2013-12-05, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thelastkingofscotland
Bilden av renässansen som en ”ljus period av frihet” är också den totalt snedvriden, underbyggd på kulturpersonligheternas premisser. Det är en ytlig bild, som bara plockat ihop guldkornen av en tid då folkets situation avsevärt försämrades i Europa. Feodalismen i all ära, men om du inte visste det så centraliserades kungamakten under tidigmoderna tiden, och adelns makt förstärktes vilket ledde till att skillnaden mellan eliten och folket ökade kraftigt.

Förklara hur du kan tycka att den perioden var ljusare än medeltiden?

Jag ser vår tid som tillhörande renässansen. Det är även skillnad på svenska och kontinentala förhållanden. Om vi ska tala om renässansen som 1500-talet ser jag det som startskottet på den värld vi har idag. Upplysningen, industrialismen, osv är en konsekvens av detta starskott som startade lite olika beroende på var. I Italien startade den någon gång på 1300-talet, i Sverige startade den med reformationen och i Ryssland var det Peter den store som förde landet ur medeltiden.

Jag håller med om att det är fel att säga att medeltiden var mörk, men jag personligen hade alla dagar hellre valt att leva under 1500-talet eller 1700-talet före 700-talet eller 1100-talet.
Adeln hade väldigt stor makt under medeltiden också, i Sverige var det ju så att kungamakten stärktes vilket var de övriga stånden till gagn och inte adeln.
Lagar och regler blev mer diskutabla och inte bara accepterade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in