Genom åren har jag haft totalt 5 stycken olika personliga bankmän på två olika banker (nordea, seb). Samtliga har varit ganska dåliga. Dessutom har de varit ganska lika (kvinnor 40+).
De har gett mig dåliga placeringsråd, de har varit allmänt virriga och haft svårt att över huvud taget säga något som går utanför ramarna. Jag skulle t.ex placera en större summa pengar (c:a 1 miljon) under ett års tid. Detta var helt omöjligt att få någon rådgivning om eftersom de bara jobbade med placeringar under 2 år eller längre.
Samtidigt har jag haft goda kontakter med andra banker när jag suttit i styrelsen för bostadsrättsföreningen. Då har kontakterna varit proaktiva och jobbat rätt mycket med olika förslag på upplägg, tillfälliga placeringar av överskott osv.
Visserligen handlar det om mer pengar när man företräder föreningen men ska det vara sån jäkla skillnad?
Senast redigerad av bleifrei98 2013-06-01 kl. 13:39.
Anledning: stavning
Bankmän/kvinnor är generellt ren försäljningsinriktade och de vill ju helst att du ska satsa i just deras banks fonder och riskprojekt. Mitt tips är att kolla upp ordentligt själv och satsa i det DU själv vill! Visst, det innebär en herrans massa jobb, men bättre det om det ändå rör sig om DINA pengar och summorna är stora. Sen är det ju svårt för alla att förutsäga vad som händer ekonomiskt de närmsta åren. Troligen får du en bättre rådgivning / placering av dina pengar om bankmannen själv är intresserad av sitt jobb, men går det bara dit för att sitta av tiden utan engagemang blir ju resultatet därefter. Generellt skulle jag vilja påstå att de bara är något bättre än telefonabonnemangsäljarna.
Genom åren har jag haft totalt 5 stycken olika personliga bankmän på två olika banker (nordea, seb). Samtliga har varit ganska dåliga. Dessutom har de varit ganska lika (kvinnor 40+).
De har gett mig dåliga placeringsråd, de har varit allmänt virriga och haft svårt att över huvud taget säga något som går utanför ramarna. Jag skulle t.ex placera en större summa pengar (c:a 1 miljon) under ett års tid. Detta var helt omöjligt att få någon rådgivning om eftersom de bara jobbade med placeringar under 2 år eller längre.
Samtidigt har jag haft goda kontakter med andra banker när jag suttit i styrelsen för bostadsrättsföreningen. Då har kontakterna varit proaktiva och jobbat rätt mycket med olika förslag på upplägg, tillfälliga placeringar av överskott osv.
Visserligen handlar det om mer pengar när man företräder föreningen men ska det vara sån jäkla skillnad?
Du har helt rätt. "Personliga bankmän"/"privatrådgivare" ligger absolut långt ned i näringskedjan hos banker. Du får ett mycket professionellare bemötande och kunnigare personer högre upp i näringskedjan. Tex på investment banks-delen eller andra avdelningar där man arbetar mot institutionella kunder.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!