omvandlas till moskéer.

– Det vore väl fantastiskt om några av våra lokaler skulle kunna bli moské, säger Christofer Sjödin till P4 Västerbotten."

https://www.friatider.se/prasten-vore-fantastiskt-gora-om-kyrka-till-moske

Dom är inte kloka.

Jag skulle vilja uppmana alla som fortfarande är med i SvK, att gå och rösta på Sverigedemokraterna i kyrkovalet, även om man inte är intresserad av kyrkopolitiken egentligen. För sådant här måste motverkas. Man kan förstås även rösta på de speciella kyrkopartierna Frimodig kyrka eller POSK, som har sunda åsikter de med - men en röst på Sd har den ytterligare fördelen att den i förlängningen hjälper Sd till mer inflytande även i andra församlingar. Som riksdag och regering.
Citera
2021-09-12, 16:07
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskelpoo
Samtidigt så är nu en majoritet av politikerna i Svenska kyrkan (varför finns det politiker i kyrkan, vilket märkligt system) för att tvinga alla präster att viga homosexuella : https://www.varldenidag.se/nyheter/centern-svanger-vill-att-vigseltvang-infors/repueu!pUNCfYkhUCFZsleH7sLtZQ/

Detta har tidigare varit valfritt.

Jag VISSTE att det skulle bli så. Det var likadant med de kvinnliga prästerna. I början lugnade man kvinnoprästmotståndarna med samvetsklausuler (som att biskopar inte skulle kunna tvingas prästviga kvinnor), men sedan dröjde det inte länge förrän det togs bort. Och vid intagningsförfarandet till prästutbildningen, ställs frågan direkt till män om de är positiva till kvinnliga präster och vill samarbeta med dem. Då måste de svara "ja", för annars är det en biljett rakt ut från intagningsprocessen.

Kommer antagligen att bli så med homovigslarna också nu, att ingen som är mot det ens kommer att kunna bli präst i fortsättningen...

Det är hög tid att gå ur den församlingen. Jag vill inte bidra till skiten med mina skattepengar längre. Man kan ju räkna ut vad man skulle ha betalt, och ge den summan till någon välgörenhetsorganisation som man väljer själv i stället.
Citera
2021-09-14, 00:57
Medlem
Är det rätt att tvinga kyrkan att acceptera homosexualitet?

Jag menar i detta fallet både Svenska kyrkan och frikyrkor. I Svenska kyrkan har man sedan länge homoäktenskap och man försöker så vitt jag förstår det, att få frikyrkor att förbehållslöst acceptera homosexualitet.

Homosexualitet är ju väldigt accepterat i svenska samhället och i stort sett i hela västvärlden. Det är också lätt att förstå att homosexuella vill att deras läggning ska accepteras av kyrkan. Fast i en kristen kyrka anses Bibeln antingen vara Guds ord eller den skrift varpå kyrkans lära grundar sig, och denna skrift verkar inte vara så positiv till ovanstående läggning.

I gamla testamentet finns den kända (numera ökända) passagen om att en man som ligger med en annan man ska stenas. Även om ingen religion helt eller delvis grundad på denna skrift följer detta idag, kan det ändå tolkas som att gamla testamentets gud är väldigt negativ till denna läggning. Så har han ändrat sig och numera är helt positiv till homosexuellt umgänge?

Man kan ju hävda att kristna inte följer mycket annat i GT såsom förbjud mot tatueringar, långt hår eller att föräldrar har rätt att döda sina barn om de inte lyder. Det är kanske ett av de bästa argumenten för att kunna ignorera vissa passager i GT... Fast i Paulus brev i NT omnämns män som begår otukt med andra män inte heller i så positiva ordalag.

Så Bibeln är inte väldigt positivt till homosexuella handlingar. Kristina kyrkor grundar sin lära på Bibeln. Är det då lämpligt att homosexualitet och medföljande handlingar förbehållslöst ska accepteras av dessa kyrkor?
Citera
2021-09-14, 01:10
Avslutad
Så länge kyrkan vill vara statlig får den följa svensk lag. Enkelt.

Det gäller visserligen andra instanser också. Men svenska kyrkan får ju in pengar direkt via skatten. Om de ska ha den hjälpen får de fan dansa efter statens pipa också. Gillar de inte det får de bryta.

Ser ingen jävla anledning att vissa ska få specialbehandling bara för att de tror på låtsaskompisar i vuxen ålder. Religion är trams som det är dags att göra sig av med. Dock skiter jag rätt duktigt i vad frikyrkor håller på med så länge de inte lever på skattepengar. Men jag tycker de ska fråntas vigselrätten. Vill man ha en ceremoni i deras lokaler så varsågod, men den ceremonin ska ha noll juridisk betydelse.

Och ja, det gäller islam också ifall du tror att jag är en islamkramare. Stryk ordet "religion" helt och hållet i lagboken.

Alla jävla religiösa tillhör en av dessa kategorier:

- Fundamentalister som tycker att bibeln ska tolkas bokstavligt. Helt jävla vansinnigt naturligtvis. Finns ingen som helst anledning att ge dessa något utrymme alls. Dock är de iaf konsekventa.
- Flummomentalister som tolkar bibeln lite som de vill och tycker att andra ska anpassa sig efter deras helt jävla godtyckliga tolkning. En klassiker är muslimer som kräver mat utan fläsk, men har noll problem att dricka alkohol. Det här är naturligtvis bara trams och ska heller inte visas någon som helst hänsyn.
Senast redigerad av SittFint 2021-09-14 kl. 01:12.
Citera
2021-09-14, 01:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Så Bibeln är inte väldigt positivt till homosexuella handlingar. Kristina kyrkor grundar sin lära på Bibeln. Är det då lämpligt att homosexualitet och medföljande handlingar förbehållslöst ska accepteras av dessa kyrkor?
Om de inte accepterar homosexualitet så har de potential att höra till gruppen fundamentalister, och sådana vill vi av uppenbara skäl inte ha i samhället.

Om de accepterar homosexualitet så har de plockat russin ur bibeln och har därmed förlorat all rätt att begära att man ska respektera de russin de godtyckligt har plockat ut.

Jag tycker frågan är felställd. Frågan är snarare om vi ska acceptera att kyrkor och andra religiösa byggnader ska ta plats i staden.

(Och det tycker jag visserligen, men då av kulturella skäl och inte för att bevara religionen)
Citera
2021-09-14, 01:28
Medlem
Trollfeeders avatar
Nej, det är inte rätt. Kyrkan ska styras efter bibelns principer, inte efter senaste politiska modet.
Citera
2021-09-14, 01:29
Medlem
Jag tycker inte inte att kristna kyrkan ska behöva acceptera homosexualitet. Bibeln fördömmer det tydligt. Jag fattar inte varför sverige har inställningen att alla ska vara välkomna överallt.
Varför vill man som homo ens närma sig kyrkan som alla vet är tydligt emot dem? Vad har de för glädje och vad får de ut av att accepteras av kyrkan? Bara jävla feminist trams är det. Präster ska inte viga homos heller. Jag tycker kyrkan ska få vara helig även om jag inte är så troende. Den ska ha rätt att följa det som sägs i bibeln, oavsett om det är fantasier eller ej.

Snart kommer det väl lagar att HD MC klubbar måste acceptera medlemmar med japanska 125cc.
Citera
2021-09-14, 01:50
Medlem
franges avatar
Så länge man inte tvingar på Islam, koranen och moskéer homofili så skall man inte göra det på kyrkan. Jämlikhet, jämställdhet och allt sånt, var det väl som gällde?
Citera
2021-09-14, 02:09
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Jag menar i detta fallet både Svenska kyrkan och frikyrkor. I Svenska kyrkan har man sedan länge homoäktenskap och man försöker så vitt jag förstår det, att få frikyrkor att förbehållslöst acceptera homosexualitet.

Homosexualitet är ju väldigt accepterat i svenska samhället och i stort sett i hela västvärlden. Det är också lätt att förstå att homosexuella vill att deras läggning ska accepteras av kyrkan. Fast i en kristen kyrka anses Bibeln antingen vara Guds ord eller den skrift varpå kyrkans lära grundar sig, och denna skrift verkar inte vara så positiv till ovanstående läggning.

I gamla testamentet finns den kända (numera ökända) passagen om att en man som ligger med en annan man ska stenas. Även om ingen religion helt eller delvis grundad på denna skrift följer detta idag, kan det ändå tolkas som att gamla testamentets gud är väldigt negativ till denna läggning. Så har han ändrat sig och numera är helt positiv till homosexuellt umgänge?

Man kan ju hävda att kristna inte följer mycket annat i GT såsom förbjud mot tatueringar, långt hår eller att föräldrar har rätt att döda sina barn om de inte lyder. Det är kanske ett av de bästa argumenten för att kunna ignorera vissa passager i GT... Fast i Paulus brev i NT omnämns män som begår otukt med andra män inte heller i så positiva ordalag.

Svenska Kyrkan är inte kristen längre, så vad den tycker är helt ointressant för en kristen.

Ingen religion, mig veterligen, uppmanar till sexuella handlingar, lössläppthet, självbefläckelse eller brytande av det äktenskapliga förbundet, utan sex är enbart något för att alstra barn. En religion som omtolkar denna attityd för att marknadsanpassa sig på 2000-talet, är ingen kyrka utan en affärsrörelse.
Citera
2021-09-14, 03:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJumbo
Den ska ha rätt att följa det som sägs i bibeln, oavsett om det är fantasier eller ej.
Ja, det låter ju utmärkt att de ska ha rätt att stena folk till döds för att de jobbat på söndagar. Och att aga sina barn. Eller till och med stena dem till döds om de är olydiga nog.
Citera
2021-09-14, 03:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Så länge man inte tvingar på Islam, koranen och moskéer homofili så skall man inte göra det på kyrkan. Jämlikhet, jämställdhet och allt sånt, var det väl som gällde?
Eller så får både muslimer och kristna rätta sig efter svensk lag. Det är väl inte mer än rimligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in