2013-05-30, 12:45
Medlem
http://www.smp.se/nyheter/vaxjo/kvin...ud(3795211).gm

"En kvinna som sedan tidigare har förbjudits att ha djur visade sig vid ett oannonserat besök ha flera stycken. När länsstyrelsen med hjälp av polisen kontrollerade kvinnans bostad, på en ort i Växjö kommun, hittades bland annat katter och chinchillor."

Det verkar som att detta händer varje dag i princip. Följer inte länsstyrelsen upp alls eller gör stickprov när de gett någon djurförbud?
Citera
2013-05-30, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knasterknorr
http://www.smp.se/nyheter/vaxjo/kvin...ud(3795211).gm

"En kvinna som sedan tidigare har förbjudits att ha djur visade sig vid ett oannonserat besök ha flera stycken. När länsstyrelsen med hjälp av polisen kontrollerade kvinnans bostad, på en ort i Växjö kommun, hittades bland annat katter och chinchillor."

Det verkar som att detta händer varje dag i princip. Följer inte länsstyrelsen upp alls eller gör stickprov när de gett någon djurförbud?

Jo, tydligen. Du har ju själv startat en tråd om ett sådant fall.
Citera
2013-05-30, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buppmeister
Jo, tydligen. Du har ju själv startat en tråd om ett sådant fall.

Ursäkta om jag inte var tydlig i inlägget, men det var inget uppföljningsbesök de gjorde.
Grannar hade ringt och klagat och de var och kollade lägenheten två dagar innan de omhändertog djuren. Hade de kollat upp innan om hon hade djurförbud så hade de kunnat ta dem direkt.

Hade de gjort det hade två av djuren kanske sluppit bli uppätna av de andra...
Citera
2013-05-30, 13:11
Medlem
Rompetrolls avatar
Det gör dom säkert i mån av tid och hur allvarligt fallet varit.
När någon blir fälld och får djurförbud så tror jag att dom gör det obligatoriskt.

Men det är ju en fråga hur länge dom ska vänta. Det kan ju ta tid före den dömde hunnit skaffa nya.
Ibland kan grannar skvallra.

Tänk på att du kan göra en viktig insats genom att anmäla sådana här ärenden. Då blir det snabbast åtgärdat.
Anmäl alltid när du ser djur som mår dåligt! Dom kan inte själva klaga.
Citera
2013-05-30, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rompetroll
Det gör dom säkert i mån av tid och hur allvarligt fallet varit.
När någon blir fälld och får djurförbud så tror jag att dom gör det obligatoriskt.

Men det är ju en fråga hur länge dom ska vänta. Det kan ju ta tid före den dömde hunnit skaffa nya.
Ibland kan grannar skvallra.

Tänk på att du kan göra en viktig insats genom att anmäla sådana här ärenden. Då blir det snabbast åtgärdat.
Anmäl alltid när du ser djur som mår dåligt! Dom kan inte själva klaga.

De måste ha väntat väldigt länge isf, om de ens har gjort ett enda återbesök Så vitt jag vet har hon haft djur mer eller mindre hela tiden sedan 2009. Hon har dessutom fött upp minst en kull med kattungar som hon sålde. (Var bekant med henne för något år sedan) Dessutom har grannarna klagat innan på hur hon håller sina djur, men hon har förmodligen städat upp innan länsstyrelsen skickat dit någon.
Jag tycker ändå att de åtminstone kunde kolla upp personen när de får in en anmälan

Jaja, de är iaf i tryggt förvar från henne nu så lite cred får man allt ge länsstyrelsen iaf
Citera
2013-05-30, 14:03
Medlem
johanness avatar
käbbel raderat
/mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem