2013-05-29, 23:38
Medlem
Hörde ett samtal på bussen idag, det var två killar i 30-årsåldern som pratade om träning.

En utav killarna snackade om att han under en period inte hade råd med gymkort och tränade då istället hemma, och det enda hjälpmedlet han hade var en ryggsäck som han fyllde med grejer!
Fick inte reda på mer eftersom de sen gick av bussen.

Då undrar jag, hur kan detta gå till? Hur tränar man igenom kroppen bra med en ryggsäck?

Någon som har erfarenhet av denna typ utav budgetträning?

Tips på övningar och utförande?

Gärna tips för:

Ben
Rygg
Bröst
Axlar
Mage
Armar
Citera
2013-05-29, 23:42
Medlem
Saddl3rs avatar
Snabb googling gav detta:

http://www.youtube.com/watch?v=POdzasJklxw

En del riktigt sjuka övningar!

EDIT:
Om du absolut vill köra med ryggsäck kan du ju göra standardövningarna med ryggsäck på:
Knäböj
Armhävningar
Situps (ryggsäcken på magen?)
Pullups
Step up
Benlyft (självklart utan ryggsäck)
Citera
2013-05-29, 23:44
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saak100
Hörde ett samtal på bussen idag, det var två killar i 30-årsåldern som pratade om träning.

En utav killarna snackade om att han under en period inte hade råd med gymkort och tränade då istället hemma, och det enda hjälpmedlet han hade var en ryggsäck som han fyllde med grejer!
Fick inte reda på mer eftersom de sen gick av bussen.

Då undrar jag, hur kan detta gå till? Hur tränar man igenom kroppen bra med en ryggsäck?

Någon som har erfarenhet av denna typ utav budgetträning?

Tips på övningar och utförande?

Gärna tips för:

Ben
Rygg
Bröst
Axlar
Mage
Armar

Du får en tyngre vikt med en ryggsäck vilket belastar dina muskler mer än normalt. Dvs du klarar av att gå upp för en trappa 10 ggr, men har du en ryggsäck med vikter så är du slut redan efter 5, osv osv. Det är som att du blir tjock och alla dina muskler får anstränga sig mer för att klara av att bära vikten.

Därför många övningar för militärer sker med full packning osv. Testa att göra en armhävning utan en ryggsäck, sedan armhävning med vikt i ryggsäcken, dina muskler får arbeta mer. Även om du bara promenerar med en ryggsäck med mer vikter så får dina muskler arbeta så mycket mer, för dina muskler är vana att "bära" upp dig, lägg på vikt och det blir mer ansträngande.
Citera
2013-05-29, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saddl3r
Snabb googling gav detta:

http://www.youtube.com/watch?v=POdzasJklxw

En del riktigt sjuka övningar!

EDIT:
Om du absolut vill köra med ryggsäck kan du ju göra standardövningarna med ryggsäck på:
Knäböj
Armhävningar
Situps (ryggsäcken på magen?)
Pullups
Step up
Benlyft (självklart utan ryggsäck)

Tack
Citera
2013-05-30, 00:04
Medlem
TheShapes avatar
Väldigt effektivt faktiskt. Använde det faktiskt som viktnergångsmetod en period, där jag la till ett kilo för varje kilo som jag förlorade i kroppsvikt vikt. På det sättet så behöll man muskelmassan med viktnergången, och fick "gratis" extraansträngning. Viktigt är dock att ha en rycksäck som sitter stadigt, med ett spänne runt kroppen. En som guppar upp och ner och slår i ryggen blir bara obekvämt och ostadigt, där man spänner "fel" muskler som i sin tur kan göra mer skada än nytta.
Citera
2013-05-30, 00:05
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheShape
Väldigt effektivt faktiskt. Använde det faktiskt som viktnergångsmetod en period, där jag la till ett kilo för varje kilo som jag förlorade i kroppsvikt vikt. På det sättet så behöll man muskelmassan med viktnergången, och fick "gratis" extraansträngning. Viktigt är dock att ha en rycksäck som sitter stadigt, med ett spänne runt kroppen. En som guppar upp och ner och slår i ryggen blir bara obekvämt och ostadigt, där man spänner "fel" muskler som i sin tur kan göra mer skada än nytta.

För att inte glömma att packa rätt också, väldigt viktigt.
Citera
2013-05-30, 00:24
Medlem
TheShapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv
För att inte glömma att packa rätt också, väldigt viktigt.

Absolut. Jämn fördelning, gärna så att det är platt och sträcker sig med ryggen. Sprang och tränade med typ en sån här, med remmar åt alla sidor, så det knappt kändes att den var där (ja, förutom tyngden då).
Citera
2014-06-15, 13:27
Medlem
SmokeOns avatar
Sprang igår för första gången med ryggsäck (ca 5 kg packning). Distans ganska exakt 13,5 km på asfalt utan några dramatiska uppförsbackar. Lite för långt för att vara första gången, men jag behövde ta mig från punt A till punkt B och hade dessutom lite bråttom.

Känner idag ordentlig träningsvärk i de djupa ryggmusklerna och givetvis i benen. Lite öm i ena knät.

Verkar ju helt klart finnas en del fördelar med att springa med ryggsäck. Man får sig en genomkörning på djupet. Kände att jag fick bättre kontakt med bukmuskulaturen efter halva milen, något som jag annars inte har känt när jag sprungit utan packning.

Men nu när jag läst lite om "rucking" så verkar det vara en jävligt destruktiv träningsform. Sliter på knän och fotleder som in i helvete. Istället rekommenderas ryggsäck i kombination med marcher eller uppförstrappor.

Vilka är era erfarenheter av rörelse med packning? Både löpning, march och uppför. Vad ska man tänka på och hur minimerar man skaderiskerna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in