2013-05-29, 00:04
Medlem
Jag har lyckats tappa min bromssköld VB på min Golf IV. Den hade rostat av totalt.
Har läst på många olika ställen om vad bilprovningen säger om att man saknar en bromssköld och har fått olika svar överallt.

Är det någon som vet om de kräver att man ska ha det på bilen?
Citera
2013-05-29, 02:51
Medlem
ab12s avatar
Om du inte har någon alls ska det inte vara några problem. Har du däremot en som är skadad med vassa kanter kan det bli gnäll.
Senast redigerad av ab12 2013-05-29 kl. 02:54.
Citera
2013-05-29, 17:44
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ab12
Om du inte har någon alls ska det inte vara några problem. Har du däremot en som är skadad med vassa kanter kan det bli gnäll.
Varför? Kan fotgängare skada sig på dom då eller?
Citera
2013-05-29, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Varför? Kan fotgängare skada sig på dom då eller?
Han blandar ihop det lite tror jag..

En bromssköld är inte underkänd så länge den enbart fungerar enbart som värmesköld.
Dock kan den bli underkänd om den är skadad och fungerar som hållare för bromsdetaljer annars är det ingen fara!
Citera
2013-05-30, 02:10
Medlem
ab12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bt-11
Han blandar ihop det lite tror jag..

En bromssköld är inte underkänd så länge den enbart fungerar enbart som värmesköld.
Dock kan den bli underkänd om den är skadad och fungerar som hållare för bromsdetaljer annars är det ingen fara!

Så kanske det är ja ... Kom bara ihåg att besiktningsmannen gnällde över mina rostiga sköldar en gång i tiden, tror dock inte att det hamnade i protokollet. Men visst är det så att man inte behöver bromssköldar?
Citera
2013-05-30, 03:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ab12
Så kanske det är ja ... Kom bara ihåg att besiktningsmannen gnällde över mina rostiga sköldar en gång i tiden, tror dock inte att det hamnade i protokollet. Men visst är det så att man inte behöver bromssköldar?
Nja, de sitter ju inte där utan anledning. De skyddar mot smuts och vatten. Är det en skivbroms bryr sig nog inte bilprovningen. Är det en trumbroms sitter delarna på bromsskölden, då är det kanske viktigare.
Citera
2013-05-30, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P1ller
Nja, de sitter ju inte där utan anledning. De skyddar mot smuts och vatten. Är det en skivbroms bryr sig nog inte bilprovningen. Är det en trumbroms sitter delarna på bromsskölden, då är det kanske viktigare.
Jo men om det är trummor bak så sitter mycket riktig cylindern fast i skölden.Den sitter dock långt in så att kanterna på skölden är sönderrostade borde inte utgör något större problem.
Citera
2013-05-30, 19:57
Medlem
Tog kontakt med bilprovningen och fick följande svar:
"I de fall de inte är bärande för bromskomponenter så bedöms de bara om risk finnes att de lossar och kan falla ner på vägbanan vid körning så anmärkning riktas heller inte mot dessa i de fall de ev skulle saknas."

Så det stämmer som ni skrev, ska nog inte vara någon fara hos besiktningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in